Help, werkstress! Zo steunen ondernemers hun personeel

22-04-2024

De werkstress gaat toenemen, verwachten TNO en het RIVM. Oorzaken zijn onder meer de krapte op de arbeidsmarkt en mantelzorgverplichtingen voor werknemers. Herkennen ondernemers dat? En wat doen zij eraan?  

 

Shirley Schijvens | Schijvens Confectiefabriek | Hilvarenbeek

‘De deur gaat hier om 17 uur dicht’

‘Er vallen mij twee dingen op. Eén: we maken elkaar een beetje gek. Bestelde pakketjes moeten de volgende dag bezorgd worden. Je krijgt de hele dag e-mails, terwijl een brief vroeger wel een paar dagen onderweg was. Dat kan bij werknemers tot stress leiden, al heb ik niet het idee dat dat bij mijn bedrijf zo is. Twee: de jongere generatie wil vanaf het begin in deeltijd werken. Dat legt een druk op de dagen dat ze wél werken, en op collega’s die voltijds werken.’ 

‘Ik merk niet dat de werkstress toeneemt binnen mijn bedrijf. Dat komt denk ik onder meer omdat de deur hier om 17 uur dichtgaat, en mensen het werk niet mee naar huis nemen. Daarnaast is de sfeer familiair. Bij grote bedrijven zal dat anders zijn. Ik merk bij mezelf overigens wel stress, maar dat hoort bij ondernemen.’

 

René Kesselaar | Kesselaar & Zn | Alkmaar

‘Durf nee te zeggen tegen een opdrachtgever’

‘Je bent eigenlijk te laat als je werkstress bij medewerkers constateert. Je moet medewerkers de ruimte geven om zich te uiten als er iets is. We letten zelf op of een medewerker stil en kortaf is. Daar gaan we mee in gesprek, ook als het om problemen thuis gaat, want die worden meegenomen naar het werk. Het voordeel is dat er bij ons aannemersbedrijf geen hiërarchie is, we zijn een team. En verder is het een kwestie van normaal met elkaar omgaan, in een maatschappij die vrij afstandelijk is.’ 

‘Ik hoor wel eens dat installatiebedrijven te veel werk aannemen en medewerkers dubbele uren laten draaien omdat er geen nieuwe installateurs te vinden zijn. Met als gevolg dat medewerkers in de Ziektewet terechtkomen. Je moet nee durven zeggen tegen een opdrachtgever. Uiteindelijk verdien je geld mét je mensen.’ 

 

Caroline van Reenen | HOEZO! | Heemstede

‘Onze kantoorhond helpt voor de stress relieve’

‘De congres- en evenementensector staat in de top-10 van stressvolste beroepen. Het voor- en najaar zijn ons hoogseizoen, en dan wil je zorgen dat medewerkers in die periode niet onderuitgaan.  Onze kantoorhond – mijn hond – helpt voor de stress relieve. Als ik merk dat het slecht gaat met een medewerker, vraag ik hoe ik kan helpen. Het kunnen ook problemen thuis zijn, bijvoorbeeld als ze jonge kinderen hebben. Belangrijk is dan wel dat zij thuis niet alléén opdraaien voor de zorg.’ 

‘Ik merk overigens bij bedrijven in een concurrerende omgeving, met een meer Amerikaanse mentaliteit, dat daar een burn-out normaal wordt gevonden. Voor mij is het belangrijk is om medewerkers mentaal en fysiek gezond te houden. Waarmee ik niet wil zeggen dat bij ons geen stress voorkomt. Ik houd zelf ook wel van wat druk op de ketel. Als medewerkers zich maar gesteund weten als het te veel wordt.’ 

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.