15 OKT, 2021 • Even bellen met
Nederlands Bakkerij Centrum: ‘Brood is niet zo slecht als wordt beweerd’
Hoera, de bakkerijsector krijgt Europese steun voor een broodcampagne in Nederland en België. Is dat dan nodig in Nederland? Nou en of, zegt Frank Janssen, manager van het Nederlands Bakkerij Centrum. ‘Er wordt veel onzin beweerd over brood.’
Europese steun voor Nederlands brood, is dat niet wat overdreven?
‘Wij zijn inderdaad een broodland, maar sinds 2008 loopt de broodconsumptie achteruit. Vooral door populaire diëten en zogenaamde voedselgoeroes die het hebben over de ‘broodbuik’, van brood word je dik, koolhydraten zijn ongezond, dat soort dingen. Allemaal niet waar, dus daar willen we wat tegenover zetten.’
Kan de sector dat niet zelf?
‘De sector betaalt wel degelijk mee, maar wij hebben een smalle beurs. Een groot deel van onze concurrenten zijn muesli’s, cruesli’s en havermout. Daar zitten heel grote ínternationale merken achter met enorme reclamebudgetten. Daar kunnen wij niet tegenop met alleen een website. Doordat de EU 80 procent van deze campagne meefinanciert, 3,5 miljoen euro, kan de broodketen met een generiek, merkloos product tegen de grote merken op.’
Hoeveel brood eten Nederlanders dezer dagen?
‘Eigenlijk valt dat wel mee. Met 50 kilo brood per persoon per jaar zijn wij in Europa een middenmoter. Met name in Midden- en Oost-Europa zijner veel broodeters.’
‘met 50 kilo brood per persoon is nederland een middenmoter in europa’
Wat zijn de trends? Hoe staathet methet halfje bruin gesneden?
‘Er is steeds meer aandacht voor duurzaamheid, gezondheid en lifestyle, het halfje bruin is ingehaald door het volkorenbrood. We zien na een daling van het aantal kleine bakkers weer een kentering door de ambachtelijke bakkerijen. En het assortiment is de laatste10 jaar breder en luxer geworden bij de supermarkt en de ambachtelijke bakker. Dat is gewoon wat consumenten verwachten.’
Wat gaan jullie eigenlijk met het reclamebudget doen?
‘Het is niet zozeer reclame, meer een imagocampagne. Als het imago positief is, komt de klandizie vanzelf denken wij. We gaan dat doen via radio en tv, de sociale media en met promotiepakketten. Verder gaan we de Week van het Brood weer nieuw leven inblazen.’
Is er een verschil tussen de aanpak voor Nederland en die voor België?
‘Als je het hebt over Wallonië, inelk geval de taal. Wij werken samen met de Belgische organisatie Instituut Brood en Gezondheid en we merken dat de problematiek in België hetzelfde is als in Nederland. De insteek is dus voor beide landen hetzelfde. Wij coördineren voor beide landen de campagnes en in Vlaanderen en Wallonië vragen wij Belgen voor de passende toon.’
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
‘Brood, daar zit wat in’was een reclame uit de jaren 80:
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.