16 NOV, 2020 • Achtergrond
Digitale toegankelijkheid: 5 stappen om dat te regelen als ondernemer
‘Ik heb geen klanten met een beperking. Dus waarom zou ik iets aan mijn webwinkel doen?’ En 4 andere misverstanden over digitale toegankelijkheid. Plus 5 tips om daar snel verandering in te brengen.
‘Digitale toegankelijkheid? Waarom? Ik heb geen klanten met een beperking, hoor’
Tip #1 Zorg dan dat je ze krijgt
Geen klanten met een beperking? Dat kan niet kloppen, zegt Eva Westerhoff. Ze is doof én Kwartiermaker Socialer Ondernemen bij Aegon. De kans is groot dat je die wel degelijk hebt, want maar liefst 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Het zou alleen kunnen dat je het niet weet. Of dat ze jou ‘overslaan’. ‘Als je je website of app niet digitaal toegankelijk hebt gemaakt, dan mis je klanten met een beperking. Bedenk dat ze ook niet naar jou toe hoeven, hè’, zegt Westerhoff. ‘Ze kunnen ook naar de concurrent die zijn website wél geschikt heeft gemaakt voor iemand die bijvoorbeeld slecht hoort of ziet.’
Was het niet verplicht?De Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte verplicht ook bedrijven om producten en diensten zo toegankelijk mogelijk aan te bieden. Maar wat zo toegankelijk mogelijk is, is niet helemaal duidelijk. Dat is jammer, zegt Westerhoff. ‘De overheid is wel verplicht om websites toegankelijk te maken, al hebben bijvoorbeeld veel gemeenten nog heel veel werk te doen.’ Het zou goed zijn als ondernemers zélf het potentieel inzien van digitale toegankelijkheid, zegt Westerhoff.
‘Waarom zou ik geld steken in digitale toegankelijkheid? Ik schiet daar toch niets mee op?’
Tip #2 Doe het óók voor je bedrijf
Nou ja, wel dus. ‘Veel bedrijven onderschatten het potentieel van mensen met een beperking’, zegt Westerhoff. ‘Er wordt vaak gedacht dat we allemaal werkloos thuis zitten en niks te besteden hebben. Als ik naar mezelf kijk: ik heb een prima baan, en ik heb geld te besteden. Net als veel van mijn vrienden met een beperking. Je loopt ons als klanten mis als je niks regelt. Als een blinde klant jouw app niet kan gebruiken, dan gaat hij of zij naar een ander bedrijf dat dat wel goed op orde heeft. Zie het zo: als de website van Domino’s niet goed werkt, dan is er altijd nog NY Pizza. Heeft Albert Heijn geen toegankelijke app, dan probeer je Picnic. Je mist, kortom, gewoon klanten.’
Wil je als ondernemers iets doen aan de toegankelijkheid van je bedrijf? Check dan de website van MKB toegankelijk. Die staat vol slimme tips en inspirerende voorbeelden van andere ondernemers
Bovendien kan digitale toegankelijkheid ook een mooie manier zijn om als ondernemer geld te besparen. Een klant die slecht ziet en daardoor je website niet goed kan lezen, zal eerder de klantenservice bellen. Westerhoff: ‘Het helpt om te denken vanuit economisch gewin: what’s in it for me? Dan zul je zien dat diensten en producten toegankelijk maken wel echt loont.’
‘Ik heb niemand in mijn bedrijf die daar verstand van heeft hoor’
Tip #3 Maak je teams diverser
Ga dan eens op zoek naar iemand met een beperking voor je team. Goed nieuws: er zijn genoeg mensen met een beperking die wel bij jou zouden willen werken. Een blinde of dove productontwerper ziet dingen waarvoor iemand zonder beperking geen oog heeft. Maak daar gebruik van. Als je het niet doet – of elk geval niet alleen – omdat je zo graag iemand met een beperking een kans wilt bieden, doe het dan omdat je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken met je producten. Westerhoff: ‘Veel bedrijven hebben echt te weinig diversiteit in hun teams. Bedrijven hebben vooral teams met mensen die op elkaar lijken. En die maken producten voor zichzelf. Eigenlijk hetzelfde argument dat wordt aangevoerd bij teams die alleen maar bestaan uit mannen of alleen maar bestaan uit vrouwen.’
‘Ik heb daar allemaal geen geld voor’
Tip #4 Focus je op wat er wél kan
Natuurlijk, het is niet altijd makkelijk. Veel bedrijven hebben apps en websites waar dagelijks iets aan wordt veranderd. Je hoeft maar één keer de beschrijving bij een foto te vergeten – die kan een blinde laten voorlezen door spraaksoftware – en er zit een hiaat in je toegankelijkheid. ‘Er is genoeg dat je als bedrijf wél kunt doen’, zegt Westerhoff. En dat hoeft helemaal niet duur te zijn. ‘Vraag eens aan je klanten wat zij willen. En vind je dat lastig, dan zijn er altijd belangenorganisaties voor mensen met een handicap die je kunnen helpen. Geloof me: dat zijn – samen met klanten – de mensen die jou heel graag van feedback willen voorzien.’
Loop eens met een blinde of dove klant je website of app door. Kijk dan wat er nu opgelost kan worden. Zijn je video’s bijvoorbeeld ondertiteld? Dat is ook fijn voor mensen die Nederlands als tweede taal hebben, of voor al die mensen die een video zonder geluid bekijken. Je hebt er zelfs programma’s voor die dat voor je kunnen regelen. Die zijn niet perfect, maar ze bieden wel een goed startpunt. Zijn de kleuren op je website geschikt?
Check dit filmpje eens als je wilt weten wat je kunt doen om je website toegankelijk te maken voor mensen die slecht zien of blind zijn
Misschien kun je niet met al die feedback meteen wat doen, maar met sommige dingen wel. En andere kunt je meenemen als je toe bent aan een nieuwe website. En bekijk dan ook meteen eens de zogenoemde WCAG-richtlijnen, een leidraad voor toegankelijke content op het internet.
‘Ik vind het allemaal maar ingewikkeld hoor’
Tip #5 Het is eigenlijk echt niet zo moeilijk…
Het valt écht mee. 100 procent digitaal toegankelijk zijn is een utopie, zegt Westerhoff. ‘Maar intussen kun je wel stappen in de goede richting zetten.’ En het mooie is: je hoeft ook niet alles zelf te doen. Veel mensen met een visuele beperking gebruiken bijvoorbeeld zelf al spraaksoftware. Maar zij kunnen die spraaksoftware alleen goed gebruiken als bijvoorbeeld foto’s voorzien zijn van een beschrijving en de website is opgebouwd met een duidelijke structuur. Iemand die slechtziend is, weet ook prima hoe hij of zij de computer of telefoon moet instellen om zoveel mogelijk te kunnen zien. Maar ook daarvoor geldt: dan moet je website wel de juiste kleuren gebruiken.
En is het echt super simpel: iemand die kleurenblind is en een kleurspoeling wil kopen, heeft er niks aan een plaatje. Vermeld de kleur dan in de tekst. Daar heeft iemand die spraaksoftware gebruikt, ook profijt van.
En als je toch bezig bent met digitale toegankelijkheid, dan is deze stoomcursus gebarentaal misschien ook wel iets voor je:
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Direct aan de slag? Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor webshops en ecommercebedrijven, heeft veel handige tips én tools. Die vind je hier. Ook de website van mkb toegankelijk, een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland, kan je op weg helpen.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.