Mkb weet te weinig over verboden concurrentievervalsende afspraken

07-10-2019

Veel bedrijven hebben te weinig kennis over wat verboden kartelafspraken zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarom start de ACM de campagne 'Stop kartels. Voorkom een boete'. Daarmee wil zij vooral bedrijven in het midden- en kleinbedrijf bewustmaken van welke afspraken verboden zijn.

 

Bedrijven in een kartel maken in het geheim afspraken of delen concurrentiegevoelige informatie over klanten, offertes of prijzen. Zo beperken zij de onderlinge concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan afspraken om hogere prijzen te rekenen of opdrachten onderling te verdelen.

 

Campagne

De campagne gaat over spelregels voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven en over wat de ACM doet om kartels te bestrijden. 83 procent van de bedrijven blijkt bereid de regels na te leven. Daarnaast geeft meer dan 80 procent van de bedrijven aan kartelgedrag af te keuren, zelfs al weten zij niet goed welk gedrag precies verboden is. Het onderzoek wijst namelijk ook uit dat bedrijven onvoldoende kennis hebben over wat verboden is. Een voorbeeld: slechts 40 procent van de bedrijven weet dat het verboden is om onderling klanten te verdelen.

 

Om onbewuste overtredingen te voorkomen, is het van groot belang dat bedrijven de regels kennen, aldus de ACM. De campagne richt zich op het mkb omdat daar het grootste kennisgebrek is. Sommige mkb'ers denken bijvoorbeeld dat de concurrentieregels alleen voor multinationals gelden, maar zij gelden voor alle bedrijven.

 

Boetes

ACM spoort kartels op, stopt de verboden afspraken en kan de betrokken bedrijven en hun leidinggevenden hoge boetes geven. De boetes kunnen oplopen tot 40 procent van de totale jaaromzet van het bedrijf en kunnen daarnaast leiden tot persoonlijke boetes van maximaal 900.000 euro voor leidinggevenden.

 

Zie voor meer informatie over kartels.

Zie hier voor informatie over de campagne.

Bekijk hier de campagnevideo.