5 AUG, 2021 • Binnenland

Afsluiting Haringvlietbrug: ‘We zitten straks jarenlang in die ellende’

Megafiles en torenhoge schade. Dat staat ondernemers in de wijde omgeving van de Haringvlietbrug te wachten als er binnenkort twee rijstroken dichtgaan. En dat terwijl die sluiting helemaal niet nodig is. En zeker niet bijna drie jaar lang. Grijpt de minister in? Of ‘moeten wij dan de rekening betalen?’

‘Het is een klap in mijn gezicht. En niet alleen voor mij, maar voor alle ondernemers in deze regio.’ De gedeeltelijke afsluiting van de Haringvlietbrug heeft ook Ronald Wielemaker, directeur-eigenaar van transportbedrijf Wielemaker in Middelburg, overvallen. Natuurlijk, hij wist wel dat er onderhoud nodig is. Ook dat dit zou betekenen dat de brug een tijdje afgesloten zou zijn vanwege vervanging van het bewegende deel. Maar dat Rijkswaterstaat hem half mei al zou afsluiten voor hoog scheepverkeer en binnenkort ook nog eens twee rijstroken vervallen en dat voor een periode van twee tot drie jaar, dat heeft iedereen in de provincies Zeeland en Brabant verrast. ‘Er is met niemand over gesproken. Niet met gemeenten, niet met de provincies en ook niet met ondernemers. We zijn allemaal overvallen door de mededeling’, aldus Wielemaker. Ook door de berekening van Rijkswaterstaat dat de afsluiting maximaal 68 minuten enkele reis extra gaat kosten. ‘Ik heb 65 wagens op de weg en een deel hiervan gaat elke dag over die brug. Dertig tot vijftig keer per dag gebeurt dat. Die vertragingen betekenen dat ik elke dag zeker drie wagens extra moet inzetten en dat we zogenoemde combinatieritten alleen nog redden met extra wagens. Allemaal om hetzelfde werk te doen. En het is niet voor even, we zitten twee, drie jaar in die ellende. En dan is het nog te hopen dat Rijkswaterstaat het met deze maatregelen redt.’

Waar de Haringvlietbrug precies ligt, zie je hier (met ctrl en- kun je uitzoomen):

https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d2471.9520607614445!2d4.3990234157060195!3d51.715619579669955!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x47c4391b14b6eacf%3A0xbc8f3b707a67da6c!2sHaringvlietbrug!5e0!3m2!1snl!2snl!4v1628078299676!5m2!1snl!2snl

Haringvlietbrug pas eind 2023 gerepareerd

Eric de Ruijsscher, voorzitter van VNO-NCW Zeeland en directeur-eigenaar van het Zeeuwse familiebedrijf H4A, vindt het verbijsterend. ‘Iedereen weet al sinds 2016/17 dat die brug gerepareerd moet worden. In de tussentijd zijn wel wat noodreparaties gedaan, maar pas eind 2023 is de brug klaar. Dat kan echt niet.’ Onderdrukte woede klinkt door in zijn stem. ‘Mijn bedrijf is actief in service en onderhoud. Ik kan toch ook niet tegen mijn klanten zeggen: Over tweeënhalf jaar kom ik wel eens terug voor de echte reparatie.’

Meer rijstroken openhouden kan gewoon

En het bizarre is, zeggen de ondernemers, het kan anders. Alle rijstroken kunnen gewoon open blijven én er kan ook dan 50 kilometer gereden worden. Dat laatste is nodig omdat de plaat op de brug – vanwege achterstallig onderhoud – lostrilt als er harder wordt gereden. Er moet dan wel tijdelijk trajectcontrole worden ingezet in verband met de handhaving van de snelheid. ‘Dat wordt nu wel onderzocht, maar hoe lang dat dan weer gaat duren…’, verzucht De Ruijsscher. ‘Eigenlijk is het toch te gek dat wij – ondernemers en iedereen die hier werkt en woont – de rekening krijgen gepresenteerd voor achterstallig onderhoud. Dat kan dus kennelijk, maar een extra noodreparatie is te duur volgens Rijkswaterstaat en voor extra camera’s voor de trajectcontrole is geen geld.’

‘het is toch gek dat wij de rekening gepresenteerd krijgen van achterstallig onderhoud’

Het gemak waarmee wordt gezegd: ‘Zo is het en je doet het er maar mee’, steekt transportondernemer Wielemaker nog het meest. ‘Die brug is een belangrijke verbinding tussen de regio Rijnmond, Zeeland en het Belgisch havengebied. Dat was aanvankelijk niet eens meegenomen in de berekening van de effecten van de afsluiting. Of wat de gevolgen van verstopte wegen richting Zeeland zijn voor het toerisme. Daar verdienen we hier een aardige boterham mee.’

Schade beperken van de sluiting moet

De overheid moet in actie komen om de schade te beperken, vindt hij. ‘Kijk, bij een sluiting van een paar weken hadden we gezegd: ‘Schouders eronder.’ Maar twee, drie jaar… De schade daarvan is te groot. En van nadeelcompensatie is nog nooit een ondernemer beter geworden. Áls je al kunt aantonen hoe groot je schade is, krijg je maar een fractie vergoed.’ De transportondernemer had verwacht dat er allang projecten zou zijn opgezet, om met alle partijen – ook ondernemers – te bedenken hoe het vervoer zo goed mogelijk geregeld kan worden. ‘Misschien ’s nachts rijden, meer over water vervoeren, over dat soort alternatieven moet je nadenken. Het is echt een gemiste kans dat over zulke projecten nog niet eens is nagedacht.’

Achterstallig onderhoud niet alleen bij Haringvlietbrug

En dan is de Haringvlietbrug niet bepaald de enige brug waar achterstallig onderhoud aan zit. ‘Die achterstand wordt overal alleen maar groter als er de minister niet ingrijpt’, stelt de voorzitter van VNO-NCW Zeeland. ‘Hebben we dan na de ellende bij de Merwedebrug en nu de Haringvlietbrug nog niets geleerd? Dat hoop ik toch niet.’

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Goed nieuws! Toch 2 keer 2 rijstroken open op HaringvlietbrugDe Haringvlietbrug blijft met beperkende maatregelen toch open tot aan de geplande renovatie in 2023. Dat schreef minister Cora van Nieuwenhuizen 5 augustus in een brief aan de Tweede Kamer. Eric de Ruijsscher, voorzitter VNO-NCW Zeeland is tevreden met deze oplossing. ‘Mooi dat Rijkswaterstaat zich uiteindelijk de kritiek vanuit het bedrijfsleven aantrokken’, aldus De Ruijsscher. ‘Wat mij betreft is er nu een acceptabele oplossing voor de Haringvlietbrug.’
Verkeer wordt de komende tijd in beide richtingen met een maximumsnelheid van 50 km/uur over twee versmalde rijstroken geleid. Alhoewel deze rijstroken worden versmald, blijven ze beschikbaar tot aan de geplande renovatie in 2023. VNO-NCW Brabant Zeeland benadrukt de noodzaak voor structurele investeringen in de Zuid-Nederlandse infrastructuur.De dreigende afsluiting van de Haringvlietbrug was geen uitzondering. In de afgelopen jaren bleek verschillende keren dat achterstallig onderhoud zorgt voor onzekere en onveilige situaties. VNO-NCW Brabant Zeeland blijft daarom benadrukken dat extra geld voor onderhoud hoognodig is. De Ruijsscher: ‘Er moet nú extra worden geïnvesteerd in infrastructuur, zodat Rijkswaterstaat binnenkort niet opnieuw een afsluiting van een brug, sluis of andere cruciaal onderdeel van de Zuid-Nederlandse infrastructuur hoeft aan te kondigen.’ VNO-NCW Brabant Zeeland roept de minister op in gesprek te gaan met het bedrijfsleven.

Maar dan rij je toch gewoon om?Als er dan zoveel files staan voor de Haringvlietbrug, dan rij je toch gewoon om? Zeker, dat is een optie. Maar geen optie die nou echt tijdwinst oplevert als je richting Rotterdam-Rijnmond gaat of daar vandaan komt. Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor de westelijke dammenroute, de N57. Niet echt een snelle route en bovendien ook een die snel vol zal lopen als veel weggebruikers hiervoor kiezen. Het andere alternatief is de A16, A17 en A4 over de Moerdijkbrug, door West Brabant en langs Bergen op Zoom. Dat is al een bijzonder drukke route met kans op files en dat wordt er niet beter op als het verkeer dat nu over de Haringvlietbrug gaat massaal voor deze omweg kiest. Kortom: omrijden kan, maar een echt alternatief is het niet.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

achterstallig onderhoudbinnenlandinfrastructuurrijkswaterstaattransportvno-ncw brabant zeelandzeeland