Even bellen met Fleur van Eck, directeur Fraudehelpdesk.nl

15-08-2013

'Nieuwe fraudevorm: echte factuur, vals rekeningnummer'. Die melding op een website van een brancheorganisatie brengt in beeld dat criminelen nieuwe wegen blijven zoeken om ondernemers te flessen. 'Ik vergelijk het effect met het strooien van vlooienpoeder: de vlooien springen daarna alle kanten op', zegt Fleur van Eck, directeur van Fraudehelpdesk.nl.

Zij ondernemers echt van die eitjes die overal in trappen?
'Zo hard zou ik het niet willen stellen. Maar ik denk dat ze wel veel beter kunnen opletten en zich kunnen afvragen of een nota wel bij hen op het bureau belandt. Of het nu gaat om een nota voor een advertentie die zou zijn geplaatst of om een nota voor de levering van een softwarepakket. Dat betekent de administratie goed bijhouden.'

Maar in dit geval gaat het om post van een vertrouwde afzender.
'Door de publiciteit die wordt besteed aan fraude, moeten de criminelen vaker op zoek naar nieuwe wegen om hun broodwinning veilig te stellen. In dit geval gaat het om onderschepte post, waar criminelen stickers op hebben geplakt met hun eigen bankrekeningnummer. Ik heb niet goed in beeld of deze vorm van fraude echt vaak voorkomt. Maar het is zeker de moeite waard om alert op te zijn.'

Hoe kunnen ondernemers zich hiertegen wapenen?
'Altijd checken, goed lezen, googlen. Als je iets raars vindt, iets tegenkomt dat je niet bekend voorkomt, moet je al oppassen, waakzaam zijn. En in geval van twijfel is het zaak direct contact te zoeken met de Fraudehelpdesk.'

En als het ondanks alle voorzorgsmaat­regelen toch misgaat?
'Tja, als een factuur er bij de boekhouding eenmaal doorheen is geglipt, kun je niet zoveel meer doen. Als je eenmaal hebt betaald, zegt de bank: je bent er zelf bij geweest, dus het is jouw verantwoordelijkheid. Dus check altijd vóór betaling of iets oké is. Kijk of de bankrekening en de tenaamstelling bij elkaar horen. Eventueel door het bedrijf dat de factuur stuurt even te bellen. Meld dit soort incidenten in elk geval bij de Fraudehelpdesk. Al was het maar om anderen te waarschuwen wat er speelt.'

En daarmee is de kous af?
'Nee, we denken serieus na over verdere acties. Dat zou dan moeten gebeuren in samenwerking met onder meer banken en justitie. Je moet dan denken aan het bevriezen van bankrekeningen, beslag leggen op tegoeden van criminelen, enzovoorts. Alles om de schade zoveel mogelijk te beperken en mogelijkheden te creëren om slachtoffers schadeloos te stellen. Maar zover is het nu nog niet.'

En tot dat moment is het dus een typisch gevalletje van pech.
'Tja, helaas is het niet anders.'

www.fraudehelpdesk.nl

Dit artikel komt uit de print Forum