6 DEC, 2021 • Weekbulletin
Duurzaamheidsplatform van producenten van schoonmaakmiddelen, cosmetica en spuitbussen
Op welke manier zijn de producenten van was- en reinigingsmiddelen, cosmetica en spuitbussen bezig met het onderwerp duurzaamheid? Die vraag wordt beantwoord op de website steedsduurzamer.nl. Lisa Sligting, sustainability manager bij branchevereniging NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam, vertelt er meer over.
Waarom deze website?
‘Steedsduurzamer.nl is twee jaar geleden gelanceerd. De NVZ, de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) en de Nederlandse Aerosol Vereniging (NAV) merkten dat er steeds meer vragen kwamen over wat hun leden doen aan duurzame ontwikkeling. Op deze website presenteren we hun relevante en betekenisvolle initiatieven voor iedere productcategorie. De doelgroep bestaat uit onder meer journalisten, mensen van milieuorganisaties en kritische consumenten.’
Wat verstaan jullie onder duurzaamheid?
‘Alle initiatieven op de website hebben we gelinkt aan een of meer van de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Deze doelen hebben een breed politiek draagvlak en zijn voor langere tijd vastgelegd. Ook laten ze goed zien dat duurzaamheid gaat over een breed scala van onderwerpen. Dit past bij onze holistische benadering van duurzaamheid. Naast voor de hand liggende zaken als klimaatverandering en energiereductie gaat het ook om gezondheid, welzijn en gendergelijkheid. Het is belangrijk om meerdere aspecten mee te nemen als je een product beoordeelt op duurzaamheid. Bij een wasmiddel bijvoorbeeld zijn niet alleen de ingrediënten van belang, maar ook de mogelijkheid om de wasmachine in te stellen op een lagere temperatuur.’
Wat doen de producenten zoal?
‘Denk aan het gebruik van derivaten van palmpitolie in schoonmaakmiddelen. Steeds meer producenten kopen palmpitolie in bij leveranciers die zich houden aan erkende certificatieschema’s en normen die de duurzaamheid van hun toeleveringsketen waarborgen. Een aantal bedrijven is ook aangesloten bij DASPO, een samenwerkingsverband van in Nederland gevestigde partijen in de palmolieketen, die streven naar het gebruik van zo duurzaam mogelijk geproduceerde palmolie.
Een ander voorbeeld zijn duurzame en circulaire verpakkingen. De branches cosmetica en reinigingsmiddelen hebben een Brancheplan Duurzaam Verpakken opgesteld. Zo moeten in 2025 de verpakkingen van alle huishoudelijke wasmiddelen bestaan uit minimaal 20 procent recyclebare materialen en alle kunststof verpakkingen volledig recyclebaar zijn.’
En bijvoorbeeld op het gebied van welzijn?
‘De cosmeticafabrikanten die zijn aangesloten bij de NCV steunen al meer dan tien jaar de stichting Look Good Feel Better. Make-up en huidverzorging zijn heel waardevol voor kankerpatiënten, die vaak te maken hebben met uiterlijke veranderingen. Daarom betalen deze bedrijven contributie aan de stichting, stellen hun producten beschikbaar, zorgen voor opslag en logistiek, maken workshops mogelijk en organiseren sponsoracties.’