6 SEP, 2024 • Meer informatie

Transcript podcast Haagse Bluf met Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord)

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, er valt heel wat te scoren in het Noorden, maar je moet er wel kunnen komen.

Robin Rotman (podcasthost): Welkom bij Haagse Bluf zomereditie. Dit keer niet met een Kamerlid of lijsttrekker, maar met een ondernemer. Haagse Bluf trekt deze zomer een paar afleveringen de regio in. Dit is een podcast van Forum, het opinieblad van VNO-NCW.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Heel veel mensen hebben weleens langs het voetbalveld gestaan. Je ziet daar kleine kinderen voetballen en die voetballen heel vaak op een kluitje. Terwijl de kansen langs de flanken liggen. En eigenlijk zijn we in Nederland ook een beetje bezig met kluitjesvoetbal. De ruimte die we in Nederland hebben, als je die wilt benutten, betekent dat dat je ook gewoon een goede verbinding en een spoorlijn moet hebben.

Robin Rotman (podcasthost): Vandaag hebben we het over de Lelylijn. Komt die er nou of komt die er nou niet? Dat is al decennialang een grote vraag. En mijn gast vandaag is Sieger Dijkstra. Voorzitter van VNO-NCW Noord en warm pleitbezorger voor de komst van de Lelylijn. Even ter introductie, je bent ondernemer, zeg ik. Je hebt een aantal bedrijven verkocht, je zit nu in een overname en je bent bezig met het opzetten van een AI-consultancybedrijf.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Klopt helemaal.

Robin Rotman (podcasthost): Vertel eens eventjes over dat AI-consultancybedrijf. Wat is dat voor ding?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, eigenlijk heel simpel. Ik hoor al jaren allerlei mensen roepen ‘We moeten meer mensen aannemen, maar dat lukt niet. Ze zijn er niet, we moeten ze opleiden, we moeten ze beter werven, we moeten ze vasthouden, we moeten ze vinden’. En dan denk ik altijd van, joh, dat kan. Maar er is maar zo’n beperkt aantal mensen. Je moet ook kijken naar je processen. Je kunt met dezelfde mensen het werk leuker maken en meer doen. Dus op een gegeven moment denk ik, ik moet daarbij gaan helpen. En dat doen we met een AI-consultancybedrijf. Je kunt echt processen behoorlijk versnellen en verbeteren. En daar helpen we bedrijven van klein tot groot mee, om heel simpel met een Chat-GPT, maar ook met allerlei andere ingewikkelde oplossingen, om te zorgen dat ze met minder mensen of met dezelfde mensen meer kunnen doen.

Robin Rotman (podcasthost): En dat bedrijf bent u aan het opzetten nu?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Ja, we zijn klein begonnen om eerst even te proeven hoe gaat dat, en te leren waar zit nou echt de sweet spot. Waar zijn de klanten. En ik zit nu midden in het proces om een echt heel goed team te verzamelen, zodat we echt met een grote club daarmee aan de slag kunnen gaan.

Robin Rotman (podcasthost): Dat is een grote klus. Je bent hier voorzitter van VNO-NCW Noord. Dus je bent ook nog aan het lobbyen voor die Lelylijn.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Zeker.

Robin Rotman (podcasthost): Wat is dat voor een ding?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, dat is iets waar 164 jaar geleden al over gedacht werd. Er zou een goede verbinding tussen Noord-Nederland…

Robin Rotman (podcasthost): 164 jaar geleden?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): 164 jaar geleden. Het moest een goede verbinding zijn tussen Groningen, maar ook Heerenveen, Drachten, Leeuwarden en Amsterdam. Daar is natuurlijk wel een treinverbinding, maar die ligt er negen uur per week uit bij Zwolle en Meppel. Dat betekent dus dat Noord-Nederlanders negen uur per week niet naar de rest van Nederland kunnen. Dat betekent ook dat ik niet met de trein naar Den Haag ga, want ik ben vaak te laat. Nou, daar moet wat aan gebeuren. En zeker als die reistijd kort kan zijn – dat je in een uur van Drachten naar Amsterdam kunt, of minder dan een uur, dat je ook binnen Noord-Nederland sneller kunt reizen – dat is super belangrijk. Het heeft veel te lang geduurd en eindelijk staan de seinen op groen.

Robin Rotman (podcasthost):

Ik dacht dat dat spelletje pas begon in de jaren ‘80. Ik heb natuurlijk een beetje research gedaan, met de Zuiderzeelijn. Maar 164 jaar geleden begon dit al?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Toen werd er al gekeken naar een snelle verbinding. Op een gegeven moment werd er ook gekeken naar een afsluitdijk die ook zo gemaakt is dat er een spoorlijn op kan lopen. En het was toen een hele logische gedachte om de trein van Groningen, die via Leeuwarden naar Harlingen gaat, om die door te trekken naar Amsterdam. Dat is nooit gebeurd. En inderdaad, in de jaren ‘80 is dat plan ook weer opnieuw opgevat, om een snelle verbinding te maken. Die was op een haar na klaar was om aangelegd te worden. En toen heeft Den Haag toch anders besloten.

Robin Rotman (podcasthost): En tot op de dag van vandaag?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nee, een aantal jaar geleden is het weer opnieuw opgekomen. Onze toenmalige voorzitter Hans de Boer, die heeft toen zelfs nog een flinke steen in de vijver geworpen met een pagina in De Telegraaf waar het balletje eigenlijk weer door is gaan rollen. Dat er een snelle verbinding zou moeten komen. En ik moet zeggen dat de afgelopen jaren, dat we daar ook echt wel forse stappen in gemaakt hebben die in ons land nodig zijn om te komen tot zo’n mooie verbinding.

Robin Rotman (podcasthost): Het noordelijke deel van Nederland is negen uur per week niet verbonden met de rest van het land. Qua trein dan, moeten we erbij zeggen.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Dat klopt.

Robin Rotman (podcasthost): Wat gaat het ons opleveren als we dat wel gaan doen? Wat hebben we er nou eigenlijk aan?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, het gaat ons…

Robin Rotman (podcasthost): Behalve dat jij makkelijker naar Den Haag kan.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Het gaat ons opleveren dat, en dat hoor ik de jeugd heel vaak zeggen, dat ze makkelijker door het land kunnen reizen. Dat maakt, om een voorbeeld te noemen, dat je bij Philips in Drachten, die ook veel medewerkers heeft uit de rest van het land, dat mensen daar vanuit Amsterdam gewoon even heel snel naartoe kunnen, kunnen uitstappen, daar kunnen werken. Dat maakt dat de bereikbaarheid in Nederland veel beter is. Een voorbeeld: in Lille in Frankrijk heb je kunnen zien dat de verbinding met Parijs, toen die enorm verbeterd werd, dat dat daar ook een enorme boost heeft gegeven en meer levendigheid in die regio. En dat zal in het Noorden ook zo zijn. En eigenlijk moet je het een beetje zo zien, denk ik: heel veel mensen hebben wel eens langs het voetbalveld gestaan. Je ziet daar kleine kinderen voetballen, en die voetballen heel vaak op een kluitje. Terwijl de kansen langs de flanken liggen. En eigenlijk zijn we in Nederland ook een beetje bezig met kluitjesvoetbal. En de ruimte die we in Nederland hebben, als je die wil benutten, betekent dat dat je ook gewoon een goede verbinding en een spoorlijn moet hebben.

Robin Rotman (podcasthost): Dus hier in het Noorden zijn jullie een beetje de creatieve links- en rechtsbuiten die we eigenlijk niet benutten?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, er valt heel wat te scoren in het Noorden, maar je moet er wel kunnen komen.

Robin Rotman (podcasthost): Oké, maar wat gaat er dan gebeuren, denk je? Gaan bedrijven zich makkelijker vestigen, in het Noorden of in de buurt van die treinlijn, waardoor mensen uit de Randstad makkelijker, naar het Noorden bewegen? Of gaan de Noordelingen makkelijker naar de Randstad, omdat dat daar nu helemaal meer werk is? Hoe ziet die wereld er dan uit?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, ik denk dat het beide kanten een beetje uitgaat. En dat het voor mensen uit het Noorden, makkelijker is om inderdaad naar de Randstad te gaan. Maar dat we ook de goede mensen, die we nodig hebben om te werken in het Noorden, dat we die hier ook kunnen hebben. Want het is over het algemeen toch zo, als je binnen een uur, of in een uur ergens kunt komen, dan is dat ook een acceptabele reisafstand voor werk. Dat is het nu niet. Je bent nu veel langer onderweg.

Robin Rotman (podcasthost): En wat kost die lijn?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, weet je, ik kan allerlei bedragen gaan roepen. Er wordt op dit moment hard aan gerekend. Er zijn een aantal varianten waarnaar gekeken wordt. En in november zal dat ook, meer duidelijkheid gaan geven. Het kost best veel. Maar van de andere kant, moet je denk ik ook afvragen van, ieder stuk infrastructuur kost geld. En moet dat dan meteen ook wat opleveren? Ja, tuurlijk levert dat op. Maar heel veel indirect. En als je ziet wat het ook uitlokt aan bedrijvigheid, maar ook de woningen die we eromheen willen zetten, op een aantal cruciale punten – wat ook weer, geld in het belastinglaadje brengt – dan hoeft dat voor Den Haag echt niet zo’n hele grote investering te zijn.

Robin Rotman (podcasthost): Nou, er worden bedragen genoemd, variërend van drie tot vijf miljard geloof ik hè?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, of ook wel wat meer.

Robin Rotman (podcasthost): Nog meer. En het wordt uiteindelijk nog meer dan je denkt dat het wordt. Want dat is natuurlijk altijd met dit soort projecten.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Ja, ligt eraan. Je moet het ook goed kunnen managen. Ik denk dat we in Nederland ook wel wat lessen geleerd hebben. En ik mag hopen dat we bij de overheid nu inmiddels ook wel een beetje in de gaten hebben, hoe we dat goed moeten managen.

Robin Rotman (podcasthost): En wie gaat dat betalen? Is dat gewoon het kabinet? Wat is dat, het ministerie van V&W?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Ik denk dat daar een groot stuk overheidsgeld in komt. En vanuit de verschillende overheden. En vanuit de exploitatie van zo’n lijn, zul je ongetwijfeld ook wat kunnen doen. Maar dat zijn rekensommetjes die prima te maken zijn.

Robin Rotman (podcasthost): Er wordt hier in het Noord natuurlijk ook nagedacht over woningen. Er wordt in veel van deze plannen ook over gesproken: het wordt gecombineerd met de komst van 220.000 woningen erbij. Exit ruimte en rust hoor je dan op de reacties, in de kranten daar.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Ja, dat hoor ik ook. En tegelijkertijd, laten we even helder zijn, we hebben het over de regio Flevoland en Noord-Nederland. Dus ook in Flevoland wordt een substantieel deel van deze woningen daar gesitueerd. En tegelijkertijd hebben wij in het Noorden ook woningen nodig. Overal in Nederland. Als ik om me heen kijk naar mijn kinderen, hoe moeilijk het is om een woning te vinden, hoe moeilijk het is om in te stappen, dan is het goed, ook voor onze regio, als er meer woningen gebouwd worden.

Robin Rotman (podcasthost): Even los van alle onderzoeken die hierna worden gedaan, om de haalbaarheid en de rendementen te berekenen. Dat is al lastig genoeg, maar er is heel veel sentiment. Greepje uit de Leeuwarder Courant: ‘Huizen worden dan weer duurder.

En we importeren de problemen uit de Randstad’. ‘Verkeersinfarcten, natuur gaat kapot.’ ‘Weg rust, weg ruimte.’ ‘Lawaaioverlast, verkeersinfarcten en klagen over de boeren. Dit is wat er gaat gebeuren als die lijnen komt.’

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou ja, het is heel mondvol wat je allemaal roept.

Robin Rotman (podcasthost): Maar dat is het sentiment.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Maar laten we eens beginnen met de natuur. Als zo’n lijn er komt, is de kans groot dat die langs de A7 komt. Als je nou langs de A7 rijdt, dan kom je langs een aantal natuurgebieden. En dat is volledig open. En het lawaai van de snelweg waait daar bijvoorbeeld bij Drachten, bij Beetsterzwaag over dat landschap. Maar waarom zou je niet van de nood een deugd maken? Als je dan toch daar een spoorlijn aanbrengt, waarom leg je dan niet een grote wal neer, een aarden wal, zodat je ook dat geluid en de invloed van ook die snelweg daar weghaalt? Dus weet je, gaat het ten koste van de natuur? Je kunt er ook je voordeel mee doen. En als je er toch aan de gang gaat, geeft die natuur juist die rust en die ruimte die nodig is. Dus weet je, het is ook maar net hoe je ernaar kijkt. En als je kijkt naar ‘het is een plan bedacht in Den Haag’, nou het is een plan dat ook al heel lang in het Noorden leeft, wat zeker bij werkgevers ook heel sterk leeft. Wij willen… en toch maar weer even Philips in Drachten als voorbeeld: Drachten is de grootste plaats in Nederland zonder station. Daar gaat geen trein naartoe. Toevallig woon ik daar vlakbij. Als mijn kinderen vanuit mijn huis naar Groningen willen, vlakbij Drachten, dan zijn ze anderhalf uur onderweg. Terwijl als ze op het fietsje naar de trein kunnen stappen, zijn ze binnen dertien minuten met de trein in Groningen. Dus ja, weet je, ik denk dat het voor de regio ook heel veel oplevert. En dat we niet zo bang moeten zijn voor al die sentimenten. We moeten ze benoemen en we moeten er vooral ook wat mee doen. Als mensen lekker rustig wonen, dan zijn dat zeker voordelen van het Noorden. Maar tegelijkertijd moet je ook reëel zijn. Zie je ook dat er veel voorzieningen verdwijnen. Dat ook het openbaar vervoer opdroogt. En dat kinderen soms niet meer naar school kunnen op de goede tijd, omdat de bus niet meer rijdt. Dus die voorzieningen kun je op peil houden, als je toch wel met een aantal mensen in het Noorden woont. En wat je net terecht zei, mensen die zeggen van ‘stop het nou in lokaal openbaar vervoer en niet in zo’n spoorlijn’; ik denk dat je en-en moet doen. Want die spoorlijn moet ook gevoed worden. En ook dat lokale vervoer, daar moeten we ook mee aan de slag.

Robin Rotman (podcasthost): Maar oké, de vorm waar we nu over praten komt dus uit de jaren tachtig. Toen mocht het ook nog een magneetzweefbaan worden. Dat was toen natuurlijk het hipste ding. Volgens mij is dat nu een beetje losgelaten. Het mag nu ook gewoon een trein zijn. Dat is al veertig jaar geklooi eigenlijk.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Ja, dat is toch wel triest eigenlijk.

Robin Rotman (podcasthost): Hoe kan dat dan? Kijk, jij bent een ondernemer. Dus jij bent van het aanpakken, van het doorpakken. Maar kennelijk lukt het niet. Kennelijk is het toch te moeilijk ofzo. Wat gebeurt daar nou?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, ik zat daar ook eens over na te denken. Wat je ziet is ook wel dat er om de zoveel jaar, in met name landelijk ook weer gekeken moet worden naar financiën. En dan zijn dit wel hele makkelijke spaarpotjes, die je zo weer even kunt aanbreken en voor andere dingen kunt inzetten. En daarmee raak je eigenlijk verstrikt in een soort werkwijze, waardoor je de Randstad die al druk is, nog drukker maakt. En de wegen die er zijn nog verder gaat uitbreiden. En niet daaromheen. Terwijl wat Nederland juist nodig heeft, is dat je gebruikmaakt, van de kwaliteiten die we hebben. Maar dat betekent dat je ze ook moet ontsluiten.

Robin Rotman (podcasthost): Het is nu eind augustus nu we dit opnemen. Er komt straks natuurlijk weer Prinsjesdag aan. Dan gaat ons kersverse Kabinet plannen presenteren. Ik hoor nu al op de radio kersverse ministers een beetje voorsorteren, op van ‘ja, het is een beetje op, eigenlijk.’ Dat ziet er toch eigenlijk niet zo heel best uit. Terwijl er in november wordt er een soort helderheid verwacht.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Maar laten we eerlijk zijn. Zo’n traject om tot zo’n spoorlijn te komen, dat duurt ook nog wel een paar jaar. En dat is niet in deze regeerperiode. Dus wat dat betreft financiën, die kunnen voor een deel ook op langere termijn gezocht worden. En ik heb goed gehoord wat staatssecretaris Chris Jansen heeft gezegd. Die zei namelijk letterlijk: ‘Die gaan we aanleggen’. En daar vertrouw ik op. En het vorige kabinet heeft ook niet voor niks daar geld voor ingeruimd. En we hebben nu ook een kabinet dat ook wat nadrukkelijker naar de regio kijkt. En terecht. Dus ik ga ervanuit dat dit gewoon blijft staan. En dat we nu doorzetten. Dat we de ingeslagen weg, of spoorlijn, dat we die voortzetten.

Robin Rotman (podcasthost): Als ik nou naar de kaart van Nederland kijk, en daar heb ik het afgelopen paar dagen gedaan, want ik zit te kijken, hoe moet dat ding dan lopen? En dan kijk ik in Nederland en dan zoom je een beetje uit, en dan is die trein maar een heel klein stukje. Waarom ligt dat ding er niet al lang? En waarom gaat de discussie niet over de vraag, gaan we óf tot Hamburg, óf gaan we gewoon in één ruk door naar Scandinavië? Om daar te kijken hoe we onze handel kunnen verbeteren. Hoe we die landen kunnen bezoeken. Hoe zij naar ons kunnen komen. Waarom is dat eigenlijk niet het gesprek?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, dat is een gesprek. En dat is zeker hier in het Noorden een gesprek. Maar ook in Scandinavië en ook richting Duitsland. Ik meen dat het een jaar geleden was dat Amsterdam, en een aantal Scandinavische steden en Hamburg, gezamenlijk een soort petitie gemaakt hebben, om te pleiten voor een spoorlijn op dit traject. Ook in Brussel is dat inmiddels omarmd.

Robin Rotman (podcasthost): Lijkt me wel wat.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): En als je nou ziet wat het Noorden ook aan samenhang, en dingen samen met Scandinavië en Duitsland heeft, dan is dat ook iets wat ons echt gaat helpen. Dus dat heeft wat meer tijd nodig, denk ik. Ik denk dat Duitsers ook – daar werkt dat iets anders dan in Nederland. Daar hebben ze ook wat meer tijd nodig. En daar begint dat balletje nu pas te rollen.

Robin Rotman (podcasthost): Duitsland is natuurlijk een groot land.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord):  Andere prioriteiten.

Robin Rotman (podcasthost): En er zijn mensen natuurlijk in het noorden en het zuiden en het oosten die allemaal wel een treinlijntje willen aanleggen natuurlijk.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nou, zo is het. Dus je moet wel zorgen dat je er bovenaan in de lijst komt. Maar ik heb het gevoel dat dat steeds beter begint te vallen daar. En ook in Scandinavië. Dus dat zou ook voor Amsterdam bijvoorbeeld ontzettend goed zijn, dat je verbonden bent met die Scandinavische steden. Dat je met een soort snelle trein daar zo bent.

Robin Rotman (podcasthost): We vinden altijd dat de politiek een voorbeeld moet nemen aan ondernemers. Want die pakken tenminste door. Is dit nou echt exemplarisch voor de manier waarop de overheid, waarop een land, kennelijk moeite heeft om een besluit te maken over een infrastructureel project? Is dit nou typisch? Of waar zitten we nou naar te kijken?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Ja, dat is niet alleen typisch Nederland, maar in heel Europa. Maar dat is tegelijkertijd ook wel het grote probleem, waar we tegen aanhikken. Want ook als je kijkt naar de energietransitie, en allerlei noodzakelijkheden, die we in Nederland echt moeten gaan doen: we moeten ook minder afhankelijk van China worden, van Amerika, van andere landen. Dat betekent dat we moeten doorpakken. Maar onze procedures en de besluitvorming, is zo ingewikkeld geworden, dat we daar geen tempo in kunnen maken. Wat dat betreft zou ik ook zeggen, jongens, we zijn dit pad ingeslagen, laten we het nu gewoon afmaken. En zorgen dat we het ook zo snel mogelijk doen. Dan kunnen we daarna weer ergens anders op focussen.

Robin Rotman (podcasthost): Maar als het gaat over die besluitvorming, hebben jullie toch ook hier in het Noorden, de methode Eemshaven ontwikkeld?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Ja, dat is wel een mooi verhaal. Niet iedereen kent dat. Maar ik geloof dat heel veel mensen hebben meegekregen, dat we tijdens… Op een gegeven moment hadden we natuurlijk gedoe in Oekraïne, en Russisch gas wat niet meer binnenkwam. En we moesten echt heel snel zorgen dat we andere energievoorzieningen in Europa kregen. LNG gas bijvoorbeeld. Maar dat moet wel ergens binnenkomen. Toen heeft iemand van Gasunie, en de havedirecteur van Groningen Seaport op een zaterdagochtend samen aan de keukentafel gezeten, en gezegd van, we moeten er wat aan doen. We moeten een terminal bouwen. En letterlijk tussen dat moment, en de gaskraan die door de minister open werd gezet, is zes maanden geweest. Dus dat is echt een huzarenstukje. Iets ongekend wat we in Nederland niet kennen. Maar het is wel gelukt. En dat gas is binnengestroomd. En we hebben daar echt een heel groot probleem mee kunnen oplossen.

Robin Rotman (podcasthost): Maar wat is dan die methode? Waarom werkt het dan?

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): De methode heeft gewerkt om een aantal redenen. Bijvoorbeeld doordat er een escalatiemodel werd ingevoerd, waarbij als iemand ergens niet uitkwam binnen twee dagen, dat hij moest escaleren naar zijn baas, in plaats van het laten liggen tot de volgende vergadering. Wat ze daar hebben gedaan, is dat ze hebben gekeken van, nou, dan moet hij klaar zijn. Dus hoe gaan we dan de procedures plannen? In plaats van we gaan eerst stap één doen, en dan stap twee en dan stap drie. Nee, dat is zo gepland dat het ook parallel aan elkaar gebeurde. En wat ze gedaan hebben is een soort reverse engineering. Ze hebben gekeken, wat is er voor handen aan materiaal. En daar gaan we op engineren. In plaats van dat we iets engineren, en dan gaan kijken of we die materialen wel kunnen krijgen. Dus ze hebben vanuit een energiecentrale, en vanuit een warmteproject in Den Haag, hebben ze materialen gehaald met spoed. En daar is dat project ook onder andere mee gebouwd. Dus dat is een hele andere manier van werken. En daar heeft een team op gezeten van overheid, van bedrijven, van seaports. Je wil niet weten wat er allemaal gebeurd is om dit voor elkaar te krijgen. Om ook zo snel die plek te vinden. En dat heeft gewerkt. En daar kunnen we een voorbeeld aan nemen. En hoe gaaf zou het zijn, als je zo’n traject van een spoorlijn, als je dat gewoon echt substantieel kunt versnellen. Als je het doet, doe het dan goed. En doe het zorgvuldig. Maar doe het ook. Verlies niet te veel tijd.

Robin Rotman (podcasthost): De achtergrond van deze methode is natuurlijk wel, een hele urgente crisis. Een urgent probleem. Dat ging over Russisch gas. Kennelijk is het probleem van en met het Noorden, wat jij hebt omschreven zojuist, niet urgent genoeg. We voelen kennelijk niet genoeg, dat die crisis zo groot is, dat we dus die treinlijn willen aanleggen. Dat zou het kunnen zijn. Het is allemaal niet overtuigend genoeg.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Plus dat je honderden projecten hebt, die allemaal in de procedures vallen, zoals ze zijn. Een ondernemer zou dat anders aanvliegen. Een ondernemer wil morgen aan de slag. En ik weet en ik heb ook gezien, dat de procedures in Nederland zijn zoals ze zijn. Dus je kunt ook geen ijzer met  handen breken. Maar wat ik wel gezien heb, en we hebben dat nu ook op een aantal specifieke andere projecten, naast die LNG-terminal gezien. Als je echt met z’n allen wil, dan kun je ook sneller. En zonder dat je, zeg maar, tekort doet aan de regels, en de inspraken en al dat soort dingen. Dat kan echt sneller.

Robin Rotman (podcasthost): Hoe zien jouw komende weken eruit? Als het over jouw lobbywerk gaat, over deze treinlijn. Heb je nu nog invloed? Of heb je het gevoel van, nee ja, het is nu een beetje God zegende de greep.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Nee, het is zeker niet God zegende de greep. Er wordt hard aan gewerkt. In november valt er een besluit. Er is heel veel onderzoek gedaan. En wij blijven aan de bal. En wij hebben het echt over een heel breed veld. Van Noorderlingen, mensen in de polder, een club die zich daar actief sterk voor maakt. Wij ook als VNO-NCW. Ook veel inwoners. Maar ook in Den Haag. Dus ik ga ervan uit dat we – en als je dan zo’n staatssecretaris hoort, die zegt van ‘díe gaan we aanleggen’ – nou, dan ga ik ervan uit dat we dat ook gaan doen.

Robin Rotman (podcasthost): Noord-Nederland als creatieve linksbuiten.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Ja, maak er gebruik van. Want die linksbuiten straat er.

Robin Rotman (podcasthost): Sieger Dijkstra, dankjewel voor dit gesprek. Ik wens je veel succes. En ook met het werk wat je aan het doen bent. Als jij nou die andere podcast van ons wilt luisteren, Sieger, al die politici die we hebben geïnterviewd, of al die fractievoorzitters in Europa, dan kun je dat doen via je favoriete podcast-app. Of je gaat naar www.opiniebladforum.nl. Dankjewel. Top.

Sieger Dijkstra (voorzitter VNO-NCW Noord): Dankjewel.

lelylijnopenbaar vervoervno-ncw noord