1 JUL, 2021 • Nieuws

‘Nederland loopt vast zonder extra geld voor infrastructuur’

‘Het volgende kabinet zal extra moeten investeren in meer en betere infrastructurele voorzieningen.’ Dat stellen VNO-NCW en MKB-Nederland in reactie op de Integrale Mobiliteits Analyse 2021 die deze week naar buiten werd gebracht door minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van IenW.

 

Verzadigd wegennet

Als de economie doorgroeit in het hoge groeiscenario en een volgend kabinet besluit niets extra’s te investeren in ons logistieke en mobiliteitssysteem, dan is ons voorland een verzadigd wegennet, overvolle treinen, beperkte ruimte voor het spoorgoederenvervoer en haperende sluis- en brugfaciliteiten in de binnenvaart. Dit beeld rijst volgens de ondernemingsorganisaties op uit het rapport.

 

Snelle groei mobiliteit

Volgens het ministerie zal het gebruik van de trein en de auto in het hoge groeiscenario mogelijk met 40 procent respectievelijk 32 procent toenemen tot 2040. Dat komt omdat we in Nederland tegen die tijd 16 procent meer inwoners hebben die allemaal graag naar het werk of familie en kennissen willen reizen. Ook denkt het ministerie dat het gebruik van de relatief goedkopere elektrische (deel)auto’s het reizen met de auto straks weer veel aantrekkelijker maakt.

 

Hele dag files en overvolle treinen

In dit scenario staan op de meeste wegen in Nederland straks de hele dag files. Capaciteitsknelpunten in het reizigersvervoer op het spoor gaan zich veelal voor doen op corridors van en naar de Randstad. Dat kan leiden tot drukke en overvolle treinen op trajecten van en naar Utrecht, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Den Haag.

 

Schade voor goederenvervoer

Ook het goederenvervoer gaat in dit scenario tot 2040 volgens het ministerie stevig toenemen. Doordat de infrastructuur daar niet op is berekend is de schade groot. Het goederenvervoer verliest daardoor tot wel 400 miljoen euro in 2040. En voor bedrijven die afhankelijk zijn van die wegvervoersdiensten is de schade nog vele malen groter.

 

Jaarlijks 3 miljard euro extra

Ook zal een deel van het geplande spoorvervoer niet kunnen plaatsvinden en verdrievoudigt de wachttijd voor binnenvaartschippers bij sluizen. VNO-NCW en MKB-Nederland roepen daarom op tot een aanzienlijke ophoging van de onderhoudsbudgetten van Rijkswaterstaat en tot extra overheidsinvesteringen in de aanleg van nieuwe en betere spoor-, weg en waterverbindingen. ‘Het nieuwe kabinet zal hier jaarlijks 3 miljard euro extra voor moeten uittrekken.’

infrastructuurnederlandse spoorwegenrijkswegenvaarwegen