2 APR, 2020 • Binnenland

Lekker gepland: Botlekbrug én Wantijbrug gelijktijdig dicht

Transportbedrijf Jongeneel ziet zich geconfronteerd met onderhoud aan twee ‘cruciale’ bruggen in dezelfde regio: de Botlekbrug en de Wantijbrug. Dat betekent omrijden en extra kosten maken. Want veel alternatieven voor gevaarlijk transport zijn er niet.

‘Natuurlijk, onderhoud aan bruggen moet óók gebeuren. We willen hier echt geen tweede ‘Genua’. Maar plan dan niet twee projecten tegelijkertijd’, verzucht Ruud Jongeneel, directeur van Jongeneel Transport, gespecialiseerd in het vervoer van gas. Het bedrijf is gevestigd in het Zuid-Hollandse Valkenburg, met een nevenvestiging in Rotterdam. Logisch, want in dat gebied rijden de tankwagens van Jongeneel veel. Transport van gevaarlijke stoffen. Waar aparte regels voor gelden. In de maand maart mochten zijn tankwagens bijvoorbeeld ’s nachts niet over de Botlekbrug ten zuiden van Rotterdam rijden, want dan vinden daar onderhoudswerkzaamheden plaats. In dezelfde periode was de Wantijbrug bij Dordrecht helemaal afgesloten voor verkeer.

Henk Wijngaard houdt er in elk geval een protestlied aan over:

Rotterdamse havengebied& transport Rotterdam-Antwerpen

De combinatie van die twee bruggen komt behoorlijk aan bij Jongeneel. De Botlekbrug is namelijk de ‘sleutel’ tot het Rotterdamse havengebied, en de Wantijbrug is cruciaal voor het transport tussen Rotterdam en Antwerpen. Dat betekent flink omrijden. Ook omdat tunnels geen alternatief vormen voor gevaarlijk transport. Jongeneel schat dat tussen de zes en tien van zijn transporten dagelijks last hadden van de vertraging. Dat betekent zo’n 700 à 800 euro per nacht aan extra kosten. ‘Ik denk niet dat politiek Den Haag daar wakker van zal liggen, maar met mij zijn er natuurlijk heel veel andere transporteurs die schade lijden.’

‘den haag ligt niet wakker van de extra kosten, maar wij lijden schade’

Is overdag rijden dan geen optie? Nee, zegt Jongeneel stellig. ‘We rijden juist ’s nachts om het andere verkeer zo weinig mogelijk te hinderen. Als al die wagens overdag gaan rijden, nemen de files alleen maar toe. Daar komt bij dat de haven 24/7 door draait. De stroom van schepen die producten afleveren of op komen halen, gaat altijd door. Dus wij moeten ’s nachts ook door.’

Botlekbrug en Wantijbrug: het was niet zo gepland

Eerlijk is eerlijk: de beide projecten waren niet gezamenlijk gepland. Het onderhoud aan de Wantijbrug had al afgerond moeten zijn voordat de Botlekbrug onder handen zou worden genomen. Volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de vertraging te wijten aan de ‘foutieve berekeningen van een ingenieursbureau en een gebrekkige afstemming met de omgeving’. Dat laatste had onder meer betrekking op de omleidingsroute. Jongeneel kan zich bij dat laatste iets voorstellen. ‘Wij kregen een week voor de afsluiting een flyer van Rijkswaterstaat. Meestal krijgen we dit soort dingen veel eerder te horen via TLN. Maar die hadden in dit geval ook nog niets gehoord.’

‘wat mij betreft is de Botlekbrug een groot fiasco’

De Botlekbrug (gebouwd in 1955, vervangen in 2015) heeft volgens hem een ‘abonnement’ op storingen en onderhoudswerkzaamheden. ‘Wat mij betreft is die brug een groot fiasco.’ Verder doet hij niet moeilijk over periodiek onderhoud en begrijpt hij dat transporteurs van gevaarlijke stoffen bij afsluitingen zich aan de voorgeschreven omleidingsroute moeten houden. ‘Want je wil voorkomen dat chauffeurs de route afsnijden door toch een tunnel te nemen of dwars door een stad of dorp te rijden. Al zou er ook, bij wijze van uitzondering, gecontroleerd door een tunnel gereden kunnen worden. Zoals dat bij tunnels in de Oostenrijkse Alpen gebeurt.’

Nadeelcompensatie, tja…

Overigens heeft de overheid voor de ‘schade’ van oponthoud en omrijden de nadeelcompensatieregeling in het leven geroepen. Daarvoor moet echter nogal wat financiële schade worden geleden. Anders spreekt de overheid van een ondernemersrisico. Jongeneel neemt zijn verlies. Hij gaat niet eens een verzoek indienen.

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

aardgasbinnenlandfileshaven van rotterdaminfrastructuurtransporttransport en logistiek nederlandwegvervoer