16 MRT, 2016 • Opinie

VVD vraagt kabinet terecht om geld voor snelwegen

Ambities Rijk voor hoofdverbindingen zijn goed
-Extra rijstroken voor snelwegen hard nodig
-Maar geld voor investeringen ontbreekt

Files op snelwegen die vanwege de grote verkeersdrukte allang een paar baantjes meer hadden moeten hebben. Peter van Vliet, directeur van logistiek dienstverlener Stubbe uit Gouda, beklaagde zich er in december nog over in Forum. En hij is niet de enige. Maar de kritiek lijkt gericht tegen dovenmansoren. Veel snelwegen in Nederland moeten het doen met 2×2 rijstroken, terwijl het er allang minimaal 2×3 hadden moeten zijn. En het ziet er niet naar uit dat hierin snel verandering komt. Bij gebrek aan geld haalt dit soort projecten het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van het kabinet niet eens. De gevolgen zijn goed zichtbaar. De file-zwaarte (= lengte x duur files) nam afgelopen jaar toe met 20 procent.

De pijn was het grootst in de Randstad: daar steeg de filezwaarte zelfs met 35 procent. Goed om te horen dat VVD-Kamerlid Barbara Visser het daar niet bij laat zitten. Visser heeft verkeersminister Melanie Schultz aangespoord duidelijkheid te geven over de koers die het kabinet op dit punt wil varen. De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR), met daarin de ambities van het Rijk, is er duidelijk over: op de hoofdverbindingen in de Randstad moet 2×4 rijstroken de standaard worden, buiten de Randstad in elk geval 2×3 rijstroken. Daarvoor is veel extra geld nodig. Pijnlijk, want de achtereenvolgende kabinetten-Rutte hebben de afgelopen jaren juist fors beknibbeld op de uitgaven voor wegen en overige infrastructuur. Er is 11 miljard euro uit het Infrafonds gehaald dat was bestemd voor investeringen in de periode 2012-2028. Er is zeker zo’n bedrag nodig om alle projecten die tot 2028 moeten worden gerealiseerd ook echt uit te voeren. In tijden dat het kabinet moeite heeft om het kasboek op orde te houden, onder meer vanwege de sterk verminderde aardgasinkomsten, is dat geen fijne boodschap. Maar het is zaak dat het kabinet daar nu toch snel positief over besluit. Want zoveel is wel duidelijk: de Nederlandse economie kan niet zonder.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

filesinfrastructuurinfrastructuurfondskabinetsbeleidrijkswegentransportvrachtverkeer