Dat zijn zonen het bedrijf over zouden nemen, was vanzelfsprekend voor Şerif Aktürk. Zelf begon hij zijn onderneming zonder enige kennis van kaas. Maar inmiddels is Özgazi hard op weg de grootste producent van witte kaas ter wereld te worden.
Şerif Aktürk (62)
‘Ik wist begin jaren negentig helemaal niets van kaas. Dat kwam pas toen ik in Zaandam een jongen ontmoette die net als ik uit Oost-Turkije kwam. Hij had melk gekocht van een plaatselijke boer, daar feta van gemaakt en verkocht aan een Turkse winkel. Die melk had hij voor een paar cent gekocht, het was ‘zwarte melk’, zei hij. Ik begreep daar helemaal niets van, ik kende alleen witte melk.’
‘Met wat spaargeld en een goed ondernemersplan kreeg ik een lening van de bank. Zo startte ik met Özgazi. Maar toen bleek die melk helemaal niet zo goedkoop te zijn. Er gold destijds een quotum en boeren verkochten de melk soms zwart onder de toonbank, vandaar die lage prijs. Sindsdien is er veel veranderd. We leveren onze producten aan 85 landen en zijn op elk continent verkrijgbaar.’
‘Mijn zonen zijn met de kaas opgegroeid’
‘Het was vanzelfsprekend dat mijn zonen Numan en Adem in het bedrijf zouden gaan werken. Zo gaat dat binnen onze cultuur. Ze zijn met de kaas opgegroeid. Mijn belangrijkste advies aan hen? Niet stilstaan, je altijd blijven ontwikkelen en de zaak niet verkopen.’
‘Mijn zonen zijn heel verschillend van karakter, maar lijken allebei wel op mij. Numan misschien nog wel meer dan Adem. Ze zijn heel gemotiveerd, maar ook eigenwijs. Toch komen we er altijd uit, zo gaat dat in een familie. Nu ik wat ouder word en kleinkinderen heb, ben ik nog maar een paar uur per dag hier. Mijn vrouw en ik zijn ook veel in ons huis in Turkije.’
‘Ik ben trots op wat we bereikt hebben. Twintig jaar geleden is koningin Beatrix hier nog op bezoek geweest. Een paar jaar geleden gingen we met de hele familie naar Curaçao. En jawel, daar lag onze kaas in de supermarkt. Die dag vergeet ik nooit meer.’