26 OKT, 2017 • Interview
Code goed ondernemerschap: zo ga je dus om met zzp’ers
Een moreel contract tussen twee ondernemers. Dat is de Code Goed Opdrachtgeverschap, die PZO-ZZP en ABU onlangs tekenden. Goed nieuws voor zzp’ers, zegt PZO-directeur Margreet Drijvers. En het was nodig ook. ‘Welke excessen ik ben tegengekomen? Je kunt het zo gek niet bedenken.’
Een zzp’er is toch een ondernemer: kan die niet zijn eigen boontjes doppen?
‘Je moet de Code Geel Opdrachtgeverschap meer zien als een fatsoenscode voor beide partijen, dan een manier om de zzp’er te beschermen. Met zo’n code is het voor de opdrachtgever en de opdrachtnemer – de zzp’er dus – meteen duidelijk waar ze allebei aan toe zijn. Er staat bijvoorbeeld in hoe er duidelijke en transparante afspraken gemaakt kunnen worden en dat er sprake moet zijn van gelijkwaardig ondernemerschap. Want dat is lang niet altijd zo. Ik merk dat extra helderheid dan best goed van pas kan komen. Dat vinden niet alleen wij, maar ook mede-initiatiefnemer ABU. De verhouding tussen een groot bedrijf en een zzp’er alleen is per definitie een scheve.’
Welke excessen bent u weleens tegengekomen?
‘Je kunt het zo gek niet bedenken en het is weleens langskomen. Laatst werd er in een vacature van Rijkswaterstraat gevraagd naar een zzp’er die eerst twee weken gratis wilde komen werken, als een soort inwerkperiode. Ik vind dat dat niet kan. Soms worden er ook verregaande concurrentiebedingen verlangd van de zzp’er, niet alleen tijdens de opdracht maar ook ná de opdracht. Of wil de opdrachtgever per se een betalingstermijn van maar liefst 120 dagen. Gelukkig is daar nu een wet voor gemaakt. En dan heb je altijd nog het risico van tarieven die zwaar onder de maat zijn.’
Wie is Margreet Drijvers?Margreet Drijvers is ondernemer en mede-eigenaar van TFO Solutions. Daarnaast is ze directeur van het Platform Zelfstandige Ondernemers PZO-ZZP. Daar volgde ze onlangs Louise Beduwé op. Drijvers was sinds november 2016 als beleidsadviseur verbonden aan PZO-ZZP.
Opdrachtgevers letten vooral op het tarief. Is dat niet het probleem?
‘Nee, dat vind ik niet. Voor zzp’ers is een tarief juist een goede marketingtool, een middel om mee te spelen. Een zzp’er is nog steeds een vrije ondernemer die soms besluit om lagere tarieven te vragen als hij daar andere voordelen voor terug krijgt. Een schoenenwinkel kan ook besluiten om schoenen in de aanbieding te gooien. Soms kan een tarief lager worden als de opdracht erg lang is, waardoor een zzp’er zeker is van bepaalde inkomsten over een periode. En een tarief is een kostprijs, misschien is mijn kostprijs wel hoger dan iemand met minder kosten.’
‘Een zzp’er heeft per definitie minder macht’
Waarom is de ABU eigenlijk met het idee voor een Code Goed Opdrachtgeverschap gekomen?
‘Hun intermediairs zijn vaak opdrachtgever. En moeten dus regelmatig met zzp’ers om de tafel. Ook voor hen was het fijn om goed op papier te hebben wat men van elkaar kunt verwachten. Want het gaat natuurlijk niet alleen maar om de tarieven, maar ook om duidelijkheid over de opdracht die uitgevoerd moet worden. Je wilt ook aan een opdrachtgever meegeven dat het goed is om van te voren heel duidelijk af te spreken hoe de opdracht eruit ziet. Soms is dat klip en klaar, maar bij bijvoorbeeld ICT-projecten is er regelmatig ruis in de verwachtingen. En dat is jammer, want je wilt dat uiteindelijk iedereen gelukkig is met de opdracht. Wat dat betreft is de code een spoedcursus samenwerken met zzp’ers.’
ABU is een begin, maar wat hoopt u dat de Code Goed Opdrachtgeverschap gaat bereiken?
‘Ik wil heel graag dat andere sectoren deze code ook gaan omarmen. Misschien kan de tekst aangepast worden – dat kan, hij is niet in cement gegoten en we gaan over een tijdje evalueren hoe tevreden iedereen ermee is. Maar ik hoop ook vooral dat de overheid hem gaat invoeren. En zo, net als ABU, een voorbeeld kan zijn voor andere sectoren. Nu laten ze in mijn ogen teveel steken vallen, qua tarieven en qua voorwaarden.’
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.