1 SEP, 2024 • Meer informatie
Transcript podcast Haagse Bluf met Daan Schalk (ceo North Sea Port) en Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen)
Daan Schalk (ceo North Sea Port): We hebben zelfs al één keer meegemaakt dat echt gewapende gangsters met kalasjnikovs aan boord gaan van het schip. En die echt bijna gijzelt totdat die drugs van boord zijn.
Robin Rotman (podcasthost): Welkom bij Haagse Bluf, zomereditie. Dit keer niet met een Kamerlid of lijsttrekker, maar met een ondernemer en een burgemeester.
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Burgemeester Bas van den Tillaar van Vlissingen en met Daan Schalk, ceo van North Sea Port, waaronder de haven van Vlissingen valt.
Robin Rotman (podcasthost): Haagse Bluf trekt de regio in. Dit is een podcast van Forum, het opinieblad van VNO-NCW.
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): We zorgen ervoor dat een bedrijf ‘ronsel proof’ wordt. Weet dat als jij benaderd wordt en je geeft één keer jouw toegangspasje af, omdat je daar vet voor betaald wordt, want zo gaat dat, dat je er nooit meer van afkomt, maar ook je gezin niet, je kinderen, je ouders.
Robin Rotman (podcasthost): Co-host vandaag is Paul Scheer, redacteur van Forum.
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Directe aanleiding voor deze podcast is de sluiting van een bedrijf in de haven van Vlissingen, omdat het wordt verdacht van betrokkenheid bij drugshandel.
Robin Rotman (podcasthost): Heren, welkom in onze podcast. Eerst even burgemeester Bas van den Tillaar, van Vlissingen dus. In juli heb je dat bedrijf dus gesloten. Wat was er aan de hand?
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Ik kreeg een bestuurlijke rapportage, heet dat dan zo mooi, van de politie, waarin zij aannemelijk maakte dat er al lange tijd, dan praat ik eigenlijk over sinds 2018, dat bedrijf gebruikt werd voor de invoer van cocaïne, va drugs. Voor de opslag van drugs, voor de doorvoer van drugs. En wij hebben gezegd dat het een dusdanige impact heeft hier in de haven, dat er echt een zware maatregel op moet.
Robin Rotman (podcasthost): Dat komt eigenlijk bijna nooit voor, he? Was het een moeilijk besluit?
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Nou, het is sowieso een moeilijk besluit, want je raakt natuurlijk heel veel belangen. Je raakt de belangen van werknemers die daar zijn, die daar mogelijk volkomen te goeder trouw hebben gewerkt. Je raakt de belangen van het havenbedrijf. Je raakt de naam van de haven.
Robin Rotman (podcasthost): Daar praten we straks over door.
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Ja, Daan Schalk, CEO, we zijn bij jou op bezoek. Dank daarvoor. Eerst even over North Sea Port, waar Vlissingen dus deel van uitmaakt, met de havens van Terneuzen en Gent. Groot gebied dus. Maar op een of andere manier toch minder bekend dan de haven van Rotterdam. Kan je ons het profiel schetsen van deze haven, van North Sea Port?
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Jazeker. En als je natuurlijk kijkt naar onze grote buren, de havens van Rotterdam en Antwerpen, dan lijkt alles klein. Maar toch, met North Sea Port staan we in de top10 van de Europese havens. En dat zijn er in totaal 600. Dus dat betekent toch wel wat als je naar het volume kijkt. En als je dan kijkt naar hoeveel jobs hier gecreëerd zijn en hoeveel mensen hier werken, zijn wij de nummer drie van Europa, na Rotterdam en Antwerpen. En dat is ook onze typologie. We zijn een haven met heel veel industrie, maakindustrie, staal, wagens, chemie, kunstmeststoffen, noem maar. En dus dat vertaalt zich in heel veel jobs, maar veel minder tonnage dan de klassieke havens. En daarom zijn wij ook een specialist in droge bulk.
Robin Rotman (podcasthost): Burgemeester Bas van den Tillaar, wat is nou eigenlijk die economische en maatschappelijke relevantie van deze haven in jouw regio?
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Ja, Daan Schalk formuleerde het denk ik net heel goed. Dit is vooral een haven waar ook heel veel toegevoerde waarde in zit. Dat woord zegt het al. En dat vertaalt zich ook gewoon in banen. Als je moet gaan kijken naar de directe en de indirecte werkgelegenheid die North Sea Port voor deze regio met zich meebrengt, dan praat ik over 110.000 banen. Ik herhaal het nog een keer, 110.000 banen. Dat is echt gigantisch.
Robin Rotman (podcasthost): Dat hebben ze in Zuid-Amerika natuurlijk ook ontdekt. En die zien natuurlijk aan de andere kant van de oceaan een paar poorten naar Europa waar dit er gewoon eentje van is. En dus wordt er drugs gesmokkeld met duizenden kilo’s tegelijk, zo nu en dan. Eventjes aan jullie beiden: hebben jullie enig benul van de omvang van deze ondermijnende drugsproblematiek in deze haven? Ja, je begint te grinniken. Ik snap dat het een domme vraag is, maar toch.
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Ik kijk naar Daan Schalk en uiteraard is dit een vraag die wij vaker krijgen. En we kunnen hem natuurlijk niet beantwoorden. Dat weet je natuurlijk niet. We weten wel dat we een hele belangrijke en grote infrastructuur hier hebben. En die wordt inderdaad ook voor dit misbruikt. Daar komt bij dat we hier natuurlijk hele belangrijke fruitlijnen naar onze haven hebben. Bijna alle bananen voor Noord-Europa komen hier binnen. En we weten ook waar die bananen vandaan komen.
Robin Rotman (podcasthost): Maar het idee van de coke tussen de bananen is wel waar helaas.
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Dat is waar en daar is het ook gestart denk ik, bij ons. Ik denk dat je – als je kijkt naar de havens in België en Nederland – gezien hebt dat eigenlijk alles gestart is in de zeer groten, Rotterdam en Antwerpen. En ook de containers die doen ook fruit trouwens. Rotterdam is een belangrijke fruithaven. Antwerpen is een belangrijke fruithaven. En daar start het. En dan zie je dat het web zich begint te sluiten. Terminals worden veiliger. Er worden steeds meer containers gescand. Er is een betere risicoanalyse van die containers. En dan zie je dat kleinere havens zoals de onze, die dan ook dat fruit deden en die thuismarkten hebben van Midden- en Zuid-Amerika – want daar komt het allemaal van – dat die eigenlijk in het vizier van die drugscriminelen komen. Het wordt moeilijker in Rotterdam en Antwerpen. Wij noemen dat het waterbedeffect. Je duwt op het een en het stijgt een beetje in het ander. En dan zijn we dat ook gaan beveiligen.
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Wanneer is dat begonnen? Dat jullie hier dus ook daar problemen mee krijgen?
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Ik denk toch 15 jaar geleden. Ik denk dat het toch al een tijdje bezig is. En wat we dan ook gezien hebben is dat die veiligheid op die fruitlijnen ook bij ons toegenomen is. Die bedrijven zaten geconcentreerd op één locatie. Maakt het ook iets makkelijker daar om met douane, marechaussee en anderen actie te ondernemen. En dan heb je de verschuiving gezien naar de bulkactiviteiten. En dat… ja je kunt je best voorstellen wat dat betekent in een container. Dat zijn een paar pakjes en die zitten dan meestal helemaal achteraan of opzij of in een dubbele wand. Maar bij bulk, om dat ook te gaan onderzoeken, een schip met 80.000 ton kolen bijvoorbeeld en daar zit in het ruim aan een touw of zo een paar tientallen kilo’s. Dat is een heel andere opsporingstechniek. En dat is een verschuiving die we ook gezien hebben in het ruim, onder de schepen. De meest exotische manieren om te proberen om het toch op een andere manier naar de havens te krijgen.
Robin Rotman (podcasthost): Ja. En wat maak je dan zoal allemaal mee in die wereld, in die strijd? Dat zijn natuurlijk de gekste dingen.
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Ja, ik denk dat een van de meest evidente zaken, en dat kent ook iedereen, dat is wat ik zou noemen de uithalers. Dus je maakt mee dat drugs ergens in die haven worden neergezet op een terminal in een hoekje. En dat dan de uithalers, dikwijls bijna ik zou zeggen jonge kinderen tegenwoordig, die mee betrokken worden door die drugscriminelen. En eigenlijk is hun belangrijkste taak het zo snel mogelijk uit die haven naar dat achterland te krijgen. Want uiteindelijk is die haven – er wordt veel over havenveiligheid gesproken – maar veel beter bewaakt en veiliger en veel meer controles dan eens het daar weg is. Want dan gaat het zich veel meer gaan verspreiden, is het veel moeilijker om dat te gaan detecteren. Dus wat je meemaakt is dat bijvoorbeeld die uithalers draden doorknippen, zich laten insluiten in de terminals, soms zelfs in een container laten insluiten. Dat is een effect dat je meemaakt. Maar je ziet op een bepaald ogenblik dat je zelfs duikers krijgt, die s nachts ladingen die onder de boeg gebonden lagen, proberen los te maken en ermee weg te gaan. We hebben zelfs al één keer meegemaakt dat er een soort shipjacking was. Zoals je homejacking hebt, dat echt gewapende gangsters met kalasjnikovs aan boord gaan van het schip, weten dat het bij de bemanning zit en die echt bijna gijzelt totdat die drugs van boord zijn. Dus je maakt het op verschillende manieren mee: duikers, insluipers. Maar echt, het wordt steeds drastischer ook in methoden, om toch die drugs te bemachtigen.
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Zie je dus dat die drugsproblematiek zich ook verspreidt over de stad?
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Nou, een van de opvallende dingen bij de uithalers die hier gepakt worden is, dat het nog over het algemeen uithalers zijn uit de regio Rotterdam.
Robin Rotman (podcasthost): Oké. Dan even terug naar die sluiting van die Bulk Terminal Zeeland. Wat is nou de status van die zaak? En kun je vertellen wat daar gebeurd is?
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Ja, we moeten denk ik twee dingen uit elkaar knippen. Ik heb een bestuurlijke maatregel genomen. En dat is de sluiting van het bedrijf voor een jaar. Dat betekent dat het bedrijf moet stoppen. Dat wij toezichthouden op wie er op het bedrijf komen. Daarnaast loopt natuurlijk een strafrechtelijk onderzoek tegen met name de directieleden die op dit moment vastzitten. Daarvan was vorige week, meen ik, de eerste pro-formazitting bij de rechter. Dat was de start van dat onderzoek.
Robin Rotman (podcasthost): En Daan, wat gebeurt er dan bij jou?
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Het is vooral heel jammer dat het gebeurt. En ik denk dat er op geen enkel moment tussen de haven en de burgemeester een soort meningsverschil geweest is, waar wij geprobeerd hebben van die economische belangen te laten voorgaan. Degenen die ook het meest getroffen worden als zoiets gebeurt, zijn al die bedrijven die dit niet doen. Die heel ernstig met die zaken bezig zijn. En dat je toch als haven een imago krijgt dat daar blijkbaar heel veel kan. Dat daar allerlei criminele activiteiten zijn. De burgemeester heeft daarnet de hoeveelheden genoemd van de kilo’s die gevonden zijn. Wij weten bijvoorbeeld ook dat er analyses zijn van de 8000 schepen die naar hier komen. Wat zijn dan echt uw risicoschepen? Dat zijn er minder dan 100. Die echt het risico zijn.
En dus het jammere, dat zijn die 7900, alle andere. En het jammere zijn al die andere bedrijven die meegesleept worden. Dus in die zin denken wij ook wel dat het een heel goed maatschappelijk signaal is dat dit gewoon niet kan. Bedrijven die daarmee bezig zijn, dat kan niet. En dan dat klein beetje economische schade van je hebt anderhalve procent volume dat je kwijt bent, waarvan waarschijnlijk de helft bij de buren zal komen en misschien een beetje naar andere havens. Ja, dan neem je op dat ogenblik wel graag bij. Omdat uiteindelijk als bedrijf…als ik het mag vergelijken met de automotief, het ergste wat je kan overkomen is dat je bestempeld wordt als onveilig merk, omdat er zoveel dodelijke ongevallen zijn, dat je niet meer gaat verkopen op den duur. En dat is wat wij willen vermijden ook met onze haven, dat is dat dat imago moet blijven staan.
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Eigenlijk is die zaak rond BTZ een ondermijningszaak in klassieke vorm. Het heeft er alle schijn van. Goed, het justitieel onderzoek loopt dan nog. Dat is voor de rechter. Dat dit een ondermijningszaak in klassieke vorm is, in die zin dat een op het oog legaal bedrijf misbruikt is voor deze handel. Goed, dat ligt verder bij het onderzoek. Het is wel heel belangrijk, en dat vind ik ook wel echt iets om te onderstrepen, dat in dat geval de overheden en het havenbedrijf, etcetera, heel goed samen optrekken. Juist in het belang van de veiligheid en de goede naam van die infrastructuur. Dat we samen ervoor zorgen dat we de goede maatregelen nemen. Dat is in dit geval gebeurd. OM, politie, havenbedrijf, gemeente hebben hier in mijn ogen goed samen opgetrokken. Mijn ervaring is, en ik denk dat Daan het ook zo ziet, dat bedrijven dat ook willen. Wij merken bij de bedrijven in ons havengebied een grote bereidheid om mee te denken, informatie te verzamelen, aanpak te doen, etcetera.
Robin Rotman (podcasthost): Er wordt natuurlijk aan de lopende band gecontroleerd, gescand. Dat heeft natuurlijk een impact op de processen in die haven. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk die spullen uitladen, de rest van het continent opsturen. Maar dit heeft natuurlijk een vertragend effect. Hoe neem je dan die bedrijven daarin mee? En hoe zorg je een beetje voor een balans tussen de eventuele overlast die daarvan is, maar je wil ook boeven vangen? Hoe ziet die samenwerking dan in de praktijk eruit?
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Ik denk als je kijkt wat de laatste jaren geëvolueerd is in dat soort onderzoeken, is het vooral dat, ik zou zeggen, de screening en de risicoanalyses die op voorhand gemaakt worden, dat die enorm verbeterd zijn. Ik sprak daarnet over een honderdtal schepen. Ja, die 7.900 die hebben geen vertraging, die hebben geen last. En die honderd zijn er dan waar dat waarschijnlijk men al bijna weet waar de container zal zijn of welke. En waar dan heel bewust het onderzoek gevoerd wordt. Dat is misschien bijna lachwekkend, maar we hadden onlangs een schip dat naar onze haven kwam. En er wordt een onderzoek aan boord gedaan. En bleek dat van de bemanningsleden zes van de zestien betrokken waren. Dat schip heeft veel vertraging gehad, want de bemanning was niet meer in aantal om te vertrekken. Het klinkt bijna lachwekkend, maar het is incidenteel. Het is niet zo dat je kan spreken van, er zijn bijna structurele files omdat er zoveel onderzoek is. Dat is het helemaal niet hoor. Het is echt heel gericht dat onderzoek.
Robin Rotman (podcasthost): En als het gaat over jullie verwachtingen, of de verwachtingen en de verantwoordelijkheden die bedrijven dan hebben. Je hebt namelijk altijd inside people nodig als je drugs wilt smokkelen. Je ronselt misschien mensen, die geef je een bak met geld. Lopen daar programma’s voor? Of hoe werkt die samenwerking dan?
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Belangrijk is dat North Sea Port, het Nederlandse stuk van North Sea Port samen met het havenschap van Moerdijk is aangewezen als mainportprogramma. En met die aanwijzing tot mainport kwamen ook extra financiële middelen mee. We krijgen 4 miljoen per jaar om maatregelen te nemen die de veiligheid vergroten en de ondermijning aanpakken. Daarvoor is een haventafel ingericht. Aan die haventafel zitten alle betrokken partijen die daar ook een rol in hebben. En uiteraard zijn dat de partijen die hier nu aan tafel zitten. Het havenbedrijf, North Sea Port, de gemeente Vlissingen, maar ook de gemeenten Borsele, Moerdijk, Terneuzen, politie, douane, marechaussee, Belastingdienst. Iedereen die daar maar een rol in kan hebben. En samen hebben we een mainportprogramma opgesteld met een aanpak. En één van de aanpakken daarin is onder andere de bewustwording bij bedrijven vergroten. Dus wat we heel concreet doen is letterlijk, noem het maar gewoon, cursusprogramma’s draaien. Mensen bewust maken van wat gebeurt er nou als jij benaderd wordt? Of hoe herken ik beter als er ondermijnende activiteiten plaatsvinden bij een bedrijf? Zorgen ervoor dat een bedrijf ook ronsel proof wordt. Weet dat als jij benaderd wordt en jij geeft één keer jouw toegangspasje af, omdat je daar vet voor betaald wordt, want zo gaat dat, dat je er nooit meer van afkomt, dat jij er niet meer van afkomt, maar ook je gezin niet, je kinderen, je ouders.
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Dus dat gebeurt echt. En dus hebben wij ook een reeks filmpjes enzo gemaakt om eigenlijk vooral te vermijden dat medewerkers in die eerste stap, die nog onschuldig lijkt, dat ze in die eerste stap meegaan. Want als je die stap zet, dan kan je niet meer terug. Dan word je afgedreigd. En dus die eerste stap vermijden is superbelangrijk. En ook de controle die daarop zit is superbelangrijk. Als ik kijk naar onze eigen scheepvaartbegeleiders – maar we hebben een vrij goed camerasysteem in de haven bijvoorbeeld – die zijn veel alerter nu. Als zij een verdachte wagen zien, als zij een duiker zien, dan gaan zij niet meer denken dat dat een sportduiker is, maar onmiddellijk politie gaan verwittigen. Dus daar zijn er ook wel afspraken gemaakt dat we daar alles wat we kunnen inzetten, echt wel inzetten. En dat is toch heel wat.
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Nou ja, dat soort projecten lopen nu. Die samenwerking is er. Maar we hebben inmiddels ook een nieuw kabinet. Dus dan is er ook een mogelijkheid om het beleid te veranderen of te intensiveren.
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Twee hele belangrijke wensen. Allereerst, wij konden een belangrijke stap zetten omdat North Sea Port werd erkend als die mainport die het is. Daan Schalk noemde al die getallen die daar gekocht zijn. Dit is een groot havengebied met een grote economische importantie, met een belangrijke infrastructuur. Die erkenning ligt daar nu. En die moet blijven. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de havenpolitie Rotterdam en de capaciteit die zij hebben, dan praat ik toch wel vlot over 300 tot 350 mensen in een aparte dienst van de havenpolitie. Nou, als ik dat een beetje afzet naar de verhoudingen hier, dan zou hier een havenpolitie-team moeten rondlopen van ongeveer 50-55 mensen. Maar we zijn nog niet op de helft, denk ik.
Robin Rotman (podcasthost): Ja, voor je het weet hebben ze dat in Colombia ook in de gaten Daan, dat de pakkans misschien niet zo groot is hier.
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Ja, en dat zou inderdaad wel goed zijn. En natuurlijk iets waar we het tot nu toe niet over gehad hebben, dat is dat ik denk dat het ook belangrijk blijft dat eigenlijk regeringen, zowel die Nederlandse als die Belgische regering, ook wel de dialoog aanhouden met bijvoorbeeld een land als Colombia. Want wat wij nu doen is natuurlijk eens het hier is, proberen dat net sluiten. Maar ook wat zou kunnen gebeuren in Colombia om daar te helpen het net niet meer te openen en ervoor te zorgen dat er daar betere controles zijn. En daar bilaterale afspraken te maken. En dat is wel een politiek issue. waar ik denk dat landen blijvend moeten op inzetten. En ik denk vanuit een Europese context waarom niet bijvoorbeeld landen als Frankrijk, Duitsland, België, Nederland zoveel mogelijk samen? Want wij kunnen nu misschien blij zijn dat er meer gepakt wordt, maar uit de recente cijfers van de Europese Commissie blijkt bijvoorbeeld dat nu het schuift van de Nederlandse en Belgische havens naar de Franse havens, omdat die nog een stap te zetten hebben, nog veel meer stappen moeten zetten. Ja, daar hebben we in een Europese context voor niet veel plezier aan, dat het misschien nu naar daar schuift en de volgende keer terugkomt. Dus eigenlijk in dat land van herkomst ook de zaken vastnemen is een belangrijk politiek signaal dat we vanuit Europa moeten geven en dat ook ondersteunen dat het daar mogelijk is.
Robin Rotman (podcasthost): Dit kat-en-muisspel houdt natuurlijk nooit op. Mensen blijven natuurlijk gewoon drugs gebruiken, hoe je het ook went of keert, of je het nou wil of niet. Dit is al decennia, al eeuwen is dat zo, dus dat spul blijft komen. Is er een soort eindpunt? Wanneer zijn jullie eigenlijk tevreden?
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Van mijn kant, en dat is dan misschien wel een beetje economisch, ben ik tevreden als de hele drugsproblematiek via de ondermijning, want daar gaat het om, de boven- en de onderwereld ontmoeten elkaar, als dat zo’n haven niet economisch gaat ontwrichten. Want dat is wel het risico dat je hebt. Als ik dan met mijn bril kijk, dan moet je vermijden dat eigenlijk een aantal medewerkers, anderen, zo die haven impacteren, dat je geen veilige, letterlijk, maar ook figuurlijk veilige economische omgeving meer hebt. We hebben het gehad over de 110.000 jobs. Die mensen moeten daar graag werken, veilig kunnen werken, op een veilige manier hun boterham verdienen. En dat is iets waar ik tevreden ben, als ons systeem zal nooit honderd procent sluitend zijn, maar zo sluitend is, dat je je kan vergelijken met een leuk stadcentrum waar mensen zouden gaan werken, waar bedrijven moeten investeren en dat ze het graag in uw gebied doen, omdat ze toch het gevoel hebben: wij worden ernstig genomen. Onze medewerkers kunnen daar op een goede manier werken, op een veilige manier. En dus het ondernemen is daar gewoon prettig, omdat men het onder controle heeft. Maar volledig vermijden, dat zal niet lukken.
Robin Rotman (podcasthost): Bas, zelfde vraag voor jou, voor een burgemeester is dit natuurlijk het meest frustrerende dossier aller tijden. Die houdt nooit op.
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Dit houdt niet op. We moeten niet naïef zijn. Deze markt verdwijnt niet. Waar we voor moeten zorgen is dat we, dat onze infrastructuur, onze goede infrastructuur, een goede naam blijft houden. Veilig blijft. Dat inderdaad medewerkers veilig kunnen werken. Dat we de uitstraling naar onze woongemeenschappen in het gebied niet hebben. Dat is waar we voor moeten zorgen. En dat we daarbij forse maatregelen moeten nemen is duidelijk. En die moeten we blijven nemen. Daar moeten we echt niet in verzaken. Dat is denk ik het reële verhaal.
Robin Rotman (podcasthost): Je kan ook natuurlijk gewoon de markt voor cocaïne reguleren, misschien een klein beetje legaliseren. En je bent van alle gedoe af.
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Ik heb, er zijn collega’s van mij in de landen die zo’n voorstel hebben gedaan. Ik geloof daar niet in. Ik ben bang dat je dan een grens overgaat. Hard drugs legaliseren, dat is een grens over die ook heel veel andere consequenties met zich meebrengt. Ik zou die grens niet over willen gaan. Tegelijkertijd ben ik ook wel zo reëel om te zien dat het heel veel inspanningen vraagt om de veiligheidsproblemen die het met zich meebrengt te reguleren. Een aanpak zoals bijvoorbeeld Daan net noemde wet met liaisons in landen van herkomst. Wat de douane op dit moment ook probeert op bepaalde plekken. Zorgen dat je veel meer naar de bronlanden toe gaat en ook daar maatregelen neemt. Ook dat soort zaken zou ons nog ontzettend kunnen helpen denk ik.
Robin Rotman (podcasthost): Hé Paul, ik denk dat het tijd wordt dat wij een keertje naar een Kamerlid gaan. Van een van de coalitiepartijen. En dan gaan we gewoon eens kijken hoe zij denken om deze ondermijnende drugscriminaliteit aan te pakken.
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Dan brengen we dit geluid uit de regio weer naar Den Haag.
Robin Rotman (podcasthost): En dan gaan we gewoon eens kijken. Zullen we dat doen?
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Ja, laten we maar doen dan.
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Ze zijn ook heel welkom hier in ons gebied hè.
Robin Rotman (podcasthost): Nou kunnen we met z’n allen hier eventjes een nieuwe podcast opnemen. Dank jullie wel, Bas van den Tillaar, Daan Schalk voor jullie verhaal. Dankjewel. En Paul, dit is natuurlijk een hele leuke podcast. We hebben natuurlijk aan de lopende band de interessantste mensen voor onze microfoon. We hebben Kamerleden, we hebben Europarlementariërs.
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Lijsttrekkers.
Robin Rotman (podcasthost): Voilà
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Ondernemers.
Robin Rotman (podcasthost): Waar kunnen onze luisteraars al deze podcasts luisteren en terugluisteren?
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Dat kan via je favoriete podcast-app of via de website www.opiniebladforum.nl.
Robin Rotman (podcasthost): Dank jullie wel.
Paul Scheer (redacteur van opinieblad Forum): Bedankt.
Daan Schalk (ceo North Sea Port): Dankjewel.
Bas van den Tillaar (burgemeester Vlissingen): Graag gedaan.