Cyber security

Waarom cyber security

Veilige en betrouwbare informatie- en communicatietechnologie (ict) is belangrijk voor onze economie en onze samenleving. We doen tegenwoordig alles via het internet. Doordat we zo afhankelijk zijn geworden van ict, zijn we kwetsbaar voor digitale spionage en cybercriminaliteit (cybercrime). Zulke criminaliteit kost Nederland elk jaar 10 miljard euro. Bedrijven zijn kwetsbaar voor digitale spionage omdat veel informatie tegenwoordig digitaal worden opgeslagen. Criminelen kunnen dit dan stelen en misbruiken. Bedrijven kunnen hierdoor bijvoorbeeld hun uitvindingen (intellectueel eigendom) kwijtraken. Daarom is digitale veiligheid (cybersecurity) ontzettend belangrijk.

Cybercrime

Met cybersecurity neemt een bedrijf maatregelen om ict-problemen te voorkomen of te repareren. Digitale veiligheid is nodig om je te beschermen tegen een hack of tegen ransomware. Een hack is een digitale inbraak, waarbij iemand informatie steelt of beschadigt. Ransomware is software die je computer blokkeert zodat je nergens mee bij kan. Je moet dan losgeld betalen om weer bij je eigen informatie te komen. Om deze problemen te voorkomen moet ict een zaak van de directie zijn, en niet alleen maar de verantwoordelijkheid van de ict-afdeling.

Cyber security

Digitale veiligheid heeft ook alles te maken met de nationale veiligheid. Veel belangrijke dingen in Nederland, zoals energievoorziening en gezondheidszorg, zijn ook afhankelijk van ict. Als deze systemen worden aangevallen, kan dat grote gevolgen hebben. Elk jaar publiceert het Nationaal Cyber Security Centrum het Cybersecuritybeeld Nederland. Dit rapport geeft een overzicht van de grootste dreigingen van het moment. Cybersecurity is niet alleen een probleem van bedrijven, maar ook van de overheid en van burgers. Werkgevers vinden het belangrijk dat er goede samenwerking is tussen overheid en bedrijfsleven. Zo wordt kennis over digitale veiligheid verspreid over verschillende partijen.

Brochure
Bilderbergspecial 2024 Dealen met dilemma's
26-01-2024
Forum special Bilderberg 2024: Dealen met dilemma's
Dilemma's, wie heeft er niet mee te maken? Als ondernemer, politicus, ceo, ngo, bestuurder, vakbondsvertegenwoordiger of gewoon mens. Het gaat vaak om ingewikkelde morele afwegingen en kiezen uit twee kwaden. Haalt een ondernemer grondstoffen uit een conflictgebied? Hoe gaat een universiteitsbestuurder om met weerstand tegen het samenwerken met bedrijven? Produceert een familiebedrijf toch spullen voor ons leger omdat het oorlog is op ons continent en we niet meer blind op de VS kunnen varen? Of wat als je bij een hack moet kiezen tussen criminaliteit faciliteren en je bedrijf platleggen?