Zelf achter de fraudeur aan?

17-10-2013

Politie en justitie doen te weinig om fraudeurs die ondernemers lastig vallen aan te pakken, zegt oud fraudeofficier Fred Speijers in Forum van 10 oktober. Dus moeten ondernemers maar zelf achter fraudeurs aan. Een goed idee?


Petra de Boer / Ecodrukkers / Nieuwkoop

‘Hoe vinden slachtoffers elkaar?’

‘We hebben gelukkig nog nooit met fraude te maken gehad. Er zijn natuurlijk wel eens situaties waarvan je denkt: ‘Dat riekt naar fraude.’ Maar dat is tot nu toe op tijd ontdekt. We hebben intern de controlemaatregelen aangescherpt, waardoor we dit kunnen voorkomen. Ons bedrijf controleert bijvoorbeeld heel goed of we met een potentiele klant in zee kunnen gaan. Je hebt verschillende bedrijven die de kredietwaardigheid bijhouden. En als we twijfel hebben over een klant dan gaan we altijd in gesprek. Dat is heel eng hoor, maar als je dat consequent doet dan hoef je niet naar politie te gaan.’

‘Ik vraag me af of het zin heeft om met getroffen collega’s een civiele procedure te beginnen tegen de fraudeur. Dat kost tijd en energie. En je moet elkaar eerst zien te vinden. Het heeft ook niet altijd zin als het bij een spookfactuur om enkele honderden euro’s gaat. Dat doe je alleen als het om hele grote bedragen gaat.’



Tom Roefs / Munckhof Groep / Horst

‘Zelf meer aan preventie doen’

‘Dat het geen zin heeft om naar politie te stappen, klopt wel. Het is een feit dat er weinig met een aangifte gebeurt. We hebben wel eens een aangifte gedaan. Maar dan hoor je er weinig van, zeker als het om kleinere zaken gaat zoals spookfacturen of abonnementsverlengingen. Of je het helemaal niet meer zou moeten melden? Dat denk ik niet. Je moet het wel doen want dan wordt het in elk geval ergens vastgelegd. Je moet ergens een centraal punt hebben, waardoor de gegevens over de omvang van de fraude en over de personen bewaard blijven.’

‘Fraude is helaas aan de orde van de dag en fraudeurs zijn hartstikke inventief. Ik denk dat we met zijn allen ondertussen heel kien zijn op die spookfacturen, maar morgen verzinnen ze weer iets anders hè. Vaak duurt het even voordat je dat doorhebt. Dus er moet een centraal punt zijn dat je ook zou kunnen waarschuwen voor nieuwe praktijken. En je moet als ondernemer meer aan preventie doen om de fraude te voorkomen.’



Steven de Lira / SilkBricks / Den Haag

‘Checken, checken, checken’

‘Ik ben nu zeven jaar ondernemer en tot nu heb ik geen ervaring met het fenomeen fraude. Gelukkig niet. Dat wil ik graag zo houden. Wat wij als bedrijf doen, is abonnementen nemen op organisaties die je klanten checken op kredietwaardigheid. Je kijkt bij de Kamer van Koophandel wat hun bedrijfshistorie is. Ik probeer fraude zo veel mogelijk uit te sluiten. Als het een onbekende klant is, of hij via een vaag kanaal komt, dan ga ik wel even checken.’ ‘Bij fraude zou ik wel naar de politie stappen om aangifte te doen. Ook al gebeurt er niks mee dan is het toch de moeite waard om het te melden. Dan kan de politie alsnog in actie komen als er bijvoorbeeld tien meldingen binnen zijn gekomen.’

‘In een civiele procedure zou ik geen tijd in steken tenzij het om hele grote bedragen gaat. Dan moet het toch om meer dan tienduizenden euro’s gaan. Ik zou me dan wel vreselijk genaaid voelen. Dat is zo’n groot onrecht. Je moet met respect met elkaar omgaan. Zo wil ik ook als ondernemer behandeld worden.’
Dit artikel komt uit de print Forum