Q&A detailhandel en supermarkten: vragen en antwoorden voor ondernemers

Sinds zaterdag 26 juni zijn de coronaregels voor winkels flink versoepeld. Hieronder een overzicht van de meest gestelde vragen van ondernemers en de antwoorden daarop. 

 

Welke regels gelden voor winkels?

 

Winkeliers moeten ervoor zorgen dat klanten 1,5 meter afstand kunnen houden tot elkaar en tot het personeel. De bezoekersnorm voor winkels is 1 bezoeker per 5 m2. Het personeel telt hier niet bij mee. Winkels treffen hygiënemaatregelen op locatie, zoals het beschikbaar stellen van desinfecterende handgel. De verkeersstromen van het publiek moeten goed gescheiden blijven. 

Winkeliers moeten er verder op letten dat het niet te druk wordt. Zij mogen klanten vragen te wachten of later terug te komen. Ook mogen zij klanten weigeren als die zich niet aan de regels houden. De winkelier is verantwoordelijk voor de orde en veiligheid in de winkel..

Er is een Afsprakenkader Naleving en Handhaving Verantwoord winkelen gemaakt. Hierin staat wat overheden en detailhandel met elkaar afspreken over de  naleving en (zelf)handhaving van maatregelen.

 

Moeten winkelwagens en mandjes worden schoongemaakt?

De winkelier moet extra aandacht besteden aan goede hygiëne in de winkel.
Hij maakt bijvoorbeeld winkelwagens, mandjes, scanners en pinautomaten regelmatig schoon. De winkelier mag zelf bepalen of hij als service aan de klant een karretje of mandje schoonmaakt na gebruik, of dat de klant dit zelf moet doen.

    

Moeten klanten een mondkapje dragen in de winkel?

In winkels zijn in principe nergens meer mondkapjes (ook niet achter de toonbank in de food) nodig vanaf zaterdag 26 juni. Mondkapjes zijn nog wel verplicht op het station, dus ook in de winkels op het station.