12 OKT, 2023 • Vernieuwers

Zonder vriendschap was Amstel Bier er nooit geweest

Wat doe je als vrienden als er tijdens de gezellige avondjes uit niet echt een lekker biertje is om te drinken? Nou, dan ga je toch gewoon zelf aan de slag. In de serie Vernieuwers: Bierbrouwerij De Amstel.

 

Bier, bier en nog eens bier. Daar draait het bij deze mannen om als ze aan het werk zijn. En dat werk is bij de bierbrouwerij van Amstel in Amsterdam. Op hun afdeling worden de glimmende flesjes gevuld met het gerstenat en voorzien van kroonkurken. Daar zorgt het grote apparaat, de Enzinger, in het midden van de fabriekshal voor. Rechts draaien de lege flesjes de lopende band op. Daar worden ze gevuld, voorzien van een kroonkurk en dan vervolgen ze hun weg naar het einde van de lopende band. Na controle worden ze in een bakje per twee omhoog vervoerd. Klaar voor verdere bewerking en uiteindelijk de reis naar de dorstige klant.

VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. Mede dankzij hen ziet Nederland er nu heel anders uit. Kijk onderaan deze pagina voor andere afleveringen uit de serie.

Dikke vrienden

Vriendschap, dat staat aan de basis van de Amstelbrouwerij. De vrienden Charles de Pesters en Johannes van Marwijk Kooy komen tot de conclusie dat er eigenlijk geen bier is dat aan hun strenge eisen voldoet. Dat moet toch anders kunnen? Dus waarom niet zelf een lekker biertje brouwen? Dat gebeurt in 1870 met de oprichting van Beiersch-Bierbrouwerij De Amstel. Het eerste jaar wordt er al 10.000 hectoliter bier gebrouwen, waaronder het zoetige bockbier. Het bier is ondergistend, wat betekent dat het lage temperaturen nodig heeft om te brouwen. Geen probleem voor de vrienden van Amstel. Voor de koeling en opslag gebruiken ze gewoon ijs uit de Amsterdamse grachten dat ze opslaan in speciale dubbelwandige koelkelders.

Nog een etiket erop en dan kunnen de flesjes naar de klant. De roodwitte bal op het etiket symboliseert een biljartbal, want dat spelen de oprichters van Amstel Bier graag

Nog een etiket erop en dan kunnen de flesjes naar de klant. De roodwitte bal op het etiket symboliseert een biljartbal, want dat spelen de oprichters van Amstel Bier graag
Foto: Archief Spaarnestad/ANP

En toen was het bier op…

Amstel is lang het favoriete bier van veel Amsterdammers. Het is wel een luxe bier dus er moet iets meer voor worden betaald, maar de kwaliteit is dan ook beter dan de traditionele zurige bieren. De eerste klanten zijn cafés, restaurants en bierhuizen. Het verhaal gaat dat in 1873 bezoekers van de jaarlijkse kermis op de Botermarkt zoveel bier drinken, dat de brouwerij letterlijk droog komt te staan en drie weken geen bier meer kan leveren. In 1907 schaft de brouwerij een vrachtwagen aan, zodat het bier nu ook buiten Amsterdam kan worden bezorgd.

 

Vrienden van Amstel LIVE!

In 1968 wordt Amstel ingelijfd door concurrent Heineken. Zo ontstaat het grootste brouwerijconcern van Nederland. Het merk Amstel blijft wel bestaan. En vriendschap? Dat staat bij Amstel nog steeds hoog in het vaandel als je de reclames mag geloven. Of de naam van het muziekevent ‘De vrienden van Amstel LIVE!’, dat trouwens ooit net als het bier zelf tijdens een gezellige kroegavond is begonnen.

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

geschiedenisondernemersondernemerschapserie vernieuwersvernieuwers