12 NOV, 2021 • Even bellen met

Zo gaat de schoonmaakbranche 150.000 kinderen aan schoon drinkwater helpen

Schoonmaakwater besparen én kinderen in Afrika voorzien van drinkwater. Dat moet kunnen, denkt brancheorganisatie Schoonmakend Nederland. ‘Voor elke bespaarde liter schoonmaakwater, een liter drinkwater naar Afrika’, zegt directeur Rob Rommelse.

 

Ik dacht even dat u schoonmaakwater ging bottelen, maar dat zit anders.

‘Wij hebben als schoonmaakbranche grote duurzaamheidsambities. Ondanks vele waterbesparende innovaties, verbruikt de schoonmaakbranche nog steeds veel water. Drinkwater. Om waterbesparing te stimuleren hebben wij bedacht dat onze leden voor elke liter water die ze besparen, ze een liter drinkwater doneren aan Afrika. Uiteindelijk is ons doel dat 150.000 kinderen een jaar lang schoon drinkwater hebben.’

 

Die liters gaat u denk ik niet zelf brengen?

‘Nee, de besparing die we hier in Nederland realiseren, wordt vertaald in een geldbedrag en dat gaat naar Made Blue, een goed doel dat zich inzet voor schoon drinkwater in Afrika. Daarmee verbeter je de hygiëne en de gezondheid en dat heeft natuurlijk ook weer allerlei positieve uitwerkingen op het leven daar.’

 

Je eigen waterverbruik verminderen, dat snap ik, maar hoe kom je op dit Afrika-project?

‘Toegang tot schoon drinkwater is een Sustainable Development Goal (SDG), één van de VN-duurzaamheidsdoelen die wij als branche omarmen. En die wat ons betreft niet bij de grens ophoudt. We kijken om ons heen naar wat er verder gebeurt in de wereld en waar je ook een beetje aan kunt bijdragen.’

 

Wat vinden de leden ervan?

‘Het zijn juist de leden die de inspanning leveren. Het leuke is dat blijkt dat als je zelf met veel enthousiasme actief bent, dat een aanzuigende werking heeft op je omgeving. Die hebben ook wel een goed idee of kennen een interessant project. Dat vind ik ongelooflijk gaaf. Onze actie is natuurlijk heel goed te doen voor grote schoonmaakbedrijven, maar wij horen ook positieve geluiden van kleine bedrijven die zich al geruime tijd afvragen hoe zij kunnen bijdragen aan de SDG’s.’

 

‘Duurzaamheid stopt niet bij de grens’

 

En de klanten van die leden?

‘De lidbedrijven gaan dit doen binnen hun eigen bedrijfsvoering. Maar ze kunnen wel actief dit project onder de aandacht van de klant brengen of ze wijzen op Made Blue. We staan open voor allerlei initiatieven voor dit project, niet alleen van leden, maar ook van andere stakeholders.’

 

Is er al iets te merken van jullie inspanningen?

‘We moeten nog echt beginnen. Tijdens ons jaarcongres op 25 november gaan we van start. In de aanloop daarnaartoe hebben we al wel inspirerende vlogs gemaakt met een paar leden. Wij willen deze actie echt samen doen met leden, dus de leden willen we inspireren.’

 

Dus nu gaan de emmers halfvol?

‘In eerste instantie gaat het om laaghangend fruit, zoals niet eerst in het vooruit op de gok emmers water vullen, maar pas als je ze echt nodig hebt. In de gevelreiniging zijn al mooie voorbeelden van het opvangen en ter plekke recyclen van water om het daarna direct weer te gebruiken. Daarnaast willen we gaan samenwerken met de universiteit om onderzoek te doen naar het waterverbruik bij de opdrachtgevers. Daar is maar heel weinig over bekend. Een schrobzuigmachine die per vierkante meter minder water verbruikt, maakt op een oppervlakte als bijvoorbeeld Schiphol al een enorm verschil.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.  

Hoe doet Nederland met de SDG’s. Het CBS legt uit:

<
https://www.youtube.com/embed/lkUugS7MGVg

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

even bellen metklimaatakkoordontwikkelingssamenwerkingschoonmaakbranchesustainable development goals (sdg)water