2 JUN, 2021 • Vernieuwers
Zo maakte De Gruyter handig gebruik van hun suikeroverschot
Een supermarkt die alleen eigen producten verkoopt en alles in eigen beheer heeft. Dat was ooit de kracht van grootgrutter De Gruyter. En lang ging dat goed… In de serie Vernieuwers: De Gruyter.
Wie wil er nou geen boodschappen doen in deze prachtige kruidenierswinkel in Art Nouveau stijl van De Gruyter in Den Bosch? Op de tegeltableaus aan de wanden prijken de seizoenen met korenschoven, landarbeiders, planten en dieren. Je raakt niet uitgekeken. De matglazen lamp en de kassa zijn zo mooi bewerkt dat het wel kunststukken lijken. Zelfs het plafond is beschilderd. De wit geschorte winkeldames scheppen granen, grutten, meel en specerijen uit de houten voorraadbakken aan de muur. Op de weegschaal die op de marmeren toonbank staat worden de producten afgewogen onder toeziend oog van de klanten, die vooral bestaan uit de welgestelden. Dat is dan ook de doelgroep waar het bedrijf vooral op mikt.
VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. En dankzij wie Nederland er nu heel anders uitziet. In de serie vernieuwers: supermarktketen De Gruyter. Wil je ook de andere afleveringen lezen? Klik dan hier.
Eigen producten
In 1818 opent Piet de Gruijter in Den Bosch een grutterswinkel. Hij verkoop peulvruchten, zaden, granen en meel, gemalen door zijn vader. De handel loopt goed en een paar jaar later koopt hij een fabriekje waar hij erwten laat drogen die hij in zijn winkel verkoopt. Als de zonen van Piet gaan meehelpen in het bedrijf groeit de omzet en het assortiment. De verkoop van eigen producten in eigen winkels wordt al snel een groot succes en de kruidenier opent door het hele land filialen. Het zijn vooral winkels met een opvallende, hypermoderne architectuur op toplocaties, middenin drukke winkelstraten.
Lees verder na de foto
Op de bakfiets
Het innovatieve De Gruyter heeft bijna alles in eigen beheer. Niet alleen de productie van hun huismerk, maar ook het adverteren, publiciteit en drukwerk. Ze hebben zelfs eigen bouwkundigen, een medische dienst én een eigen brandweer. In die tijd is dat best bijzonder. Hun bezorgdienst gaat bij de klanten langs om de bestelling op te nemen en levert dan in weer en wind de boodschappen af met handwagen, bakfiets en later bestelwagen. Soms op de meest afgelegen plekken.
Snoepje van de week
Een doorslaand succes is de actie het‘Snoepje van de week’. Als na de Tweede Wereldoorlog de suiker van de bon gaat is er ineens een overschot. De Gruyter ziet kansen en maakt van de suiker snoepjes. Elke week een ander snoepje dat je voor 10 cent kunt kopen bij aankoop van 2,5 gulden aan huismerkartikelen. Later wordt het snoepje vervangen door speelgoed of een boekje. Maar de reclameafdeling bedenktnog een innovatieve actieom trouwe klanten te belonen. Bij inlevering van tien gulden aan bonnen krijg je maar liefst 1 gulden retour. Tien procent korting, wie kan die verleiding nou weerstaan.
Lekker nostalgisch: Reclame van De Gruyter met Jasperina de Jong
Eigenwijs
Op het hoogtepunt van het succes, begin jaren zestig, had De Gruyter ruim 550 winkels en bijna 7.500 werknemers. Maar hoe vernieuwend het bedrijf ooit was, wat de kruidenier uiteindelijk de das om doet is de eigenwijsheid van de familie om… te vernieuwen. De klant wil meer keus en meer luxe. Toch blijft De Gruyter alleen producten uit eigen fabrieken verkopen. En pas als andere supermarkten al lang op zelfbediening zijn overgeschakeld, volgen ze schoorvoetend. Helaas is het dan te laat. De Gruyter kan de concurrentie niet meer aan en 1977 sluit de laatste winkel zijn deuren.
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.