9 DEC, 2020 • Actueel
Waarom quarantaineregels een drama zijn voor deze bedrijven
Vier dagen werken, tien dagen in quarantaine. En dat telkens weer. Een drama voor personeel en ondernemers die klanten in het buitenland moeten helpen. ‘Dit zijn mensen die met de handen aan machines moeten zitten.’ Voor wie nog twijfelt of Nederland nu echt wel zoveel baat heeft bij open grenzen: ga eens bij deze vier ondernemers langs.
‘Wij hebben engineers in dienst die in het buitenland aan de slag móeten’, vertelt Tino Vinkesteijn van De Jong Combustion & R&V Engineering. ‘Mensen die machines in bedrijf stellen en inspecteren. En dus op bouwplaatsen werken en met hun handen aan knoppen en staal zitten. Dat zijn jobs die niet even kunnen wachten. Wij werken aan een elektriciteitscentrale in de VS, die moet in bedrijf. Daar zitten datums en contracten aan vast.’
‘Kijk nou ook eens naar hoe iemand reist’
Maar als zijn engineers telkens een dag of tien in quarantaine moeten als ze in het buitenland en wéér bij terugkomst… Dat is eigenlijk nauwelijks te doen, vindt de ondernemer. ‘Met één à twee trips per maand zitten ze de helft van de tijd ergens in quarantaine, wat vaak heel geestdodend is in een hotel. Sommige klanten zijn heel schappelijk en betalen ook de quarantainetijd, maar er zijn er ook die alleen willen betalen voor de uren dat mijn mensen fysiek op de bouwplaats zijn.’
Interview gaat na de foto verder
‘Het is voor ons natuurlijk een kostenpost als iemand de helft van de tijd niet bijdraagt aan de omzet, maar we willen ook de hand niet lichten met de regels. Als je gaat rommelen aan de marges omdat jou dat zelf uitkomt, worden de regels heel subjectief. Ik zou mensen ook niet geloven op hun blauwe ogen.’
Tino VinkesteijnBedrijf: De Jong Combustion & R&V Engineering
Activiteit: Branders voor industriële energie- en warmteopwekking
Aantal werknemers: 100
Naar het buitenland: sowieso 4 technici, afgezien van verkopers
‘Ons zou het helpen als bij terugkomst geanalyseerd wordt hoe iemand heeft gereisd. Luchthavens zijn tegenwoordig halfleeg, het risico is daar volgens mij lager dan bij de supermarkt om de hoek. Is er businessclass gevlogen? De vraag is hoe je dit kunt objectiveren. De richtlijn is nu: ook als je getest bent, blijf in quarantaine. Kan dat niet veranderd worden in: meteen een sneltest bij thuiskomst en een tweede test na drie dagen via bijvoorbeeld de bedrijfsarts of GGD. Zijn ze allebei negatief, dan kun je aan het werk. Dus we vragen om een procedure die betrouwbare resultaten levert, waar we voor willen betalen, die certificeerbaar is, en waar de regels voor zijn aangepast.’
Ruud KoppensBedrijf: ETF Machinefabriek
Activiteit: Verwerkingsmachines voor tapijt
Aantal werknemers: 70
Naar het buitenland: plusminus 10
Ook Ruud Koppens (ETF Machinefabriek) heeft met quarantainemaatregelen te maken. ‘Wij hebben altijd mensen over de grens aan het werk. Het gaat dan om installatie-, service- en storingsmonteurs. Sommigen zijn een dag weg, anderen zes tot zeven weken achter elkaar. Na zeven weken hebben werknemers het recht om naar huis te gaan, ook als het project nog niet af is.’
‘Telkens in quarantaine: dat kan ik mijn mensen niet aandoen’
‘Het grootste probleem is de wirwar aan regels in Europa. Wij hebben monteurs die wonen in Nederland, België en Duitsland. In elk land gelden andere regels voor quarantaine en testen. Daar word je als ondernemer dol van.’
‘Als mijn mensen naar het buitenland gaan en ze blijven overnachten, dan moeten ze na terugkeer tien dagen in quarantaine. Dat geldt voor alle oranje landen zoals Engeland en ook als ze wat verder in Duitsland moeten zijn. Ik kan mijn mensen dus maar één keer in de veertien dagen uitsturen. Als mensen in België of Duitsland wonen, zijn regels weer anders. Dat is eigenlijk niet werkbaar. Dat gaat ten koste van honderden werkbare uren.’
‘Wij zouden in Hongkong aan het werk moeten zijn. De monteurs zouden dan bij aankomst twee weken in quarantaine moeten, en bij terugkomst weer. Dat ga ik die mannen niet aandoen. Als het gaat om regulier onderhoud, proberen we dat uit te stellen en de meeste klanten hebben daar wel begrip voor. Maar straks willen ze dat natuurlijk allemaal ingehaald hebben. Daar komt bij dat in de tapijtbranche de zaken best goed gaan, zoals je misschien weet. Mijn klanten, we exporteren circa 90 procent, hebben productiedruk en schreeuwen om onze diensten.’
‘Wat misschien zou helpen is om, behalve beroepen als piloot of vrachtwagenchauffeur, ook vakmensen onder voorwaarden een uitzondering te geven op quarantaine. Als ze niet met het vliegtuig gaan, maar in de eigen auto, zitten ze in een bubbel. We zouden kunnen vaststellen hoe het zit met hun verblijf, hoe de werkomstandigheden zijn. Wij doen het in eigenbelang al goed, ik wil echt niet dat mijn mensen ziek worden.’
Jeannette VerbaastBedrijf: MCN
Activiteit: Industrieel montage- en lasbedrijf, prefab constructiewerkplaats in Culemborg
Aantal werknemers, inclusief inleen: ongeveer 30
Naar het buitenland: ongeveer 10
De medewerkers van Jeannette Verbaast (MCN) werken vooral op projecten in België, Frankrijk en Duitsland. Dat is geen probleem als ze in één dag op en neer kunnen. Dan hoeven ze niet in quarantaine. ‘Maar zodra ze langer dan één nacht in een hotel gaan, gelden quarantaineregels. En het probleem is dat die regels veel veranderen, vooral in Duitsland. Je moet echt zoeken naar de regels die er gelden. Ze zijn wel openbaar, maar je moet ze wel weten te vinden.’
‘Een Duitse coronatest moet toch voldoende zijn?’
‘Als onze mensen naar een project gaan waar regelmatig wordt getest, gaan ze naar huis met een vers testresultaat. En dat gebeurt nogal eens omdat die klant ook geen positief-geteste mensen naar een ander land terugstuurt. Bij thuiskomst laten wij ze weer testen en dan wordt nog steeds geadviseerd dat ze tien dagen in quarantaine gaan. Vier dagen in Duitsland levert vier dagen omzet op en dan zit zo’n medewerker tien dagen binnen, terwijl wij genoeg te doen hebben.’
‘Ik zou willen dat een coronatest voldoet om weer aan het werk te gaan. Onze buitendienstmonteurs kunnen niet thuis werken en zij zijn vooral bezig in fabrieken in de voedingsmiddelenindustrie. Dat lijkt mij een tamelijk cruciale sector. Nog even los van het feit dat steeds maar testen met een wattenstaafje in je neus mij fysiek nogal belastend lijkt. Als er een blaastest of iets dergelijks komt, lijkt me dat een minder groot probleem.’
Maurice TaksWat: WFS PRO
Activiteit: detacheringsbedrijf voor technische specialisten
Aantal medewerkers uit het buitenland: 40 tot 45 kennismigranten
‘Wij zitten met een omgekeerd probleem: wij hálen mensen uit het buitenland naar Nederland. Dat zijn hooggespecialiseerde kenniswerkers voor aerospace, automotive, scheepsbouw en high tech.’ Mensen die in Nederland niet te vinden zijn aldus Maurice Taks (WFS PRO). ‘Het gaat om zo’n veertig tot 45 mensen, die zes maanden tot drie jaar in Nederland blijven. De opzet is dat ze uiteindelijk in dienst komen bij onze klant.’
‘Waarom maakt de besmettingsgraad niet uit?’
‘Ons issue is dat die mensen regelmatig naar huis willen, waar ze familie hebben. Zeker als zij hun gezin niet of nog niet hebben laten overkomen. Zij willen regelmatig naar huis, vooral rond de christelijke feestdagen zoals de kerst. Daar hebben ze vaak dagen voor gespaard, want de afgelopen maanden konden ze sowieso niet veel weg. Die tien dagen quarantaine thuis is niet zo’n probleem. Ze vieren gezellig kerst bij hun familie. Maar als ze terugkomen moeten ze meteen weer in quarantaine. Dat is niet leuk voor hen, maar voor het bedrijf waar ze werken is dat een groot probleem. Dit zijn specialisten, daar heb je er niet veel van. Het is niet zoals, met alle respect, schoonmakers. Als je even schoonmakers tekortkomt, bel je een uitzendbureau.’
‘Als ik een oplossing zou moeten bedenken, kijk ik naar het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn zogenaamde waivers voor bepaalde groepen specialisten. Als je bijvoorbeeld specialist bent in vliegtuigbouw, kun je met een brief van je werkgever een waiver aanvragen, waardoor de quarantainemaatregelen worden verlicht. Dat moet je dan niet doen op basis van opleiding, dat zegt niets over hoe schaars jouw kennis is.’
‘Een ander punt is: wat is de besmettingsgraad van een land of regio waar iemand naartoe gaat? Ik snap wel dat minister Koolmees duidelijke regels wil, want er zijn enorm veel mensen in Nederland met familie in het buitenland. Maar als ik in Eindhoven werk, denk ik dat ik meer risico loop als ik ga winkelen in de Rotterdamse Koopgoot, dan als ik met de auto via het kanaal naar Kent ga. Daar is het aantal besmettingen lager dan in Nederland. We moeten een balans zoeken, voor de economie, maar ook voor de mensen.’
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.