Q&A detailhandel en supermarkten: vragen en antwoorden voor ondernemers

Op 14 december kondigde het kabinet een lockdown af. Deze heeft grote consequenties voor de detailhandel. De regels voor niet-essentiële winkels zijn op 3 maart gewijzigd. Sinds die datum is winkelen op afspraak mogelijk. Winkelen op afspraak betekent dat de klant contact met een winkelier opneemt voor een afspraak om in de winkel rond te kunnen lopen. Hieronder een overzicht van de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop. 

 

Welke regels gelden voor essentiële winkels, zoals supermarkten en andere levensmiddelenzaken?

De essentiële winkels voorzien in de eerste levensbehoeften. Tijdens de avondklok zijn winkels die levensmiddelen verkopen gesloten tussen 21:45 en 06:00 uur.

Essentiële winkels mogen maximaal 1 persoon per 10 m2 ontvangen.

 

Welke regels gelden voor niet-essentiële winkels?

Alle niet-essentiële winkels mogen open voor winkelen op afspraak. Dit zijn de winkels in de winkelstraat, de woonboulevards, de autoshowrooms en andere winkels. Dit geldt ook voor overige locaties met een winkelfunctie, zoals een kapperszaak. Zij mogen producten op afspraak in de winkel verkopen, tot de sluitingstijd van 20.00 uur. Winkels vanaf 50 vierkante meter mogen 1 klant per 25 vierkante meter ontvangen. Per etage mogen er in ieder geval 2 personen worden ontvangen, ongeacht de grootte van de winkel.

 

Welke regels gelden voor winkelen op afspraak?

Publiek mag de winkel alleen betreden met een bevestiging van het gereserveerde tijdslot en tijdens dat gereserveerde tijdslot. Er zit minimaal een dagdeel (4 uur) tussen het maken van een afspraak en het bezoek aan de winkel. De winkelier organiseert het winkelbezoek. In de winkel mag slechts de hoognodige bezetting aanwezig zijn. De basisregels zoals de 1,5 meter afstand, hygiënemaatregelen en thuisblijven bij klachten blijven gelden.

 

Ben ik verplicht om speciale uren voor ouderen en kwetsbare mensen open te zijn?

Alleen voor supermarkten is er zo'n verplichting. De winkelier moet zich inspannen om de toegang ten minste twee keer per dag een uur te beperken tot mensen die zichzelf beschouwen als oudere of kwetsbare personen. De regeling lijkt het toe te laten dat de uren aansluitend mogen zijn.

 

Gaan medewerkers in de supermarkt karretjes en mandjes schoonmaken voor klanten?

Supermarkten besteden extra aandacht aan goede hygiëne in de winkel en maken materialen zoals winkelwagens, mandjes, scanners en pinautomaten regelmatig schoon. Het is aan de supermarkt zelf of zij als service aan de klant een karretje of mandje schoonmaken.

 

Moeten klanten een mondkapje dragen in de winkel?

Vanaf 1 december 2020 is het verplicht om in publieke binnenruimten een mondkapje te dragen.