20 DEC, 2016 • Achtergrond

Deze 4 ondernemers verwacht je echt niet in de binnenstad

Elk nadeel heeft zijn voordeel: zonder de crisis in de winkelstraat hadden we deze winkels nooit gehad. Deze ondernemers schudden de binnenstad op met hun verrassende ideeën. 

 

 

De nichewinkel: 

Dorstlusts Drankerij
Een winkel die vol ligt met alternatieve frisdranken? In Berlijn heel normaal. Dat ontdekte Tessa Monfrooy (27, helemaal links op de foto hierboven) vier jaar geleden toen ze een zomer doorbracht in de Duitse stad samen met haar twee compagnons. Terwijl in Nederland de winkels vol liggen met huis-tuin-en-keuken cola, Pepsi en Fanta, deden de Berlijners zich te goed aan drankjes zoals fritz-spritz, Club-Mate en afri cola. Eenmaal terug in Amsterdam startte het drietal met een webshop. ‘We begonnen met één webpagina, waarop we een paar kratjes Club-Mate aanboden. Vervolgens hebben we dat uitgebouwd tot een volledige webshop en een groothandel om te leveren aan kantoren en horeca’, vertelt Monfrooy. ‘Deze zomer hebben we een fysieke winkel geopend in Amsterdam-Oost. Dat leek ons een logische volgende stap, zodat mensen de flesjes ook daadwerkelijk kunnen bekijken en vasthouden.’ De winkel functioneert als showroom en als plek waar Monfrooy en haar collega’s klanten workshops geven, bijvoorbeeld over het mixen van de frisdrank met alcohol (van kleine, onafhankelijke makers). De wereld van alternatieve frisdranken is groter dan veel mensen wellicht denken. Monfrooy: ‘We kunnen heel goed variëren met het assortiment en nieuwe, gekke dingen uitproberen. Zo verkochten we laatst Glam Cola uit Duitsland: een kleurloze cola.’ Is zo’n nichewinkel nou echt iets Amsterdams? Monfrooy denkt van niet. ‘Onze webshop en de groothandel leveren aan zaken in heel Nederland. Als je gewoon een goed concept hebt en dat zonder al teveel poeha neerzet, kom je een heel eind.’ 

Hielkje Wester (Kattencafé Op z'n kop): 'Crowdfunding is eigenlijk verkapte marketing. Je weet gelijk of er belangstelling is'

Hielkje Wester (Kattencafé Op z’n kop): ‘Crowdfunding is eigenlijk verkapte marketing. Je weet gelijk of er belangstelling is’
Foto: Roelof van Dalen/Dagblad van het Noorden

Crowdfundingcafé:

Kattencafé Op z’n kop 
Een kattencafé was een rariteit die je tot een paar jaar geleden alleen tegenkwam in steden als Hongkong en Tokio. Waarom dan niet in booming Groningen? ‘Ik kom uit een ondernemersgezin en wist altijd al wel dat ik een bedrijf wilde starten’, vertelt Hielkje Wester (27). ‘Maar dat moest geen klassiek horecabedrijf zijn met hele lange werkdagen en te weinig tijd om echt contact te hebben met de gasten. Mijn doel was om een community te bouwen van mensen die terugkomen naar je zaak.’ Om te kijken of er wel draagvlak was voor een café met de viervoeters startte Wester een crowdfundactie om 20.000 euro op te halen. ‘Dat vond ik een leuke, bijna ludieke manier, omdat je mensen gelijk aan je zaak bindt. Wat dat betreft is het eigenlijk verkapte marketing’, zegt Wester. ‘Je weet gelijk of er belangstelling voor is en verkoopt met de actie alvast een kopje koffie voor later.’ Wel had Wester een backupplan: als de actie zou mislukken, had ze al mensen gevonden die haar een lening wilde verstrekken. Maar ze slaagde. De katten – met namen als Bowie, Joosje en Moby, hun levensverhaal staat op de website van het cafe – haalde Wester uit een Fries asiel. ‘In het begin waren ze niet weg te slaan van de tosti’s met salami. Maar ze zijn er nu aan gewend. Tenzij we ze niet op tijd eten geven natuurlijk.’ Haar klanten, vertelt Wester, zijn over het algemeen kattengek – soms wordt iemand mee op sleeptouw genomen. En dat Groningers van katten houden, blijkt: er is alweer een tweede café geopend in de stad.

Bjorn Vriesema (Telefoonhoesje.nl): 'Met een kleine investering kon ik een fysieke winkel beginnen. Ik dacht: ik doe het gewoon'

Bjorn Vriesema (Telefoonhoesje.nl): ‘Met een kleine investering kon ik een fysieke winkel beginnen. Ik dacht: ik doe het gewoon’
Foto: Rob Oostwegel

Webshop in de winkelstraat:

Telefoonhoesje.nl 
Eigenlijk was Bjorn Vriesema (31) drie jaar geleden op zoek naar nieuwe bedrijfsruimte voor zijn webshop Telefoonhoesje.nl. Het pand waar hij zijn voorraad stalde en de bestellingen verstuurde, werd te klein voor het almaar groeiende bedrijf. Totdat hij ontdekte dat een winkel midden in de binnenstad van het Zuid-Limburgse Geleen hem net zoveel geld zou kosten als een ruimte op het industrieterrein. ‘Ik dacht destijds: als ik met een kleine investering een fysieke winkel kan beginnen, waarom probeer ik het dan niet gewoon?’, zegt Vriesema. Vóór de crisis was zo’n soort pand in de winkelstraat veel te duur voor de jonge ondernemer, maar de pandeigenaar halveerde de huur. Onder het mom van: liever een gevulde winkel dan leegstand. Het bleek een goede keus van Vriesema. ‘We horen regelmatig dat klanten toch een halfuur, driekwartier aan het reizen zijn geweest om naar de winkel te komen’, zegt hij. ‘Voor mensen die niet online willen bestellen, zijn we één van de grootste aanbieders. Ook Xenos en Blokker verkopen telefoonhoesjes, maar meestal alleen voor de nieuwste telefoons. Alles wat we online verkopen, ligt achterin de winkel in het magazijn.’ Zijn klanten kunnen dankzij schermen in de winkel door het hele assortiment bladeren. De kracht van de winkel is dan ook de combinatie van webshop en fysiek, zegt Vriesema. Vijftien procent van de omzet wordt uit de winkel gehaald. Personeel hoeft hij er niet voor aan te nemen, want dat is er toch al om de bestellingen van de webshop te verwerken. En die webshop zelf? Die loopt ook goed. ‘Google moet je beste vriend worden. En dat is ons gelukt met deze domeinnaam.’ 

Corine Hofstra (Jouw Marktkraam): 'De échte ondernemers haal je er wel uit'

Corine Hofstra (Jouw Marktkraam): ‘De échte ondernemers haal je er wel uit’
Foto: Jouw Marktkraam Enschede

Offline Marktplaats:

Jouw Marktkraam
Corine Hofstra (26) huisvest dagelijks zo’n 170 mini-ondernemers in haar Enschedese pand. Ze is één van de eerste franchisenemers van Jouw Marktkraam, een winkelformule met inmiddels 35 winkels in heel Nederland. Mensen kunnen voor 20 tot 25 euro per week een kraam huren om spullen te verkopen zónder zelf die kraam te hoeven bemannen. Hofstra: ‘We stickeren de producten met een barcode en de verkopers kunnen zelf bijhouden in een app hoeveel er daadwerkelijk wordt verkocht. Dat zijn mensen die hun oude dvd’s of kleren willen verkopen, maar ook creatieve ondernemers die willen uitproberen of hun werk aanslaat.’ De echte ondernemers haalt ze er wel uit, zegt Hofstra. Die huren gelijk voor vier weken een kraam om hun business uit te bouwen. De gewone consument verkocht voorheen wellicht zijn spullen op Marktplaats. ‘Maar ik hoor vaak van mensen dat dat tijdrovend is en vaak niet de moeite waard. Wel als je een tv of een bank verkoopt natuurlijk, maar niet voor kleinere spullen.’ Door huur te vragen, trekt Hofstra mensen aan die kwalitatief goede en nette spullen verkopen. Voor de verkopers én kopers is het verslavend, zegt de ondernemer. ‘Je hebt mensen die op zoek gaan naar waardevolle spullen die ze kunnen doorverkopen. Maar ook klanten die al jaren op zoek zijn naar iets dat ze hier dan tegenkomen. Zo was er laatst een vrouw die op zoek was naar een echte ouderwetse Brabantia vleessnijmachine. Ze vond hem hier, voor een paar euro.’ Jouw Marktkraam Enschede zit in één van de aanloopstraten naar de Enschedese binnenstad. Een straat die de afgelopen jaren steeds drukker en drukker is geworden. ‘Zeker ook dankzij mijn winkel.’

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

binnenstadbruisende binnenstedendetailhandelgemeentenleegstandlocatiebeleidnl next levelwinkelierswinkellocaties