10 SEP, 2015 • Binnenland
'We moeten nu soms 140 kilometer omrijden'
De nieuwe Botlekbrug moest het vrachtverkeer snel het havengebied uit helpen. Maar door de vele storingen is de oeververbinding tot nu toe vooral een hindernis. Redelijke alternatieven zijn er niet. ‘We hebben met chemicaliënvervoer toch niets te zoeken tussen het vakantieverkeer?’
Weigerbrug, Fyra-brug, Brug der Zuchten. Weinig vleiende kwalificaties voor wat anderen zien als een infrastructureel meesterwerk. De nieuwe Botlekbrug moest z’n zestig jaar oude voorganger snel doen vergeten. Dat liep anders. Sinds de openstelling van de brug over de Oude Maas op 12 juli volgden de storingen elkaar snel op. En leidden zelfs tot Kamervragen van VVD en PvdA.
‘We hebben 110 vrachtautocombinaties op de weg. Daarvan wordt 80 procent ingezet voor chemicaliënvervoer. Als de Botlekbrug er uit ligt, hebben we een serieus probleem’, stelt Fred Visser, managing director van zeecontainervervoerder HEBRA GTO. Vooral bedrijven die gevaarlijke stoffen vervoeren, hebben last van de storingen. ‘De route via de Botlektunnel lijkt op het eerste gezicht een prima alternatief. Maar sinds een aanscherping van de Europese regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen mogen we daar met gevaarlijke stoffen niet meer doorheen. En datzelfde geldt voor de Heinenoordtunnel en Drechttunnel.’
‘Chauffeurs van ons bedrijf pikken regelmatig lege tankcontainers op in het Botlekgebied, om deze voor reiniging af te voeren naar een gespecialiseerd bedrijf, 15 kilometer verderop’, schetst Visser. ‘Als de Botlekbrug is gestremd, moeten ze omrijden via het Hellegatsplein, vervolgens richting Moerdijk, over de Moerdijkbrug, als het tegenzit via de N3 naar Papendrecht en dan door de Noordtunnel via de A15 weer terug. Dan heb je het wél over 140 kilometer. Kijk alleen al wat dit aan extra milieubelasting oplevert.’
En HEBRA GTO is niet het enige bedrijf dat last heeft van de stremmingen. Zo’n beetje alle containervervoerders worden ermee geconfronteerd, net als legio andere bedrijven in het Botlekgebied. ‘Toen de oude Botlekbrug er twee jaar geleden uit lag vanwege groot onderhoud, hebben we Rijkswaterstaat voorgesteld vrachtauto’s met gevaarlijke stoffen tijdelijk tóch via de Botlektunnel te laten rijden. Onder begeleiding, met een aangepaste snelheid of eventueel door de inzet van een doelgroepenstrook. Zoiets zou nu ook een oplossing zijn.’
Maar Rijkswaterstaat ziet volgens Visser geen brood in het door hem en zijn collega’s aangedragen alternatief. De verkeersveiligheid zou daar niet bij gebaat zijn. ‘Maar creëer je nu geen schijnveiligheid?, vraagt hij zich af. ‘Je mixt het vervoer van gevaarlijke stoffen met vakantieverkeer. En vervolgens laat je dat verkeer door allerlei dorpjes rijden, zoals Ouddorp. Da’s nou ook niet bepaald een verantwoorde route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.’
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.