29 APR, 2019 • Interview
Europa: waarom Cees de Waard daar een haat-liefdeverhouding mee heeft
Europa bezorgt Cees de Waard af en toe hoofdbrekens. Maar de EU opheffen, daar is de Noord-Hollandse transportondernemer absoluut tegen. Niet goed voor business, maar vooral niet goed voor de maatschappij. ‘Ik ben van de naoorlogse generatie en dat wil ik ook blijven.’
In de bedrijfskantine van transportbedrijf De Waard in Noord-Scharwoude kun je terug in de tijd. Aan de wanden grote foto’s van het bijna 90 jaar oude bedrijf door de jaren heen, van de naoorlogse jarentot nu. Op een tv-scherm intern nieuws: ondanks de lente in Nederland staan twee vrachtwagencombinaties vast in de Italiaanse sneeuw. Zich uitputtend in excuses verschijnt Cees de Waard. Hij is wat te laat want hij moest met de Nederlandse vrachtwagendealer dringend een schadegeval afhandelen dat in Italië niet goed was gerepareerd. ‘Ook een beetje een Europese aangelegenheid’, zegt hij met een wrang lachje.
Europa: I love you/I love you notNog iets minder dan een maand en dan is het weer zover. Op 23 mei gaan we naar de stembus om een nieuw Europees Parlement te kiezen. Maar wat staat er eigenlijk op het spel? Wat hebben we aan Europa? Waarom zou je als ondernemer van Europa moeten houden? Forum spreekt de komende weken ondernemers over de vraag: wat betekent Europa voor jou? Vandaag Cees de Waard van Transportbedrijf de Waard. Vorige week: hoe Europa de Oekraïens-Nederlandse zakenvrouw Tatjana Romanyk (iClusion) hielp bij de opbouw van een internationaal bedrijf.
Met dikke portemonnee door Europa
Praat De Waard niet over de EU en Italië. Hij heeft er een op het oog perfecte haat-liefdeverhouding mee. Elke klacht wordt gevolgd door een positieve ‘maar’ en zodra er een knelpunt is, begrijpt hij de achterliggende gedachte wel. Zo is de papierwinkel groot, maar zonder EU is het internationaal vervoer veel erger af. ‘Ik kom nog uit de tijd dat we chauffeurs een dikke portemonnee met diverse valuta mee moesten geven zodat ze in elk land met de juiste muntsoort konden betalen. Dat gedoe wil je niet meer, nog los van wisselkoersverliezen.’ En Italianen rotzooien op het oog misschien wat aan, maar als ze willen, kunnen ze hard werken. De Waard woonde van 1990 tot 2003 in Verona als bedrijfsleider van het zelfstandige De Waard-filiaal Trasporti De Waard srl, dus hij weet waar hij over praat.
‘een dikke portmenonnee met diverse valuta? Dat gedoe wil je niet meer’
Het is niet dat door de EU landen als Italië al bij voorbaat in de pas lopen, zo naïef is De Waard niet. Maar waar landen vroeger ongestraft hun muntsoort konden devalueren, voelen ze nu de druk van de EU-lidstaten, Brussel en de Europese Centrale Bank als ze proberen te rotzooien met de regels.
Nederlandse bureaucratie
En het werkt ook de andere kant op, de Nederlandse manier is af en toe ook heel erg bureaucratisch. ‘Toen ik in Italië woonde, was ik feitelijk gedetacheerd. Ik had recht op Nederlandse kinderbijslag, mits ik kon aantonen dat ik geen kinderbijslag kreeg van de Italiaanse overheid. Italianen kenden dat helemaal niet. Dan blijkt het dus moeilijk om de Nederlandse overheid te bewijzen dat je géén gebruik maakt van een faciliteit die er niet is. Ik heb dus in die tijd nooit kinderbijslag ontvangen.’ Hij kan het wel relativeren. ‘De Nederlandse consul in Verona, een Italiaan, zei me eens: Nederlanders zijn er meesters in om dingen voor niets te krijgen.’
‘Ik zie als een berg op tegen de Brexit. Dus die interne markt: nooit afschaffen’
De Europese interne markt? ‘Nooit afschaffen’, zegt De Waard met nadruk. ‘Ik zie al als een berg op tegen de Brexit. Dat is nog maar één land, wij zijn in heel Europa actief. Allemaal onnodige wachttijd en formulieren.’ Als die markt nu eens wat meer op de praktijk werd toegespitst. Want de achtergronden van veel regels zijn voor De Waard zonneklaar.
Ff een kijkje nemen bij De Waard transport? Check dan dit filmpje
Europa = veiligheid en rust
‘Ik snap heel goed dat de EU iets wil doentegende uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs’, zegt De Waard. ‘Vind ik heel goed. Alleen waarom wordt het chauffeurs dan verboden om in hun cabine te slapen, terwijl ze dat het liefst wél doen? Die cabines zijn heel comfortabel, een thuis ver van huis. Nog los van het feit dat er niet genoeg bewaakte parkeerplekken zijn en je vanuit motels geen zicht hebt op je wagen. En dan die ingewikkelde rijtijdenregeling die nooit aansluit bij de praktijk. Ik zie veel in een soort Europese cao en een verplichting voor chauffeurs om geregeld naar huis te gaan.’
‘Ja, we zijn nettobetaler, maar we krijgen er zoveel voor terug dat niet in geld te meten is’
Maar pas op, de EU gaat niet alleen om de centen, benadrukt De Waard. De immateriële waarde wordt vaak vergeten. ‘Inmiddels zijn de meesten van ons van de generatie van ná de oorlog’, zegt de transportondernemer. ‘Wij hebben de waarde van veiligheid en rust een beetje uit het oog verloren. Maar ik wil graag van de generatie van na de oorlog blijven.’ Hij ziet het ook als hij naar zijn kinderen kijkt. ‘Onze kinderen weten niet beter of je kunt vrij door de EU reizen voor vakantie, opleiding of werk. Het kan best zijn dat we nettobetaler zijn, maar we krijgen er zoveel voor terug dat niet in geld te meten is. Alleen al in deze regio zijn drie topziekenhuizen dankzij Europese steunprojecten. Wat dat niet aan welzijn en werkgelegenheid oplevert.’
Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.