24 FEB, 2022 • OndernemenvoorNL
Deze ondernemer maakt zijn mensen warm voor vrijwilligerswerk
Verjaardagsboxen inpakken voor arme kinderen, mensen helpen met belastingaangiften. Ondernemer Stephan Persoon maakt zijn medewerkers vrij voor vrijwilligerswerk. ‘Impact maken vind ik gaaf.’
Wat kunnen gedetacheerde finance professionals nou doen als ze even tussen twee klussen in zitten? Ja, duimen draaien op de bank. Óf je kan je nuttig maken, vindt Stephan Persoon, mede-eigenaar van detacherings- en opleidingsbedrijf Agium. ‘Op het moment dat onze medewerkers vrij inzetbaar zijn, roosteren we ze in voor vrijwilligerswerk. Dat is niet verplicht, maar eigenlijk doen de meesten mee.’
Zo gaan de professionals aan de slag bij het Buurt Informatiepunt van Vitis Welzijn in het Westland. ‘Arbeidsmigranten of mensen in de schuldsanering lopen binnen met ogenschijnlijk kleine dingen. Vragen over zorgsubsidies, over hun belastingaangifte. Onze medewerkers zoeken mee naar informatie of helpen formulieren invullen. De opluchting die ze zien bij die mensen, is hartverwarmend.’ Ook bieden zijn medewerkers extra handjes voor de stichting Jarige Job en helpen ze een paar keer per jaar in de Van Nelle fabriek in Rotterdam verjaardagsboxen te vullen met kadootjes en traktaties voor kinderen uit armere gezinnen.
Kijk naar wat het oplevert
‘Gemiddeld zijn mijn 150 medewerkers tussen de 5 tot 10 dagen per persoon per jaar beschikbaar. Dit vullen we in met vakopleidingen, trainingen en vrijwilligerswerk. We betalen het salaris in die periode uiteraard gewoon door. Je moet niet kijken naar wat het kost, maar naar wat het oplevert. Dat is niet in geld uit te drukken.’
De persoonlijke groei van de medewerkers: die staat centraal. ‘Dat je net dat extra stapje zet voor een ander en je beseft dat je je daardoor beter voelt. Je leert nieuwe vaardigheden, doet nieuwe kennis op. Je leert het voortouw nemen tijdens het vrijwilligerswerk, mensen de weg te leiden. Dat kan je allemaal meenemen naar je opdrachtgevers. Die het op hun beurt waarderen dat onze professionals dit soort werk doen.’
De gezamenlijke activiteiten versterken verder de bedrijfscultuur. ‘Mensen zijn trots dat ze er deel van mogen uitmaken. Ze voelen verbinding met elkaar en het bedrijf.’ En ja, het kost tijd en aandacht. ‘Vooral om onze mensen te koppelen aan een hulpvraag. Daar is een platform als NL voor elkaar uitermate voor geschikt. De volgende stap is om zelf het initiatief te nemen en, afhankelijk van de persoonlijke interesse van onze medewerkers, nieuwe, andere organisaties te zoeken waarvoor ze zich kunnen inzetten.’ Momenteel zitten er trouwens niet veel mensen op de bank. ‘Er is arbeidskrapte en dat zie je dan ook aan de beschikbaarheid voor vrijwilligerswerk. Maar goed, dat fluctueert altijd.’
Overigens is de ondernemer ook zelf volop actief als vrijwilliger. Zo plantte hij bloembollen bij Meander, een tehuis voor laag begaafden, bakte hij pannenkoeken voor de inwoners van zorglocatie ‘s Heeren Loo en organiseerde hij een winterse Santa Run door Naaldwijk, waarbij 100 hardlopende kerstmannen geld inzamelden voor een Roemeens weeshuis.
‘Mijn mensen zijn hier trots op’
En dan is er nog Support Casper, een stichting die zich inzet voor nieuwe onderzoeken naar alvleesklierkanker en bij hem echt een bijzonder plekje heeft in zijn hart. Persoon rende afgelopen oktober de marathon in Londen, waar hij ruim 35.000 euro ophaalde voor de stichting. ‘Mijn vader stierf 18 jaar geleden aan alvleesklierkanker en stond toen onder behandeling van dokter Casper van Eijck, de naamdrager van de stichting. Ik was zo onder de indruk. Hij stond 24 uur per dag klaar, je kon met alle vragen terecht. Ik vind het bijzonder als mensen zich zo inzetten voor een ander. Wat voor aandrager kan ik zijn, wat voor impact kan ik maken? Met die vragen ben ik nu altijd bezig. Dat ik me inzet voor de stichting gaf een bepaalde verwerking. Zo houd ik mijn vader in ere en de herinnering aan hem levend.’
Wil je als ondernemer ook je medewerkers warm maken voor vrijwilligerswerk? Kijk eens op de site van Good Busy voor een handige toolkit.
#OndernemenvoorNLSoms lijkt het of ondernemers zich alleen bezighouden met het runnen van het bedrijf en omzet draaien. In de praktijk doen ze veel meer dan dat. Ze zetten zich in voor een sociaal bedrijf, een groene omgeving of het opruimen van zwerfafval. In de serie #OndernemenvoorNL zoekt Opinieblad Forum die ondernemers op met de vraag wat ze drijft? En waarom zij vinden dat ze ook (mede)verantwoordelijk zijn voor hun omgeving. Vorige keer Monique Ansink, eigenaar van Jumbo Spanbandfabrikant, die jongeren coacht in ondernemerschap. Vandaag deel 11 met Stephan Persoon, mede-eigenaar van detacherings- en ontwikkelingsbedrijf Agium.
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.