11 AUG, 2020 • Achtergrond
Zo kun je als ondernemer iets betekenen voor anderen deze zomer
Het is zomer en tijd voor… vrijwilligerswerk? Of misschien wel hét moment om iemand die het moeilijk heeft een onvergetelijke vakantie te bezorgen? Vier inspirerende verhalen van ondernemende vrijwilligers.
José Wissenburg | Kerstmakelaar
Nu: buddy in het ziekenhuis
Het is geen moeilijk werk en tegelijk ontzettend dankbaar: buddy worden in een ziekenhuis. José Wissenburg houdt zich in het dagelijks leven met kerstpakketten bezig als zogeheten Kerstmakelaar. Maar op de woensdagavond is zij sinds een aantal maanden buddy in het ziekenhuis. Geen buddy voor patiënten maar buddy voor bezoekers die zich aan de gedragsregels moeten houden: maximaal met twee mensen in de lift, 1,5 meter afstand houden, maximaal één bezoeker per patiënt. Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk mensen rondlopen in het ziekenhuis heeft Rijnstate de bezoektijden teruggebracht naar één uur in de avond: tussen 7 en 8 uur stipt.
Tekst gaat na de foto verder
‘Inderdaad’, grapt ze, ‘ik ben misschien meer een soort uitsmijter. Af en toe is het best spannend. Niet iedereen is heel blij met de regels. Er zijn natuurlijk ook mopperaars, maar de meeste bezoekers kunnen het erg waarderen dat hier elke avond vrijwilligers staan om te helpen.’
‘Tijdens de bezoekuren staan we met z’n vieren bij de liften om het bezoek naar de patiënten te begeleiden en daarbij ervoor te zorgen dat iedereen de corona-regels in acht neemt. Verder maken we de lift schoon van binnen en de liftknoppen en trapleuningen natuurlijk. En verder proberen we het gewoon een beetje rustig en gezellig te houden.’
‘misschien ben ik meer een soort uitsmijter’
Vrijwilligerswerk, op de een of andere manier zit het gewoon ín José. ‘In 2013 hebben we met een groep vrouwen een weeshuis gebouwd in Lesotho en ik ging regelmatig wandelen met ouderen. Zo probeer ik te doen wat ik kan, zonder dat de rest van mijn leven in de knel komt.’
Voor de kerstmakelaar is de zomer een periode van ‘stilte voor de storm’. ‘Meestal barst het in september helemaal los met bestellingen, maar ik weet nog niet goed wat het dit jaar wordt. Misschien dat sommige bedrijven het geld niet hebben, maar het kan natuurlijk ook dat bedrijven juist groter willen uitpakken dan normaal.’
Ook buddy worden? De meeste ziekenhuis hebben net als Rijnstate een pagina om je aan te melden als vrijwilliger.
Tekst gaat na de foto verder
Sebstiaan Bergen Henegouwen | Modern Media Hub
Nu: in actie voor een community tegen eenzaamheid
Sebastiaan Bergen Henegouwen, oprichter van marketingbureau Modern Media Hub, had eigenlijk zelf niet echt iets met het thema ‘eenzaamheid’. ‘Maar één van mijn klanten, het Scheveningse strandrestaurant De Waterreus, had dat wél. Het restaurant dat het hele jaar open is, plaatste een paar jaar geleden een groentekas op het terras, bedoeld voor ouderen met groene vingers. Mensen uit het tegenover gelegen bejaardenhuis maken er gretig gebruik van.’
Van het ene duikelde Sebastiaan in het andere: nu is hij bestuurslid van de Haagse community tegen eenzaamheid. ‘Wij motiveren ondernemers om activiteiten te ondernemen tegen eenzaamheid en ik help deze bedrijven vervolgens met marketing en ondersteuning.’ Uit de community komen allerlei creatieve activiteiten voort: een actie van Haagse rijscholen die 70 eenzame ouderen naar het strand rijden voor koffie en appelgebak. Of nog zoiets: eenzame ouderen die naar een wedstrijd van ADO worden gebracht. Dat laatste project wordt getrokken door ProRail-medewerker Jeroen Workum met vier vrienden.
‘de vreugde maakt echt indruk op me’
Jeroen: ‘Ik ging vaak naar een ADO-wedstrijd en bedacht me dat ik best eens iemand mee zou kunnen nemen. De reacties blijken superleuk. Sommige ouderen herkennen hun eigen begeleiders na drie weken niet meer, maar weten dan nog wél dat ze naar ADO zijn geweest. De directe feedback en vreugde, dat maakte echt indruk op me. Bedrijven willen graag met ons meedoen: de ene sponsort ons, de ander helpt met vervoer; een derde helpt ons met de commerciële kant van het project.’ Aangesloten zijn Vegro, WZH, CSU, HTM en natuurlijk ADO.
Door de corona zijn de wedstrijdbezoeken voorlopig afgelast, maar Stichting Met Senioren naar ADO heeft nieuwe plannen voor deze zomer: Jeroen: ‘Als de voetbaltrainingen beginnen, willen we de eenzame senioren naar de trainingssessies meenemen.’
Ook op de bres tegen eenzaamheid? Bedrijven met interesse of ideeën kunnen contact opnemen met de Haagse community tegen eenzaamheid.
Tekst gaat na de foto verder
Tim Toornvliet | NLDigital
Nu: helpt mensen digitaal worden
Vrijwilligerswerk kan ook dichter bij huis, zoals laptops inzamelen. Bij het uitbreken van de coronacrisis dacht Tim Toornvliet (NLDigital) ‘Wat kunnen wij zelf doen?’ Om zich heen kijkend zag hij dat er veel initiatieven waren om laptops in te zamelen. Met overheden en maatschappelijke organisaties werden al die ideeën gebundeld in allemaal-digitaal.nl. ‘Het idee: kunnen we tweedehands laptops niet refurbishen en aanbieden voor kinderen die zonder materiaal thuis zaten?’ Inmiddels zijn er al meer dan 5.000 laptops opgeknapt en uitgedeeld.
Gaandeweg kreeg het probleem voor Tim meer scherpte: ‘Tijdens de lockdown bleek de laptop voor veel kinderen een knelpunt te zijn. Maar niet alleen kinderen vielen buiten de boot, ook ouderen, statushouders en mensen in de schuldhulpverlening bleken digitaal niet mee te kunnen komen.’ Het schrijnende verhaal van een verpleegkundige zal Tim altijd bij blijven: ‘Die dame had zelf geen geld voor een computer en moest wekelijks bij de buren inloggen om haar rooster te checken! Dat is toch ongelooflijk.’
‘we kunnen écht iets betekenen’
Wat óók gaandeweg duidelijk werd, was dat inzamelen bij particulieren ingewikkelder was dan inzamelen bij bedrijven. Tim: ‘Als je een partij opknappers krijgt van een bedrijf, dan is het veel makkelijker om die gebruiksklaar te krijgen. De laptops van particulieren zijn allemaal anders.’
‘Toen klikte er echt iets bij mij: hé, we kunnen écht iets betekenen. De feedback die we van de ontvangers krijgen, is echt bijzonder. Die oudere vrouw die superblij is omdat ze nu kan facetimen.’
Maar de laptop is het begin: digitale inclusie heb je nog niet bereikt als de hardware is uitgedeeld. Mensen hebben vaak ook hulp nodig bij alle toepassingen en bijvoorbeeld met het gebruik van de DigiD. NLDigital gaat daarom samen met de Alliantie Digitaal Samenleven de actie omzetten in een meer duurzaam initiatief. Tim: ‘We hebben geleerd dat zo’n laptop een prachtige manier is om in contact te komen met mensen en ze verder te helpen. Er zijn nog duizenden mensen die we op deze manier kunnen helpen. Dat motiveert alle betrokkenen om door te gaan.’
Wil je met je bedrijf helpen om laptops in te zamelen om ze een goede nieuwe bestemming te geven? Neem dan contact op via allemaal-digitaal.nl.
Tekst gaat na de foto verder
Arnoud Klop | Filmmaker | Matthijs Bijkerk | Factory Business Recovery
Nu: bezorgen mensen in nood een fijne vakantie
Tijdens het telefoontje zijn Arnoud Klop (filmmaker) en Matthijs Bijkerk (medewerker bij Factstory Business Recovery) nét nog het laatste stukje terras aan het schilderen van hun Toscaanse zomerhuis. De twee jonge mannen liepen al een tijdje met de droom rond: een vakantiewoning in Italië. ‘We zitten niet graag stil.’ Na een tijdje rondrijden viel hun oog op een woning in het rustige Torrano, op een uur rijden van Cinqueterre. ‘We namen vaak vrienden mee naar Italië om samen te klussen. Gaandeweg ontstond het idee: kunnen we ons vakantiehuis niet delen met mensen die het om wat voor reden dan ook, lastig hebben?’
Tijdens hun studietijd gingen de mannen al wekelijks naar de Hema om daar gesprekjes aan te knopen met eenzame mensen. ‘Ons geloof speelt een belangrijke rol: heb jezelf lief als je naaste, maar je mag ook zelf genieten hoor’, zegt Arnoud.
‘we zitten niet graag stil’
Inmiddels is het ‘Huis met impact‘ een stichting geworden en worden er direct fondsen geworven om ‘vakanties met impact’ op een grotere schaal mogelijk te maken. En wie zelf iets doet voor een ander, kan een gratis vakantie winnen. Arnoud: ‘Maak een actiefoto van jezelf, bijvoorbeeld wanneer je je buren helpt met boodschappen doen. Zet die foto op Facebook of Instagram met de hashtag #impactmaken en tag ‘Huis met impact’ en de winnaar krijgt een week vakantie.’
Wil je als ondernemer mensen die het om wat voor reden ook moeilijk hebben ook een week vakantie geven? ‘Huis met impact‘ laat zien dat dit helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Dit initiatief kun je steunen, maar je kunt natuurlijk ook zelf zoiets opzetten als je een eigen vakantiehuis hebt.
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.