11 JUL, 2024 • Nieuws

Gedeelde zorgen Duitse en Nederlandse ondernemers

Op veel terreinen hebben Nederlandse en Duitse bedrijven in de maakindustrie vergelijkbare zorgen. Dat bleek tijdens een werkbezoek van een vertegenwoordiging van VNO-NCW en haar Duitse zusterorganisatie BDI aan het industriepark Chemelot in Zuid-Limburg. Grote zorgen zijn er aan beide kanten van de grens over de aangekondigde vertraging van de Delta Rhine Corridor, een verbinding die cruciaal is voor de energietransitie in verschillende industrieclusters in Nederland en Duitsland.

 

Toekomst van de maakindustrie

Het werkbezoek van BDI en VNO-NCW aan Chemelot stond in het teken van de toekomst van de maakindustrie met duurzame grondstoffen, circulaire productie en andere innovaties. Uitgebreid is gesproken over welke acties nodig zijn vanuit de nieuwe Europese commissie om te zorgen dat Europa een eigenstandige en concurrerende en innovatieve maakindustrie behoudt. Ook om het doel van klimaatneutraliteit in 2050 te halen en te zorgen dat Europa niet te zeer afhankelijk wordt van andere machtsblokken is het essentieel dat de Europese industrie internationaal concurrerend blijft. Ondertussen is sprake van grillige tijden met een al langer dalende vraag, aanhoudende krimp in grote delen van de maakindustrie, energiekosten die hoog zijn en blijven én investeringen die zich verplaatsen naar andere regio’s.

 

De hoge energieprijzen

Duidelijk werd dat aan beide kanten van de grens er met name grote zorgen zijn over de aanhoudend hoge energieprijzen die investeringen in de verduurzaming onder druk zetten. Cruciaal is voor Nederland daarbij dat met name ook de nettarieven omlaag gaan komende jaren en betaald worden uit de algemene middelen. Dit zorgt er namelijk onder meer voor dat hier de kosten voor elektra steeds verder oplopen terwijl ze nu al twee keer zo duur zijn als in Duitsland. Zo kunnen Nederlandse ondernemers niet concurreren en is er geen eerlijk speelveld.

 

Grote zorgen over vertraging Delta Rhine Corridor

Grote zorgen zijn er bij zowel Nederlandse als de Duitse industrie over de aangekondigde vertraging van de Delta Rhine Corridor. Dit is een groot infrastructuurproject dat voorziet in ondergrondse leidingen en kabels voor het transport van onder meer waterstof, CO2 en elektriciteit van de Rotterdamse haven naar Zuid-Limburg en Duitsland. Deze verbinding is essentieel voor de energietransitie van verschillende industrieclusters en de oorspronkelijke planning voor waterstof en CO2, De voltooiing was gepland tegen eind 2028, maar is onlangs verschoven naar 2032 of later. ‘Dit is een enorme kink in de kabel voor de Nederlandse en Duitse industrie’, aldus beide organisaties.

 

Verbinden van energie-infrastructuur

Volgens beide ondernemersorganisaties is het essentieel dat onder leiding van de nieuwe Europese Commissie zowel private als publieke investeringen worden gemobiliseerd om de (duurzame) energiecapaciteit en- infrastructuur stevig te vergroten. Verder moet de EU zich richten op het uitbouwen van de grensoverschrijdende elektriciteit en het uitbreiden van het netwerk voor waterstof, CO2 en andere hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen.

 

Andere onderwerpen

Naast energie werd uitgebreid gesproken over het veilig stellen van de aanvoer van strategische grondstoffen en het meer circulair maken van allerlei ketens. Dit is essentieel voor de overgang naar een duurzame economie en zodat Europa minder afhankelijk wordt van andere machtsblokken voor allerlei grondstoffen. Op Chemelot zijn ze hier al mee aan het experimenteren.

chemische industrieduitslandenergiekostengrondstoffenwaterstof