'Nu worden we afgerekend op onze voedselkwaliteit, straks op ethisch gebruik van data', stelt Ahold-topman Frans Muller. Maar hoe doe je dat?
De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zal er voor zorgen dat bedrijven straks worden afgerekend op het ethisch gebruik van data. Dat zegt Frans Muller, topman van Ahold Delhaize, in een interview met Forum. 'Al denk ik dat de bewustwording bij de consument nog beter moet worden. Mensen surfen eindeloos langs allerlei websites en geven in een split second hun data weg. Wij moeten onze klanten daartegen beschermen.'
Privacy
Muller is duidelijk over de belofte van kunstmatige intelligentie: die is groot. Maar niet alles dat kan, moet ook daadwerkelijk ontwikkeld worden, meent hij. 'Ik heb problemen met alles waarbij de privacy van mensen onder druk komt te staan. Neem bijvoorbeeld gezichtsherkenning. Dat kan heel nuttig zijn, bijvoorbeeld om je smartphone te ontgrendelen. Of om op Schiphol snel door de paspoortcontrole te gaan. Maar gezichtsherkenning om mensen daadwerkelijk overal te volgen, dat moeten we niet willen.'
Witte mannen
Ook de ontwikkeling van algoritmes wil hij scherp in de gaten houden. 'Hoe weet je nou zeker dat algoritmes geen mensen uitsluiten? Bijvoorbeeld bij sollicitaties of financiële producten. Want een dataset gebruiken en een algoritme ontwikkelen, blijft mensenwerk. Als alleen witte mannen die algoritmes maken, komen er vooroordelen in. Dat is gevaarlijk.'