26 SEP, 2019 • Binnenland

Komt de Alkmaarse Leeghwaterbrug ooit nog af?

Toen wéér werd aangekondigd dat de werkzaamheden aan de Leeghwaterbrug in Alkmaar werden opgeschort, had Jeroen Veerman het helemaal gehad. De Alkmaarse ondernemer plaatste een bericht op LinkedIn, kreeg bijna duizend reacties en er werden zelfs Kamervragen gesteld. Maar of er iets gebeurt?

 

Al sinds september 2017 wordt er af en aan gewerkt aan de Leeghwaterbrug over het Noord-Hollands Kanaal. Dat betekent dat de N242 in Alkmaar sinds die tijd een irritante bottleneck heeft. De brug is versmald tot een heel krappe tweebaansslingerweg. Eigenlijk was het de bedoeling dat het werk een klein jaar later, augustus 2018, klaar zou zijn. Dat werd uitgesteld tot maart 2019 Vervolgens tot augustus 2019. Tot irritatie van ondernemer Jeroen Veerman kwam enkele weken geleden vanuit het niets het bericht dat ook die datum niet werd gehaald: het werk zou duren tot maart 2020.

 

Noord-Holland Nieuws maakte deze reportage over de vertraging van de renovatie van de Alkmaarse Leeghwaterbrug

 

Leeghwaterbrug: toegangsweg tot Noord-Holland

Veerman sloeg achterover, want als voorzitter van VNO-NCW Noordwest Noord-Holland had hij verwacht dat de Provincie tijdig met het bedrijfsleven in de regio om tafel zou gaan. ‘De provinciale weg bij Alkmaar is een toegangsweg tot Noord-Holland’, schetst Veerman de situatie. ‘Het verkeer van en naar Hoorn gaat er deels langs en ook een groot deel van het verkeer richting Den Helder. Dat zijn duizenden auto’s en vrachtauto’s die dagelijks door die bottleneck worden geperst en 20 tot 30 minuten vertraging oplopen. Vlak voor en na die tweebaansslinger liggen ook nog eens op- en afritten, dus dat maakt de zaak alleen maar onprettiger.’

 

‘De werkers zijn weg: zou dat de nieuwe definitie van wegwerkers zijn?’ 

 

‘Ik rijd een paar keer per week over die brug en één van mijn frustraties is dat ik bijna nooit iemand zie werken. Is dat de nieuwe definitie van wegwerkers: de werkers zijn weg? Wat is er aan de hand? Ik ben bang dat er net zoiets aan de gang is als indertijd op de West-Frisiaweg, waar aannemer en Provincie onenigheid hadden over meerkosten en het werk toen werd gestopt. Maar ik weet het niet, er wordt alleen gecommuniceerd dat de werken langer duren.’

 

Lobby Leeghwaterbrug via LinkedIn

Veerman besloot zijn frustratie te delen op LinkedIn. ‘Het resultaat vind ik overweldigend. Duizend likes en commentaren. Daaraan kun je zien dat het enorm leeft. Ik wil niet zeuren, ik wil dat dit probleem belangrijk wordt gevonden in het provinciehuis. Ik denk dat dit ook de moderne manier van belangenbehartigen is. Een brief schrijven met argumenten is tegenwoordig niet altijd genoeg. Met sociale media kun je die onderbouwen. Je kunt laten zien dat je er bent.’ VVD-Kamerlid (en Alkmaarder) Rudmer Heerema heeft inmiddels Kamervragen gesteld naar aanleiding van de sociale media ophef. Met de Provincie is een afspraak voor een gesprek.

 

‘ik wil niet zeuren, ik wil dat het probleem belangrijk gevonden wordt’

 

Veerman wil heldere en volledige informatie over wat er gaande is, duidelijke deadlines en hij wil dat eventuele schade door het voortdurende uitstel besproken moet worden bij het provinciebestuur. Het is tijd voor een beetje out of the box-denken, vindt hij. ‘Misschien kunnen de overlastnormen wat worden versoepeld bijvoorbeeld. Ik denk dat Alkmaarders inmiddels een paar nachten overlast wel accepteren in ruil voor voltooide werkzaamheden.’

 

Op de hoogte blijven van onze leukste verhalen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

 

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

binnenlandinfrastructuurprovinciesrijkswaterstaatrijkswegenvaarwegenwater