24 MRT, 2022 • OndernemenvoorNL
Wouter Kolk (Ahold Delhaize): 'Ik wil impact maken op jongeren'
Wat doe je als je bedrijf de wind flink mee heeft tijdens de crisis? Dan ontwikkel je een gratis opleidingsapp, zoals Wouter Kolk van Ahold Delhaize. Niet met een professor, maar met Roxeanne Hazes en Typhoon.
Niet één, maar twee favoriete minimasterclasses heeft Wouter Kolk, ceo van Ahold Delhaize Europa en Indonesië. ‘De eerste is die van zangeres Roxeanne Hazes, over zelfliefde en hoe je dat krijgt. De ander is het verhaal van Olympisch kampioen Maarten van der Weijden, over de rol die pech en geluk spelen bij het behalen van je doelen.’
Levenslessen On Track
Kolk vertelt over de (levens)lessen die te vinden zijn op On Track, de gratis educatieve app die hij heeft helpen ontwikkelen. Hierin geven bekende sporters, zangers of schrijvers online workshops over onder meer zelfontwikkeling, geld, werk, maar ook over klussen en koken.
Hoe komt een ceo erbij om een opleidingsapp te maken?
‘Tijdens de crisis hadden we de wind mee in vergelijking met andere branches (de multinational boekte in 2020 een winst van 1,4 miljard euro; red.). We vonden het daarom belangrijk om iets terug te geven aan de samenleving. Nee, niet uit schuldgevoel. Vanuit een verantwoordelijkheidsgevoel, om mensen die het minder goed hebben extra te helpen.’
Kunnen we niet mensen van de ene baan naar een andere helpen?, dacht Kolk. ‘Iets ontwikkelen waarmee zij een betere positie kunnen verwerven op de arbeidsmarkt? In het begin dachten we vooral aan medewerkers uit sectoren die het zwaarst waren getroffen. De horeca, de luchtvaart. Gaandeweg kwamen we erachter dat ook jongeren tussen de 16 en 26 jaar behoefte hadden aan zelfontwikkeling. Omdat ze niet naar school konden en een beperkt sociaal leven hadden vanwege corona.’
‘We wilden iets teruggeven aan de samenleving, maar niet uit schuldgevoel’
Zo werd het idee ‘om terug te geven aan de samenleving’ concreet gemaakt naar: opleiding en zelfontwikkeling.’ Kolk ging praten met partijen als Randstad, RTL en Microsoft over moderne manieren van educatie. ‘Iets bite size, geen ingewikkelde cursus.’ On Track werd geboren. Ahold Delhaize ‘levert’ onder meer de mensen om content te maken. Techbedrijven bouwden de infrastructuur. Onder andere de Nederlandse Spoorwegen stelde ruimte beschikbaar voor de lancering van het product. ‘Onze partners dragen bij met kennis en hun netwerk. Niet alleen met geld.’
Mbo-studenten
Onlangs kreeg het initiatief een mooie wending. Vanaf maart gaat er een pilot lopen op mbo-scholen waarbij leraren een aantal tracks gebruiken in hun lessen. Samen met zo’n duizend mbo-studenten geven ze feedback op de tracks, zodat die zo nodig verbeterd worden. ‘We krijgen al enthousiaste reacties. De lessen zijn interactief. De personalities spreken hun taal. Hoe gaaf zou het zijn om straks die ruim vijfhonderdduizend studenten in Nederland te bereiken?’
En kritiek? ‘Ach, die is er altijd. Zo noemde een krant On Track een goedmakertje. Een beetje flauw. Maar moet je het dan níet doen? Er zijn genoeg mensen die er wel happy van worden. Hoe gaaf is het als iemand zou zeggen: ‘Door On Track heb ik dingen gedaan die ik anders nooit zou oppakken. Het heeft me geraakt. Voor die mensen doe ik het.’
#OndernemenvoorNLSoms lijkt het of ondernemers zich alleen bezighouden met het runnen van het bedrijf en omzet draaien. In de praktijk doen ze veel meer dan dat. Ze zetten zich in voor een sociaal bedrijf, een groene omgeving of het opruimen van zwerfafval. In de serie #OndernemenvoorNL zoekt Opinieblad Forum die ondernemers op met de vraag wat ze drijft? En waarom zij vinden dat ze ook (mede)verantwoordelijk zijn voor hun omgeving. Vorige keer Stephan Persoon, mede-eigenaar van detacherings- en ontwikkelingsbedrijf Agium, die zijn mensen inzet voor vrijwilligerswerk. En deze keer Wouter Kolk van Ahold Delhaize, die opleidingsapp On Track ontwikkelde.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.