Met de kortingscoupon gaat Imbull spaarzegeltjes verdringen. Misschien

21-03-2018

Nooit van Imbull gehoord? Dat gaat dan nu veranderen: dit bedrijf kon met de kortingscoupon wel eens een einde maken aan de hollandse traditie van de spaarzegeltjes. ‘Vroeger zaten we in de cowboy-hoek.’

 

‘Mijn broek is gekocht met een kortingscoupon van internet, deze trui, mijn sneakers. Ik ga straks op vakantie naar Mexico en voor het boeken heb ik gezocht of ik ergens korting kon krijgen.’ Mads Bukholt lijkt er zelf verbaasd over. Voordat de Deen aan het hoofd kwam van het Amsterdamse Imbull, had hij namelijk nog nooit een kortingscoupon gebruikt.

 

Kortingscoupon of spaarzegeltjes?

Nederlanders zijn van huis uit zegeltjesspaarders, geen couponknippers. Kortingscoupons kennen we vooral van Amerikaanse programma’s, waarbij huisvrouwen voor 10 dollar karrenvol supermarktproducten inladen dankzij een tas vol handgeknipte kortingsbonnetjes. De Nederlanders Jelle van der Bij en Jochem Vroom bedachten tien jaar geleden kortingssites als Kortingscode.nl en Actiecode.nl waar bedrijven digitale kortingscoupons konden aanbieden. Die sites vormen nog steeds de basis van wat nu Imbull heet.

 

Interview gaat na de foto verder

Elke dag in de kerk. Om er te werken dan. En vooruit: af en toe speelt Mads Bukholt een potje tafeltennis
Elke dag in de kerk. Om er te werken dan. En vooruit: af en toe speelt Mads Bukholt een potje tafeltennis
Foto: Mark Horn

Kortingscoupon gewoon professioneel

De Nederlandse, eigenlijk de Europese, digitale couponmarkt was tien jaar geleden een beetje een cowboy-omgeving. Bedrijven besteedden er een beetje geld aan ‘op hoop van zegen’. Bukholt: ‘Websites met kortingen werden slecht onderhouden, de kortingscoupons waren verlopen. Sommige couponaanbieders pretendeerden veel, maar hadden nauwelijks bereik. De sector had een slechte naam: ze vroegen veel maar leverden niets. Van der Bij en Vroom begonnen de boel gewoon professioneel aan te pakken.

 

Kortingscoupon = strategie

‘Ik ben Deen en kom uit een jonge markt qua kortingscoupon', zegt Bukholt. ‘Denen beschouwen ze nog een beetje als spam. Nederlandse bedrijven hadden tot een paar jaar geleden ook nog het idee: met kortingscoupons win je geen klanten. Maar de afgelopen jaren is dat sentiment veranderd. Een digitale kortingscoupon is een serieus onderdeel geworden in de marketingstrategie. Bedrijven gebruiken ze om nieuwe klanten te lokken, om de basket size te vergroten (iets extra’s kopen of meer besteden) of om marktaandeel te winnen. Als je de digitale kortingscoupon nu niet serieus neemt, loop je kans om te eindigen als V&D.’

 

'als je dit niet serieus neemt, eindig voor je het weet als v&d'

 

1.500 bedrijven aan de kortingscoupon

Samen hebben de Nederlandse sites van Imbull waar 1.500 bedrijven hun reclameboodschappen naar voren brengen nu miljoenen unieke bezoekers per maand. Internationaal is het bedrijf actief in 25 landen voor 20.000 ondernemingen die voor zo’n 800 miljoen euro aan omzet via de sites draaien. De nieuwsbrieven van Kortingscode.nl en actiecode.nl met aanbiedingen en dergelijke heeft 600.000 abonnees. Daarmee is het wereldwijd een van de grootste couponaanbieders. Het bedrijf werd twee jaar geleden overgenomen door de Global Savings Group, een vehikel van de Duitse oprichters van Rocket Internet (bekend van onder andere Zalando). Oprichters Van der Bij en Vroom vertrokken medio vorig jaar.

 

Kortingcoupon vanuit de kerk

Ook los van de bijzondere locatie, een voormalige kerk, zit Imbull goed midden in Amsterdam-Zuid. ‘Voor lokale markten hebben we wel lokale mensen nodig die het cultuurverschil kunnen overbruggen’, zegt Bukholt. ‘Daarom hebben we ook een vestiging in de VS bijvoorbeeld. Soms kun je de mensen ook bij elkaar zetten. Wij hebben hier een team Nordics om de relatief kleine Scandinavische markt te bedienen. Dus hebben we iemand nodig die naast de gewone kwaliteiten ook nog eens Fins spreekt. De kans dat zo iemand in Nederland is, is vrij klein. Die zullen we wellicht uit Finland moeten halen. Wat dat betreft is Amsterdam best interessant als vestigingsplaats. Ik bedoel, zo’n Fin heeft misschien een partner die mee moet. Amsterdam is internationaal genoeg en veel mensen kennen de stad al van een vakantie.’

 

'ik denk nu ook: why the hell should i pay the full price'

 

Einde aan de spaarzegeltjes?

Of zegeltjesspaarders bang moeten zijn dat hun acties gaan verdwijnen? Nee, denkt Bukholt. ‘Onze doelgroep is anders. Ik denk nu ook Why the hell should I pay the full price? Zelfs mijn moeder zoekt kortingscoupons en beveelt ze aan bij haar vrienden.’