Arbeids­omstandigheden

Arbeids­omstandigheden

Wat is
Arbeids­omstandigheden

Werknemers moeten hun werk op een veilige en gezonde manier kunnen doen. Werkgevers zijn daarvoor verantwoordelijk. Als er tijdens het werk iets mis is gegaan zijn ze ook verplicht om te betalen (aansprakelijk). Regels voor goede werkomstandigheden komen vooral uit de Arbowet (officieel: Arbeidsomstandighedenwet). Werkgevers en werknemers werken samen de regels voor goede arbeidsomstandigheden uit. Werknemers kijken bijvoorbeeld naar de risico’s van hun werk en bedenken samen met werkgevers hoe het beter kan. De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of bedrijven zich aan de regels houden. Als een bedrijf zich niet aan de regels houdt, kan de inspectie een boete geven. Voor bedrijven is het belangrijk dat de Arboregels overal in de Europese Unie op dezelfde manier worden uitgevoerd. Dus dat een bedrijf in Spanje bijvoorbeeld de werknemers even goed beschermt als in Nederland. Dat zorgt voor eerlijke concurrentie.

Onze
standpunten

Wie maakt de Arboregels?

Omdat het werk in elk bedrijf anders is, worden er soms speciale veiligheidsregels voor één bedrijf of voor één branche afgesproken. Die afspraken kun je dan vinden in de Arbocatalogi. Als die speciale afspraken er niet zijn, dan gelden gewoon de algemene Arboregels die voor alle bedrijven in Nederland gelden. Bedrijven kunnen ook voor eigen oplossingen kiezen, maar dan moeten die hun medewerkers minstens even goed beschermen tegen gevaren op het werk. Welke regels er precies gelden, kan dus per bedrijf verschillen. Als bedrijven en sectoren hun arbobeleid goed op orde hebben, dan hoeft de Arbeidsinspectie minder vaak langs te komen.

Gevaarlijke stoffen

Soms moet je wel werken met gevaarlijke stoffen. Bijvoorbeeld in een autospuiterij, in de schoonmaak of in de zorg. Maar ook dan is de regel dat werknemers niet - of zo min mogelijk – te maken krijgen met gevaarlijke stoffen. Ze moeten hun werk gezond en veilig kunnen doen. In de Sociaal Economische Raad (SER) maken werkgevers en werknemers samen afspraken over hoeveel gevaarlijke stoffen precies zijn toegestaan (grenswaarden).

Psychische problemen

Er zijn ook nog andere redenen waardoor medewerkers ziek kunnen worden. Bijvoorbeeld psychische redenen die het werken onmogelijk maken. Werkgevers vinden het belangrijk dat er de komende jaren meer aandacht komt voor dit soort problemen, zodat die voorkomen kunnen worden.

Handige links