13 APR, 2021 • Actueel

Deze winkelier moest zich voor 7 ton in de schulden steken

Zijn winkels zijn goeddeels dicht, nauwelijks omzet. Al máánden kan Erik Koper (Gute Laune) niets doen. En ondanks steunpakketten stapelen de zorgen zich op. Zijn eigen vermogen is weg, hij heeft zich diep in de schulden moeten steken. Hoe lang houdt deze winkelier dat nog vol? In een korte serie spreekt opinieblad Forum ondernemers die het water aan de lippen staat. Vandaag deel 1.

 

Zo’n drieënhalf jaar geleden begon voor Erik Koper een zonnig avontuur met Gute Laune (Duits voor goed humeur). In Egmond aan Zee bouwde hij een oud reisbureau om tot zijn eerste winkel voor kleding en accessoires. Een vrolijke formule – Ibiza-achtige kleding, gericht op ‘Duitse toeristen van 30 jaar en ouder’ – die aansloeg. Er zijn nu vijf vestigingen. Maar de Gute Laune kan niet lang meer duren. Ruim een jaar zitten al zijn zaken zo goed als dicht en de steunregelingen schieten te kort. Koper geeft zijn bedrijf nog drie maanden als omzetvergoeding uitblijft en de (gedeeltelijke) sluiting aanhoudt. ‘Dan is het op.’

Wie is Erik Koper?Winkelier Erik Koper heeft een kleine keten kledingwinkels, Gute Laune, met vestigingen onder meer in Egmond aan Zee en op Texel. Hij had bij het begin van de coronacrisis 7 man in dienst en dat is nog steeds zo. Maar dat betekent niet dat hij geen zorgen heeft. Integendeel. Koper heeft zich voor 7 ton in de schulden moeten steken, bij banken hoeft hij niet aan te komen voor een lening en al zijn spaargeld zit inmiddels in de zaak.

De zwaarste beproeving ooit voor deze winkelier

‘Ik had maart vorig jaar net een nieuwe winkel op Texel geopend. Vanwege corona kon die eigenlijk meteen weer dicht’, blikt Koper terug. ‘Ja, dat was wel even dikke paniek. Er kwam helemaal niemand meer in de winkel, terwijl we een paar weken prachtig weer hadden.’ Het was het begin van een frustrerende periode vol administratieve rompslomp.

Koper noemt de afgelopen maanden ‘met afstand de zwaarste beproeving ooit’. ‘Privé lopen de spanningen natuurlijk ook op. Ik slaap slecht, heb last van stress en fysieke kwalen. Dat zijn burn-outverschijnselen en er zijn zorgen tot voorbij de horizon.’ Koper is er open over dat problemen met de winkel ook zijn relatie onder druk zetten en het personeel maakt zich zorgen. ‘Het ‘goede humeur’ staat niet alleen bij ons, maar in de hele maatschappij onder druk.’ En het stoort Koper dat er een beeld is ontstaan dat ondernemers ruime regelingen hebben gekregen. ‘Wat maak je je druk, jullie worden toch gecompenseerd, wordt er dan gezegd. Dan kan ik het hele verhaal weer uitleggen. Erg vermoeiend en demotiverend. Echt te absurd.’

 

10.000 euro per week bijleggen

De ondernemer maakt zich terecht zorgen. In een normaal seizoen zouden de vijf winkels een omzet van ruim boven de 2,5 miljoen euro moeten opleveren. Maar als hij 15 procent daarvan haalt, mag hij blij zijn, stelt Koper. Hij schat zijn huidige schuld op zo’n zeven ton, mede vanwege een lening voor inkoopkapitaal. Elke week ziet hij ongeveer 10.000 euro wegstromen. Koper: ‘Ik moet huur betalen voor mijn winkels van ruim 11.000 euro per maand. Gelukkig heb ik bij de meerderheid verlaging of uitstel bedongen en ik heb uitstel van betaling van loonheffing en btw-afdracht gekregen. Maar ik zit met salarissen voor zeven personen, energierekeningen, verzekeringen, kosten van betaalsystemen, telecom, afdracht pensioenfonds detailhandel en ga zo maar door.’ 

Erik Koper (Gute Laune): ‘Echt, we kunnen nog hooguit drie maanden de rekeningen betalen. Dan zijn de reserves op en is het game over’

Erik Koper (Gute Laune): ‘Echt, we kunnen nog hooguit drie maanden de rekeningen betalen. Dan zijn de reserves op en is het game over’
Foto: Sam Rentmeester

Zeker als het op personeel aankomt, is Koper vastbesloten. ‘Ik blijf ze doorbetalen. Omdat dat zo hoort en omdat ik de hoop heb om over een maand of twee, vol vooruit te kunnen. Dan is het belangrijk om goed personeel aan je te binden. Ik wil dan zelfs extra mensen aannemen.’

Zo schommelt de ondernemer tussen hoop en vrees. Want de reserves zijn zo’n beetje op. Hij heeft altijd al zijn spaargeld in de zaak gestoken om de voorraden op peil te houden en waar mogelijk uit te breiden. ‘Uiteindelijk hebben we een hypotheek moeten nemen op de woning waar we echt krom voor hebben gelegen. Dat was een ramp. De banken doen werkelijk helemaal niks voor ondernemers. Het is uiteindelijk gelukt via een commerciële partij met 6,5 procent rente. Echt, we kunnen nog hooguit drie maanden de rekeningen betalen. Dan zijn de reserves op en is het game over.’

 

‘De banken doen werkelijk helemaal niks voor ondernemers’

 

Straks staat deze winkelier met lege handen

De grootste woede zit bij Koper dat hij nergens gehoord wordt en dat de regelingen niet voldoen. ‘Bij de bank hadden we een goed plan ingediend voor een krediet van een miljoen, looptijd vijf jaar. Ze kéken er niet eens naar.’ En hij heeft geen goed woord over voor de overheidsregelingen: ‘Half maart vorig jaar zijn generieke compensatieregelingen opgesteld. De overheid heeft daar de hele tijd in volhard, terwijl juist maatwerk nodig was, maar dat kwam nooit.’ Koper viel er vaak net buiten: ‘Ik heb voor maar één winkel een klein beetje TVL en NOW gekregen, zo’n 650 euro per maand. Met ook nog het grote risico dat het moet worden terugbetaald. En bedenk wel, dat ik alles waarvoor ik uitstel van betaling heb gekregen straks moet terugbetalen. Met al die financiële verplichtingen kom ik niet meer aan investeren toe.’

De Egmondse ondernemer vindt dat er een omzetvergoeding moet komen. ‘We wringen ons in alle bochten om maar wat omzet te genereren. En staan straks met lege handen en met lege winkels. En moet ik mijn faillissement aanvragen.’

 

Zicht op heropening moet snel komen

En toch is Koper van het type ondernemer dat tussen alle ellende door iets van toekomst ziet gloren. Hij houdt hoop dat hij straks niet alle geld dat hij verdient alleen aan aflossing van schulden moet betalen. Dat de horeca snel weer open gaat en de toeristen weer komen. ‘Dan komt de vibe weer terug. We willen zo graag mensen blij maken zoals we dat altijd doen.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.  

 

Er wordt geen reis meer verkocht, straks 1,4 miljoen schuld en het einde is nog niet in zicht. Hoe lang houdt deze touroperator dat nog vol? Lees hier het verhaal van ondernemer Eppo Steenhuisen, mede-eigenaar van Askja Reizen.

https://www.youtube.com/embed/AwCL0d3_A3g

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

coronacrisisfaillissementenlockdownnoodsteunondernemerschapretail