Ondernemers merken toegenomen polarisatie in de praktijk

19-01-2023

‘Meer dan de helft van de ondernemers merkt binnen het eigen bedrijf iets van spanningen in de samenleving. Bijna één op de vijf heeft zelf weleens te maken met agressie of bedreigingen.’ Dat en meer blijkt uit een enquête onder ondernemers over polarisatie en wat zij daarvan merken in de praktijk van hun bedrijf. Het onderzoek is gedaan door opinieblad Forum van VNO-NCW ten behoeve van de komende Bilderberg-conferentie, die dit jaar in het teken staat van het thema 'Polarisatie'. 

 

Zorgen over spanningen

Op de vraag of ondernemers iets merken van de toegenomen spanningen in hun bedrijf geeft 53 procent aan zich enigszins zorgen te maken, en 9% maakt zich zelfs veel zorgen. Thema’s die veel genoemd worden waar de gemoederen hoog over oplopen zijn onder meer: stikstof, corona, inkomensongelijkheid, migratie, gender, complotdenken, etniciteit, inclusie, politieke voorkeur en de pietendiscussie.

 

Ondernemers worden voorzichtiger 

Zo’n 66 procent van de ondernemers geeft in de enquête aan voorzichtiger te worden met het uiten van hun mening. Ze laten zich minder horen op sociale media, mijden bepaalde onderwerpen en waken ervoor om groepen tegen zich in het harnas te jagen. Tegengeluiden zijn er ook. ‘Enige emotie hoort erbij’, aldus één van de respondenten. ‘Mensen die het overal met elkaar over eens zijn, is de dood in de pot.’

 

Moeilijker samenwerken

Op de vraag wat ondernemers concreet voor gevolgen ondervinden noemen ze verschillende zaken. Zo is de samenwerking soms moeilijker (15 procent). Ook agressie van belangengroepen wordt genoemd (15 procent), en het onderling vertrouwen tussen werknemers (14 procent). Verder zaken als: negatieve reactie op sociale media (11 procent) en het vertrouwen in leidinggevenden (11 procent).

 

Vaker luisteren naar elkaar

Ingrid Thijssen, voorzitter van VNO-NCW: ‘We merken denk ik allemaal dat op bijna elk onderwerp de emoties al snel hoog oplopen. Er wordt niet meer naar elkaar geluisterd. Ik ben daar bezorgd over omdat je problemen alleen op kunt lossen als je bereid bent de ander te begrijpen. Dit speelt natuurlijk ook in bedrijven. Ik schrik ervan dat ondernemers voorzichtiger worden om hun mening te uiten.'

 

Elkaar nodig

'Misschien moeten we weer leren hoe echt luisteren en je in de ander verplaatsen werkt. Het begint bij jezelf. Stel vragen aan de ander. Durf zelf eerlijk te zijn als je iets niet goed hebt gedaan. Probeer je bewust te zijn dat iets je raakt en tel dan even tot tien voordat je iets terugzegt. Laat de ander uitpraten. We hebben elkaar zo hard nodig om alle grote uitdagingen waar we voor staan in goede banen te leiden,’ aldus Thijssen.

 

Meer informatie over het onderzoek 

In dit artikel van Forum staan nog veel meer cijfers, en verschillende quotes van ondernemers. Aan de enquête namen 232 leden deel van de regionale verenigingen van VNO-NCW. Van hen is 61 procent directeur-eigenaar, 29 procent directeur of ceo, en 3 procent is zelfstandig. Bij 61 procent van de bedrijven werken vijftig of meer mensen. 29 procent van de respondenten heeft het bedrijf in Noord-Brabant. Daarna komen Gelderland, Zuid-Holland en Limburg.