Hoe kan ik met mijn bedrijf positief bijdragen aan klimaatverandering? Arnoud Drevijn, directeur van datamanager Spatial Insight, brak er zijn hoofd over. Tot hij in contact kwam met ngo Justdiggit.
Wekenlang was hij er chagrijnig van. Na het zien van de documentaire A Life On Our Planet van David Attenborough, over de achteruitgang van de aarde, was Arnoud Drevijn (Spatial Insight, datamanagement) in shock. Vliegen deed hij al niet meer, vertelt de ondernemer in zijn kantoor aan de Haarlemse Nieuwe Gracht, maar na de documentaire is hij ook gestopt met vlees eten. Daar bleef het niet bij. Met een knipoog: ‘Ik gaf mijn twee compagnons en vijf werknemers als huiswerk mee Attenboroughs documentaire te bekijken, om daarna samen een analyse te maken van onze CO2-footprint. En om te bedenken: wat gaan we daar als bedrijf aan doen?’
‘Ik geloof absoluut niet in het compenseren van uitstoot’
Vooral het opslaan van data bleek veel CO2-uitstoot te veroorzaken. ‘Alles wat je op een server zet, staat 24/7 aan, slurpt energie en geeft warmte af. Je kunt er dan voor kiezen om die uitstoot te compenseren, zoals sommige bedrijven doen. Maar daar geloof ik absoluut niet in.’ Drevijn wilde iets doen met de kennis die zij in het bedrijf hebben om heel concreet klimaatverandering tegen te gaan. Toen hij de ngo Justdiggit op het spoor kwam, wist hij: hier kan mijn bedrijf een goede bijdrage aan leveren. Hoe? Met datamanagement dus. Wat concreet betekent dat Spatial Insight de ngo helpt om in kaart te brengen waar gronderosie tegengegaan kan worden en door inzicht te geven wat de resultaten ervan zijn. Eigenlijk net zoals het bedrijf nu voor tien Nederlandse waterleidingbedrijven doet, waardoor ze precies weten wanneer een waterleiding aan onderhoud of vervanging toe is bijvoorbeeld.