20 NOV, 2022 • OndernemenvoorNL

Thijs Kerckhoffs (PostNL) strijdt tegen eenzaamheid

Soms is de pakketbezorger de enige levende ziel die iemand ziet op een dag. Thijs Kerckhoffs, fondsdirecteur bij PostNL wil deze eenzaamheid aanpakken. ‘Kleine initiatieven maken het verschil.’ 

 

Beton en hout bepalen de ‘look’ van het strakke, serene interieur van het Stationspostgebouw, hoofdkantoor van PostNL in Den Haag. Je kunt er een speld horen vallen. Fondsdirecteur PostNL Thijs Kerckhoffs (39) wijst naar de verdieping boven ons. ‘Hier werd vroeger post gesorteerd en in de posttreinen gedaan.’ Het bedrijf is al 220 jaar oud, en is volgens Kerckhoffs van oudsher sociaal betrokken. ‘Kinderpostzegels bijvoorbeeld bestaat al bijna honderd jaar.’

 

‘Wij zien en horen dingen die een ander niet ziet’

 

Die betrokkenheid heeft het bedrijf nog steeds. Hoe vaak pakketbezorgers niet horen tijdens hun werk: ‘Ik voel me eenzaam, u bent vandaag mijn enige contact.’ ‘Doordat wij overal altijd zijn, zien en ervaren we dingen die een ander misschien niet ziet’, vertelt Kerckhoffs. Via PostNL kunnen de pakketbezorgers anoniem een eenzaamheidsmelding doorgeven bij lokale welzijnsorganisaties.

 

Eind 2021 zijn de maatschappelijke initiatieven van PostNL ondergebracht in het PostNL Bijzondere Momenten Fonds. Jaarlijks ontvangen ruim tweehonderdduizend eenzame ouderen van basisschoolkinderen een zelfgemaakt kaartje via de PostNL-kerstkaartenactie in samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds en Kidsweek. Ouders die de verjaardag van hun kind niet kunnen betalen, ontvangen kosteloos een compleet verjaardagspakket van het fonds en Stichting Jarige Job. Het gaat om duizenden kinderen per jaar. ‘Ook bezorgers geeft dat een gevoel van trots en motivatie.’

‘Mensen leven steeds vaker langs elkaar heen, wij willen bijdragen aan verbinding in de samenleving’, zegt Thijs Kerckhoffs van PostNL (links op de foto)

‘Mensen leven steeds vaker langs elkaar heen, wij willen bijdragen aan verbinding in de samenleving’, zegt Thijs Kerckhoffs van PostNL (links op de foto)
Foto: Mark Horn

‘Waar vroeger nog sprake was van een sociaal contract tussen burgers, de overheid en het bedrijfsleven is dat nu niet vanzelfsprekend meer,’ zegt Kerckhoffs. ‘PostNL wil de kloof tussen het bedrijfsleven en de samenleving verkleinen.’

 

‘Mensen leven steeds vaker langs elkaar heen, het fonds wil bijdragen aan verbinding in de samenleving’, zegt Kerckhoffs. Dat komt ook tot uiting in het nieuwste initiatief samen met het Leger des Heils, dat een groot landelijk netwerk heeft van ongeveer honderddertig buurthuiskamers. ‘De meest kwetsbare mensen weten de weg naar een buurthuis wel te vinden, maar anderen die óók naar gezelschap snakken vaak niet. In die buurthuizen plaatsen we een pakket- en briefautomaat waar iedereen zijn pakketje kan afhalen. Zo groeit de bekendheid van buurthuiskamers en krijg je meer ontmoetingen tussen mensen.’

 

‘een bakkie voor een pakkie’

 

PostNL plaatst dit jaar de eerste acht pakketautomaten in acht gemeentes. Kerckhoffs: ‘Voor elk afgehaald pakket krijgen buurthuiskamers een kleine extra vergoeding, zodat ze koffie kunnen uitdelen. Dat noemen we: een bakkie voor een pakkie.’ 

 

In het fondsenpotje van PostNL zit nu jaarlijks 500.000 euro. Dat bedrag wordt de komende jaren verdubbeld. Kerckhoffs koestert geen illusies, maar wel hoop. ‘Hoe mooi zou het zijn als we dankzij PostNL weer een beetje mét elkaar leven? Pakketautomaten gaan echt niet ineens de wereld veranderen. Onbekenden gaan elkaar echt niet en masse huilend in de armen vallen en er gaat geen wereldvrede komen. Het zijn kleine initiatieven, maar die kunnen voor een paar mensen wél verschil maken.’ 

#OndernemenvoorNLSoms lijkt het of ondernemers zich alleen bezighouden met het runnen van het bedrijf en omzet draaien. In de praktijk doen ze veel meer dan dat. Ze zetten zich in voor een sociaal bedrijf, een groene omgeving of het opruimen van zwerfafval. In de serie #OndernemenvoorNL zoekt Opinieblad Forum die ondernemers op met de vraag wat ze drijft. En waarom zij vinden dat ze ook (mede)verantwoordelijk zijn voor hun omgeving. Vorige keer Consul Infra Group-eigenaar Maikel Schroën over zijn ambities om een opleiding civiele techniek van de ondergang te redden. Deze keer komt fondsdirecteur bij PostNL Thijs Kerckhoffs aan het woord over zijn strijd tegen eenzaamheid. 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

#ondernemenvoorNLmaatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo)ondernemerschap