Zo schiet a.s.r. mensen met financiële problemen te hulp

12-06-2023

Hoe je in de financiële problemen bent gekomen maakt niet uit, vrijwilligers van verzekeraar a.s.r. proberen je er uit te halen. ‘Je kunt gewoon pech hebben in het leven’, zegt Marijke Troost, hoofd van de a.s.r. Foundation, dat het programma Financieel Vrijwilliger Thuis uitvoert.

 

Een korte rondgang door het pand van verzekeringsmaatschappij a.s.r. in Utrecht gaat langs een monumentale, vijf meter hoge boekenkast. Die komt uit de oude directiekamer van een pand in de Utrechtse binnenstad. Het tegenwoordige kantoor op een bedrijventerrein werd gerenoveerd van een introverte jaren 70 betonkolos naar een open en bijna zelfvoorzienend gebouw. Aan een muur hangt het imposante stroomschema van alle driehonderdvijftig fusies sinds 1720 die leidden tot het a.s.r. van nu.

 

Schuldhulpverlening

‘Ons bestaansrecht is het delen van risico’s en het opbouwen van vermogen voor later. Voor ons is het logisch om mensen weer zekerheid te bieden door ze te helpen met hun administratie.’ Dat vindt Marijke Troost, hoofd van de a.s.r. Foundation. Zij leidt de vrijwilligersprogramma’s zoals Financieel Vrijwilliger Thuis. Daarbij helpen a.s.r.-medewerkers mensen die in financiële problemen dreigen te komen. ‘Onze financieel vrijwilligers zijn geen budgetcoach, maar ze helpen om de administratie weer op orde en overzichtelijk te krijgen.’

 

Buurthuizen en voedselbanken

Enkele tientallen a.s.r.-medewerkers pluizen bij mensen thuis de administratie uit. De cliënten kregen vaak via buurthuizen of voedselbanken een zetje om hulp te vragen. ‘Wij werven alleen via maatschappelijke organisaties die bijvoorbeeld dak- en thuislozen helpen terug te keren in de maatschappij. Maar ook of buurtteamorganisaties en jongerenorganisaties verwijzen naar ons door’, zegt Troost.

Mensen wachten vaak te lang met hulp vragen als hun financiën in de soep dreigen te lopen. Vrijwilligers van verzekeraar a.s.r. schieten te hulp
Mensen wachten vaak te lang met hulp vragen als hun financiën in de soep dreigen te lopen. Vrijwilligers van verzekeraar a.s.r. schieten te hulp

Gewoon pech

Voordat de vrijwilligers naar mensen toe gaan, krijgen ze een verplichte training. ’Je moet als financieel vrijwilliger stevig in je schoenen kunnen staan’, vindt Troost. ‘Meestal is de administratie cliënten boven het hoofd gegroeid. Maar financieel vrijwilligers komen soms ook bij iemand met een psychische aandoening. Het maakt niet uit hoe iemand in de problemen is gekomen, wij komen om te helpen. Ik denk dat de collega’s die dit vrijwilligerswerk doen, zich realiseren dat mensen gewoon pech kunnen hebben in het leven.’

 

‘Mensen schamen zich vaak’

 

Ouderwets huishoudboekje

Troost heeft na zo’n honderd geholpen huishoudens een aardig inzicht gekregen in hoe mensen financieel in de knoei kunnen komen. ‘Soms wachten mensen gewoon te lang voordat ze hulp vragen. Ze schamen zich voor hun situatie. Het toeslagensysteem is ook heel ingewikkeld geworden. Vaak hebben mensen recht op meer dan ze denken. Ook de digitale wereld kan een probleem zijn. Door allerlei vormen van digitaal en contactloos betalen, raken mensen letterlijk het zicht kwijt op hun financiën. Dan is een ouderwets huishoudboekje bijhouden het beste advies dat we kunnen geven.’

OndernemenvoorNLSoms lijkt het of ondernemers zich alleen bezighouden met het runnen van het bedrijf en omzet draaien. In de praktijk doen ze veel meer dan dat. Ze zetten zich in voor een sociaal bedrijf, een groene omgeving of het opruimen van zwerfafval. In de serie #OndernemenvoorNL zoekt opinieblad Forum die ondernemers op met de vraag wat ze drijft. En waarom zij vinden dat ze ook (mede)verantwoordelijk zijn voor hun omgeving. In de vorige aflevering vertelde Ian Smeyers (glazenwassersbedrijf Nelis Company) waarom hij ‘moeilijke jongens’ helpt.  

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.