19 SEP, 2022 • Achtergrond
Zonder deze vier ondernemers geen Prinsjesdag
Hoera, we mogen weer! Na twee coronajaren viert Nederland Prinsjesdag eindelijk als vanouds. De eeuwenoude traditie verhuist dit jaar naar de Haagse Koninklijke Schouwburg. Een flinke klus voor betrokken ondernemers. Zien zij dat wel een beetje zitten?
Zo is daar Berry Rutjes: hoedenontwerper. Ze maakt al jarenlang de bekende hoedjes die Prinsjesdag opfleuren. En zij weet: ‘Prinsjesdaghoeden zijn een mooie afspiegeling van wat er in de samenleving gaande is. Er zullen Kamerleden bij zijn die zeggen: een hoed dragen? Dat kunnen we niet maken.’ Benieuwd hoe dat zit? Lees dan haar verhaal.
Annemarie Goedvolk en Marcel Winckens van organisatiebureau LUSTR knalden de champagnefles open bij het binnenhalen van deze opdracht: het organiseren van Prinsjesdag. De Eerste Kamer had gevraagd om een ingrijpend en gewaagd voorstel. ‘Maar, zeiden ze: Prinsjesdag is geen elitefeestje. Dus niet: hop! Grote schermen, bakken licht erin. De ínhoud, dáár moet het om gaan.’ Zo doen zij dat.
Dankzij zo’n 35 operationele medewerkers van audiovisueel techniekbedrijf Bourgonje BV is de koning straks voor heel Nederland goed zichtbaar en hoorbaar vanuit de Koninklijke Schouwburg. ‘Via luidsprekers langs de route doen we live verslag van wie in welke koets komt langsrijden en kan men de troonrede beluisteren,’ vertelt directeur Fred Bourgonje.
Op Prinsjesdag moet álles perfect zijn. Er mag niks misgaan.’ zegt Corps-directeur Marcel Bosch. ‘Dat geldt voor alle betrokkenen, dus ook voor ons.’ Corps ontwerpers, een ontwerpbureau dat onder meer huisstijlen ontwerpt, is in 1989 opgericht en al sinds 2008 bij Prinsjesdag betrokken. Het bureau verzorgt al het Prinsjesdagdrukwerk; de toegangskaarten, de parkeerkaarten en last but not least: het programmaboekje. Zónder fouten, natuurlijk.
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.