23 DEC, 2024 • Veerkracht

Ondernemen in crisistijd: ‘We bleven overeind, maar het was geen feest’

De oorlog in Oekraïne, een pandemie, hoge energieprijzen en dan ook nog personeel dat voor een paar tientjes meer naar de concurrent overstapt. Ondernemen is niet altijd een feest, maar Marc van Gulick (Landgoed Lauswolt) is ondanks alles nog steeds enthousiast.

‘De oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan, vind ik een van de meest heftige periodes ooit. Afgezien van de verschrikkingen van een oorlog, waren de economische consequenties niet te voorzien. De energieprijzen gingen door het dak. In één jaar stegen onze energiekosten van 180.000 naar 450.000 euro. In een groot hotel als het onze gaat veel energie. Maar niet alleen dat: de inkoopkosten voor voedsel en drank namen toe.’

‘De oorlog zat in het staartje van corona. In die tijd verlieten veel mensen het horecavak. Daar lag ik wel eens een nachtje wakker van. Hoe zorg ik ervoor dat ik al mijn mensen aan boord houd en kan blijven voeden? Elke maandag maakte ik boswandelingen met medewerkers. We hielden mountainbike-tochten. Om de zinnen te verzetten, maar ook om mensen aangehaakt te houden. Gelukkig heb ik tijdens corona niemand hoeven te ontslaan.’

‘Medewerkers stapten over voor een paar tientjes meer. Dat maakte me verdrietig’

‘Toch verloor ik vakmensen die gezichtsbepalend waren voor onze organisatie, zoals koks en gastheren. Veel flexibele krachten gingen bij de GGD werken. Na corona kampten we in de sector met personeelskrapte. Concullega’s gingen toen boodschappen doen bij bedrijven die wél goed voor hun mensen hadden gezorgd. Ook bij mij stapten medewerkers over voor een paar tientjes meer. Dat maakte me verdrietig. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen. Mensen met ambitie willen graag bij ons werken.’

‘‘We hadden een financiële buffer, maar die raakte ik helemaal kwijt. Corona, de personeelskrapte én de oorlog trokken een enorme wissel. Ik moest creatief zijn met de bank. Leningen later aflossen. Opnieuw kijken naar onze inkopen. Bij leveranciers dwongen we kortingsvoorwaarden af. We stapten over op een andere energieleverancier. Je bent je bedrijf eigenlijk constant aan het doorontwikkelen. We bleven overeind, maar het was geen feest.’

‘Aan corona zelf heb ik uiteindelijk geen negatieve smaak overgehouden. Het was ook een tijd van saamhorigheid, nieuwe energie. Onder gasten heerste ineens veel dankbaarheid. Waar die soms wel eens kunnen brommen, waren ze nu heel blij als ze bij ons terecht konden. Geweldig.’

VeerkrachtVeel ondernemers weten hoe het is om te vallen en toch weer op te staan. In de serie Veerkracht laten we deze ondernemers aan het woord. Wat maakten zij mee en hoe kwamen ze hier sterker uit?

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

coronahorecaoekraïneondernemerschapoorlogveerkracht