6 NOV, 2017 • Actueel

Beste Ferdinand Grapperhaus, maakt u een einde aan ladingdiefstal?

Wanneer krijgt de politie eindelijk voldoende mankracht om iets tegen ladingdiefstal te doen? Het kan zo niet langer, zegt transportondernemer Kees Kuijken van KLG Europe. Zijn chauffeurs zijn niet veilig, zolang criminelen hun gang kunnen gaan. En dus schreef hij Ferdinand Grapperhaus deze indringende brief.

Beste minister Grapperhaus,

Mijn naam is Kees Kuijken en samen met mijn broer ben ik eigenaar van KLG Europe, een logistiek dienstverlener met vestigingen in Venlo, Eersel en Rotterdam. Misschien heeft u onze blauwe vrachtwagens weleens zien rijden op de snelwegen. Dankzij logistieke bedrijven zoals de mijne kan de economie draaien, want Nederland is een handelsland. Niet voor niks is logistiek 1 van de 9 topsectoren.

Beste minister Slob, Zorgt u dat kinderen leren programmeren?Professionele bendes bezig met ladingdiefstal

De afgelopen tijd hebben vrachtwagens vaak het nieuws gehaald. Denk maar aan de vluchtelingen die bij Calais proberen mee te ‘liften’, maar ookvanwege verschillende aanslagen. U zult begrijpen dat veiligheid bij ons hoog op de agenda staat. Toch worden wij regelmatig slachtoffer van criminaliteit. Denk maar aan ladingdiefstal. Wat is er makkelijker dan de auto open te maken en de spullen te stelen als de chauffeur ligt te slapen onderweg? De laatste jaren maken onze chauffeurs steeds vaker gebruik van bewaakte parkeerplaatsen. Best een geplan en gedoe, want zoveel vandie parkeerplaatsen zijn er niet.

Maar het komt weleens voor dat een chauffeur even weg is bij de auto. Even een kopje koffie drinken of een uitsmijtertje eten. Moet kunnen toch? Alleen zijn criminele bendes inmiddels zo ‘geprofessionaliseerd’ dat ze kans zien in een uur alle waardevolle goederen uit een vrachtwagen te stelen.

‘Ik ben opgehouden te tellen hoe vaak de politie geen tijd voor me had’

En wat doe je dan? Naar de politie natuurlijk. Ik ben opgehouden te tellen hoe vaak de politie bij ladingdiefstal geen tijd heeft gehad voor ons. En dan ben je als ondernemer verloren, want binnen twee dagen zijn de spullen het land uit om doorverkocht te worden. Veel van mijn collega-ondernemers zeggen dan ook dat ze niet eens meer aangifte doen van ladingdiefstal, omdat het teveel tijd kost en te weinig oplevert. Dat is natuurlijk dom, want zo kun je ook geen patronen ontdekken. Dus aangifte doe ik altijd.

Spullen ladingdiefstal op Marktplaats

Zo ook die ene keer, toen een geheel nieuw product uit onze wagen was gestolen. Nog niet op de markt, dus makkelijk herkenbaar. Wat denk je? De politie stuurde me zo weg, geen tijd. Ik ben echt uit mijn vel gesprongen. Wat wel een proces-verbaal opleverde, maar actie: ho maar. Mijn mensen zijn toen maar zelf op zoek gegaan op Marktplaats naar de gestolen spullen. En ja hoor: in Heerlen werden ze aangeboden. Zij erheen, vergeleken de serienummers en het klopte. Het waren dus mijn goederen die bij de ladingdiefstal waren buitgemaakt. Kregen we vervolgens ruzie met de politie en werden wíj beticht van heling omdat we de goederen kochten van de dief. Hoe kun je nou van heling beschuldigd worden als het om je eigen spullen gaat?

‘Zelf achter mijn gestolen spullen aan: word ik beschuldigd van heling!?’

Zelfs Roemenië pakt ladingdiefstal beter aan

Hoe anders is dat in Roemenië, waar wij ook vestigingen hebben. Daar wordt elke ladingdiefstal binnen twee à drie dagen opgelost. Ik hoor weleens grapjes in mijn omgeving over Roemenië. Dat het niet het meest betrouwbare land is en zo. Maar ik kan u vertellen: de politie doet heel erg goed werk. En ladingdiefstal wordt razendsnel opgelost en zwaar bestraft.

Wat vraag ik van u? Heel simpel: meer geld en meer mankracht voor de politie om met ladingdiefstal aan de gang te gaan. Meer investeren in preventie, zodat criminele bendes geen kans krijgen. En meer camera’s langs de snelwegen, zodat overvallers makkelijk gepakt kunnen worden.

Wat als chemische lading in verkeerde handen valt?

Ik maak me steeds vaker zorgen over ladingdiefstal. Ik moet er niet aan denken dat chemische stoffen – gestolen uit vrachtwagens – in verkeerde handen vallen, of dat een gestolen vrachtwagen grote schade aanricht.

Wij kunnen het niet alleen, beste minister: wij hebben u en de politie hard nodig.

Met vriendelijke groet,

Kees Kuijken

P.S. Meer lezen?1) ‘Je bent toch verzekerd.’ Je zult het maar te horen krijgen als je als ondernemer slachtoffer bent geworden van criminaliteit. Forumonderzocht hoe ondernemers denken over het functioneren van de politie. Erg tevreden zijn ze niet.
2) Wat gebeurt er eigenlijk met je als ondernemer na een overval? Deze Dordtse supermarktondernemer liep een trauma op.
3) Hoe belangrijk preventie is, laat dit verhaal zien. Een handeltje in gestolen auto’s, een wietkwekerij of illegale prostitutie. In de Rotterdamse Spaanse Polder doken steeds meer criminelen naast bonafide ondernemers op. Dat hebben ze geweten: het werd een pokkenzooi. En toen was het genoeg.

Bonustip:Niet alleen criminaliteit in de ‘echte wereld’ moet alle aandacht krijgen, cybersecurity is net zo belangrijk. De oprichting van een Digital Trust Center, dat 10 miljard per jaar gaat kosten, is een hele goede eerste stap voor het veilig houden van het Nederlandse bedrijfsleven. Verreweg het grootste deel van de bedrijven – ruim 99 procent – kan namelijk nu nog niet terecht bij het nationale kenniscentrum voor cybersecurity, maar is op zichzelf aangewezen. Belangrijk is om cybersecurity constant hoog op de agenda te houden. De 95 miljoen die is vrijgemaakt door het nieuwe kabinet voor digitale veiligheid is daarvoor een goed begin!

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

criminaliteitdiefstalondernemerspolitie en justitietransportveiligheidvrachtverkeer