29 OKT, 2014 • Creatief in Holland

‘Zo bang om te verdwalen’

‘Kon je het vinden?’ Het is een vraag die een glimlach teweeg brengt als die wordt gesteld door iemand bij Mijksenaar, het bureau dat onder andere de bewegwijzering voor Schiphol heeft uitgedacht. Als ze je al niet naar hun eigen kantoor kunnen leiden… En toch is hij wel logisch. ‘We hebben hier graag mensen werken die slecht ergens de weg kunnen vinden’, zegt Herbert Seevinck, managing partner van het internationaal werkende bureau.’Ik heb wel eens in de auto gezeten met Rijk Boerma, de andere partner in dit bureau. Hij had de routebeschrijving uitgeschreven op papier, een tomtom mee en een route op zijn telefoon. Zo bang was hij om te verdwalen.’

Seevinck mag dan misschien een beetje overdrijven, helemaal zonder waarheid zal het niet zijn. Het ontwerpbureau is medio jaren tachtig begonnen omdat oprichter Paul Mijksenaar zo vaak de weg niet kon vinden. Wat begon met op zolder – naast de wasmand – ontwerpen van bordjes met letters en pijlen, is uitgegroeid tot een adviesbureau voor logistiek design. ‘Het gaat bij het vinden van de weg om meer dan alleen bordjes’, zegt Seevinck. ‘Hoe voel je je, hoe kijk je, welke info neem je wel of niet in je op, ben je gespannen zoals op een luchthaven of sta je rustig in een museum?’

Paul Mijksenaar fungeert nu vooral als uithangbord, goeroe en adviseur die geregeld de ontwerpen van het bureau keurt. Zijn bureau – met een vestiging in New York – is over de hele wereld uitgezwermd en heeft een designstandaard gezet. ‘Er zit zeker een typisch Nederlands tintje aan onze manier van ontwerpen’, denkt Seevinck. ‘Dan vooral de ‘Delftse’ ontwerpfilosofie waarbij functie boven vorm gaat. Dat maakt ons anders dan de Eindhovense school, die meer uitgaat van het kunstzinnige. Maar het duidelijke, grafische, volgens een stramien, dat is wel erg Nederlands. Niet voor niets hebben wij de ruilverkaveling bedacht. Het is cultureel bepaald. Wij hebben hier ook psychologen en andere disciplines werken. We zijn gewend om over de grens te kijken.’

En dat bewegwijzering een vak apart is, hebben de Zuidafrikanen aan den lijve ondervonden.Voor het WK had het vliegveld van Johannesburg een lokaal bureau de opdracht gegeven om de bewegwijzering van Schiphol te kopiëren. In de praktijk bleek dat helemaal niet te werken. Na het kampioenschap werd Mijksenaar toch maar gebeld om het over te doen.

www.mijksenaar.com

Bedrijf:   Mijksenaar wayfinding experts
Activiteit:   Oontwerpen van bewegwijzering en routeplanning
Een van de:   ruim dertig internationaal vooraanstaande designbureaus in de creatieve zakelijke dienstverlening
Bekend van:   onder meer de bewegwijzering van luchthavens als Schiphol, JFK en Sao Paolo; musea als het Maritiem Museum Rotterdam en MoMa Design Store New York

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

creatieve industrie