7 MEI, 2021 • Vernieuwers

Met gezonde biscuits wilde Liga kinderlevens redden

Als kinderen een grotere overlevingskans hebben met onze koeken, dan hebben gestrande poolreizigers er misschien ook baat bij. En dus vertrokken er tienduizend voedzame Liga biscuits naar de Noordpool. In de serie Vernieuwers: Koekbakkerij Liga.

Hè, wat staat hier nou op deze kisten? ‘HO-HA Beschuit voor Nobile en zijn mannen. Hulp actie der LIGA-fabrieken Bergen op Zoom.’ En dan drie mannen die eruit zien alsof ze gaan vliegen. Nou dat klopt. Het is 1928 en deze mannen vertrekken vanaf Schiphol met een toestel van Fokker naar de Noordpool. Daar gaan ze de gestrande Noordpoolexpeditie van Kapitein Umberto Nobile voorzien van de voedzame Ho-Ha beschuiten van Liga.

VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. En dankzij wie Nederland er nu heel anders uitziet. In de nieuwe serie vernieuwers: koekproducent Liga.

Tienduizend beschuiten verpakt in hermetisch gesloten kisten worden aan de hulpvoedselvoorraad toegevoegd. En in één klap is liga over de hele wereld bekend. Een slimme zet van de innovatieve directeur Theo Neutelings die ook nog eens een journalist met de missie meestuurt om de thuisblijver op de hoogte te houden. Het is alleen niet bekend of de koeken de arme poolonderzoekers hebben bereikt.

Gezonde kindervoeding

In 1920 neemt voormalig bakstenenbakker en boekhouder Theo Neutelings de NV Koek- en banketbakkerij over. Zijn voorganger heeft er een potje van gemaakt en het bedrijf lijdt fors verlies. Gelukkig zit Neutelings vol met goede ideeën. Hij springt in een gat in de markt door zich te richten op gezonde voeding voor kinderen. De kindersterfte is hoog en er is alleen maar melk en rijstmeel voorhanden voor de kleintjes. Daarom ontwikkelt hij een gezonde, wetenschappelijk verantwoorde kinderbiscuit.

Tekst gaat verder na de foto

Trots wordt een HO-HA beschuit van Liga getoond. Een van de tienduizend die de gestrande poolexpeditie moet helpen te overleven

Trots wordt een HO-HA beschuit van Liga getoond. Een van de tienduizend die de gestrande poolexpeditie moet helpen te overleven
Foto: ANP

Genderneutraal

Hij zet het product slim in de markt. De vierkante biscuits worden de eerste verpakte biscuitproducten in Nederland, uniek dus voor die tijd. De rode kleur van de verpakking is aantrekkelijk voor jonge kinderen. Het kindje op de verpakking is niet heel jongens- of meisjesachtig, zodat alle kinderen zich erin kunnen herkennen. Op de door hem uitgevonden biscuitvorm- en biscuituitsteekmachine vraagt hij octrooi aan waarmee hij later aandelen Liga koopt.

‘Koopt Nederlandsche waar’

Neutelings is een slimme zakenman die houdt van een moderne reclameaanpak. In 1933 is hij initiator van de Eerste Nederlandse Tentoonstellingstrein. Achttien oranje wagons die in drie maanden tijd maar liefst zeventig plaatsen aandoet. Het motto is ‘Koopt Nederlandsche waar’. Vijftig Nederlandse bedrijven presenteren hun producten, waaronder natuurlijk Liga. En heel slim, de eerste coupé is bestemd voor de pers.

En voor wie nog benieuwd is hoe Liga aan zijn naam komt? Dat is eigenlijk heel simpel. Liga verwijst naar het samenwerkingsverband van de bakkerijen, de liga, waaruit het bedrijf is ontstaan.

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

geschiedenisinnovatieondernemerserie vernieuwersvernieuwers