25 JUN, 2015 • Hoofdartikel

Op naar klimaattop Parijs

‘Dan doen we het zelf wel.’ Na de mislukte klimaattop in Kopenhagen ging het bedrijfsleven aan de slag om het klimaat te redden. Zal de politiek eind dit jaar in Parijs eindelijk ook een handje helpen? Een kleine selectie van de grote projecten op weg van Kopenhagen naar Parijs.

Parijs 2015: wie redt het klimaat?

‘Het resultaat van de klimaatconferentie voor Kopenhagen is tot dusver een toestroom van Oost-Europese prostituees, extra uitstoot van broeikasgassen en ongeregeldheden door rellende milieuactivisten.’ Weekblad zag niet veel in de VN-klimaattop die in 2009 werd gehouden in Kopenhagen. Maar van die top werd wél veel verwacht. Er zou een opvolger moeten komen van het Kyotoprotocol tegen opwarming van de aarde. Na afloop was bijna niemand tevreden. De EU-vertegenwoordigers die inzetten op een krachtig klimaatbeleid, werden vakkundig buitenspel gezet, letterlijk via achterkamertjespolitiek. Amerika en China, de belangrijkste vervuilers, wilden zich niet vastleggen en sloten een onderonsje met een aantal ontwikkelingslanden om bindende afspraken te traineren.

Van 30 november tot en met 11 december dit jaar vindt in Parijs de eenentwintigste Jaarlijkse klimatconferentie van de Verenigde Naties plaats. Die moet nu wél tot afspraken leiden voor na 2020, als het huidige Kyotoprotocol afloopt.

Al is het na Kyoto in 1997 niet gelukt tot afspraken te komen en bleef regelgeving uit, desondanks (of misschien wel juist daardoor) is er toch veel gebeurd. Bedrijven hebben niet achterover geleund.

2009
December: KitKat kiest voor Fair Trade (FT)-certificering. Vanaf januari 2010 liggen de FT-KitKat’s in de winkels in het VK en Ierland. Tenminste 4.300 ton FT-gecertificeerde cacao wordt zo aan het totale volume FT-cacao toegevoegd.
 
2010
DSM stopt PeoplePlanetProfit in meerjarenplan
 
2011
Google steekt 100 miljoen dollar in een windmolenpark. Het bedrijf heeft in totaal dan voor meer dan 1 miljard dollar aan energiemaatregelen toegezegd.

Facebook opent in Prineville zijn eerste energiezuinige data centre, het verbruikt bijna 40 procent minder energie dan eerdere.

 
2012
Het Wereld natuur Fonds WWF complimenteert leden van het Climate Savers-programma met het verminderen van de CO2-uitstoot. Tussen 1999 en 2011 hebben ze 100 miljoen ton CO2 bespaard. In het programma zitten onder andere KPN, Siemens, Volvo, Nike en Tetra Pack.

Nederlandse bedrijven richten de Dutch Sustainable Growth Coalition op tijdens het World Economic Forum in Davos. De DSGC schrijft een brandbrief aan de informateurs van wat later Rutte II wordt.

 
2013
Facebook opent een data centre in Zweden dat 100 procent op waterkracht draait.

33 multinationals roepen de Amerikaanse overheid op om klimaatmaatregelen te nemen.

 
2014
Snoepfabrikant Mars gaat over op duurzame palmolie (en volgt zo branchegenoten). Gebruik van duurzame palmolie vermindert de illegale houtkap in tropische regenwouden.

Grote Europese bedrijven pleiten bij de EU voor klimaatmaatregelen. Daaronder Philips, Coca Cola, Shell, DSM en Unilever.

Elektriciteitsbedrijf E.on kondigt aan alle kolencentrales te verkopen en helemaal over te gaan op groene energie.

 
2015
BASF houdt een grote conferentie met vertegenwoordigers van overheden, ngo’s en bedrijfsleven om oplossingen te zoeken voor kuststeden die door klimaatverandering vaker dreigen te overstromen.

Apple investeert 850 miljoen dollar in een solar park van 130 megawatt voor alle activiteiten in Californië/Silicon Valley. Daarnaast investeert het in twee solar parks in China. Het bedrag is niet genoemd, maar het is de grootste investering van een Amerikaans bedrijf in China.

VN-secretaris Christiana Figueres van het Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) en World Bank Group President Jim Yong Kim verwelkomen het aanbod van Zes Europese oliebedrijven, waaronder Shell, om samen te werken aan hogere CO2-prijzen.

Audi maakt diesel uit CO2, water en door duurzame energie opgewekte elektriciteit. Het autobedrijf werkt samen met greentechbedrijf Sunfire.

Ikea kondigt aan de komende jaren 1 miljard in duurzaamheid te investeren. Ikea wil vanaf 2020 klimaatneutraal zijn. De Zweedse woonwinkel trekt 600 miljoen euro uit voor zonne- en windenergie. Ook maakt het bedrijf 400 miljoen beschikbaar voor ontwikkelingshulp.

Meer voorbeelden van Nederlandse klimaatprojecten

Natuurlijk is de lijst van projecten niet compleet. Ondernemers in allerlei sectoren zijn op de een of andere manier bezig met verduurzaming van het bedrijfsproces. Denk alleen maar energiebesparing en benutting van restwarmte voor de verwarming woonhuizen zoals de warmtepijp van Rotterdam van Zuid-Holland zuid en de warmtepijp vanuit het Limburgse Chemelot. Sommige bedrijven zijn bezig met een redesign van productieprocessen zoals het IJmuidense Tata Steel. Met het Hisarna project hoopt Tata Steel op een andere manier staal te maken waardoor 20 procent minder CO2 wordt uitgestoten. DSM werkt aan een zogenoemde tweede generatie biobrandstof en ontwikkelt supplementen voor veevoer waardoor koeien minder methaangassen producer. AkzoNobel is bezig met de ontwikkeling van coatings voor zeeschepen waardoor deze 5 procent minder brandstof gebruiken.

Ook de bouw is bezig met klimaatprojecten zoals de bouw van bijna energieneutrale woningen. Ook met renovatie van naoorlogse woningen tot energieneutrale woningen en schoolgebouwen word teen belangrijke bijdrage geleverd.

Tot slot transport en mobiliteit: personenauto’s worden veel zuiniger en schoner. Ook dankzij de introductie van elektrische auto’s en hybride wagens. In het vrachtverkeer worden schonere motoren gebruikt en er is een trend om over te schakelen groenere brandstoffen, zoals biokerosine voor vliegtuigen en LNG voor binnenvaart.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

bedrijfslevenco2 (koolstofdioxide)co2-uitstootduurzaam ondernemenduurzaamheidduurzame energieemissienormenenergiehernieuwbare energieklimaatbeleidklimaatveranderingmilieu