Kleding produceren doet deze ondernemer voortaan helemaal anders

21-04-2021

Oude weefmachines, geen nooduitgangen. Een reis naar een fabriek in China opende textielondernemer Shirley Schijvens de ogen. Kleding produceren, dat doet ze sindsdien totaal anders. Het kostte haar wel wat, maar 'geld is maar een deel van de winst.'

 

Kijk de volgende keer eens goed naar de werkkleding bij Albert Heijn, Intratuin en McDonald’s. Die is gemaakt van oude kleren en petflessen. De bedrijfskleding komt van familiebedrijf Schijvens Corporate Fashion in Hilvarenbeek. Afgedragen exemplaren worden door het bedrijf ingezameld en opgestuurd naar Turkije. Eigenaar Shirley Schijvens ('vijfde generatie'): 'Daar snijden we de knoopjes eruit en trekken de stof uit elkaar. Uit het overgebleven materiaal spinnen we nieuwe garen. Daar voeg je snijafval bij en gerecyclede polyester, gemaakt uit petflessen en visnetten, om het garen sterker te maken. Van dat 'mengsel' maken we bedrijfskleding. Er wordt niets weggegooid en we hoeven geen nieuwe grondstoffen te gebruiken.'

 

Kleding produceren kán duurzamer

Shirley Schijvens vaart met het bedrijf een nieuwe, duurzame koers. Niet dat het roer makkelijk omging. 'We verplaatsten in 2000 onze productie naar lageloonlanden. We begonnen als cowboys en gooiden de productie eigenlijk over de schutting.' In de loop der jaren kwamen meer misstanden naar boven en het bewustzijn in de sector steeg. 'Ik weet nog dat we naar The true cost keken (een documentaire over de schrijnende omstandigheden in de kledingindustrie; red) en dat voelde unheimisch. Je ziet mensen tot aan hun knieën in chemicaliën staan, de enorme hoeveelheid water die wordt gebruikt in katoenplantages. Ik voelde me slecht.'

Geloof het of niet, maar deze bergen afgedankte kleding worden straks weer nieuwe bedrijfskleding voor Albert Heijn
Geloof het of niet, maar deze bergen afgedankte kleding worden straks weer nieuwe bedrijfskleding voor Albert Heijn
Foto: Mark Horn

Dit moet anders, besloot Schijvens, en ze stapte in het vliegtuig om een deel van de 65 naaifabrieken te 'inspecteren'. Nou, daar schrok ze van. 'In China bezochten we een fabriekje, waar vrouwen in het halfdonker achter oude weefmachines werkten. Nergens nooduitgangen, overal afvalemmers. Doeken aan het plafond ter verkoeling. Ik dacht: wat als er brand uitbreekt? Ik zag de vrouwen al struikelen over de emmers. Dus ik zei: Gast, waar ben je mee bezig?' Lang verhaal kort: Schijvens betaalde de eigenaar meer geld om zijn fabriek veiliger te maken. Ze sloot zich aan bij de Fair Wear Foundation, een organisatie die zich inzet voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. De productielocaties bracht ze terug naar tien in onder meer Pakistan, Bangladesh en China. 'Downsizen van de keten is essentieel om duurzaam zaken te kunnen doen. Je bent zo bij machte in je eigen keten te kijken.'  

 

‘Ben jij als consument bereid fors meer te betalen?’

 

Ze heeft niet de illusie de misstanden in haar eentje op te lossen. 'De problematiek is veel groter. Ja, ik zou weer naaiateliers in Nederland willen, maar het loon hier ligt 5 keer hoger dan in Turkije, 10 keer hoger dan in Pakistan. Ben jij als consument bereid fors meer te betalen voor de bloes die je draagt?'

Liever even zien hoe dat werkt om circulaire kleding te maken? Bekijk dan dit filmpje 

 

Ook zitten regels haar soms in de weg. ‘De Turkse overheid zag onze afgedankte kleren als export. Dumping. En dat mag niet. Nu halen we alle kledingstukken eerst door een machine om er een winkelhaak in te maken, voor we ze naar Turkije sturen.’ Dus ja, duurzaam en sociaal ondernemen kost tijd en geld. ‘Ik zou best een paar procent meer winst willen maken. Maar ons bedrijf loopt prima. We leren veel op het gebied van recycling en medewerkers zijn trots op hun bedrijf. Geld is maar een deel van de winst.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.   

OndernemenvoorNLSoms lijkt het of ondernemers zich alleen bezighouden met het runnen van het bedrijf en omzet draaien. In de praktijk doen ze veel meer dan dat. Ze zetten zich in voor een sociaal bedrijf, een groene omgeving of het opruimen van zwerfafval. In de serie #OndernemenvoorNL zoekt Opinieblad Forum die ondernemers op met de vraag wat ze drijft? En waarom zij vinden dat ze ook (mede)verantwoordelijk zijn voor hun omgeving. Vorige keer vertelden ondernemers Mira Roosenburg en Angelique Stroomberg over hun zwerfafvalopruimacties. Vandaag deel 2 met Shirley Schijvens, eigenaar van familiebedrijf Schijvens Corporate Fashion.