25 APR, 2018 • Overlevers

Bij de spoorwegen staat veiligheid voorop

Ook al vriest het dat het kraakt, de wissels van de spoorwegen moeten goed worden onderhouden. Dus wordt er hard gewerkt, zelfs zonder handschoenen aan. In de serie Overlevers: het verhaal van de Nederlandse Spoorwegen.

 

Ze zijn onmisbaar op het spoor. De wissels. Om veilig met de trein te kunnen reizen en ongelukken te voorkomen moeten ze goed worden onderhouden. Daar heeft de NS deze mannen voor. Ze trotseren de kou en werken diep voorovergebogen, om goed zicht te hebben op de rails. Het is januari 1940 en het sneeuwt al een paar dagen. De treinen ondervinden veel hinder van de sneeuwval. Ondanks de kou heeft een van de mannen geen handschoenen aan. Er steekt er een sigaartje tussen zijn lippen en roken kan natuurlijk niet met handschoenen aan.

 

De tekst van dit artikel gaat door na de foto.

Een spoorwissel wordt onderhanden genomen door medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen

Een spoorwissel wordt onderhanden genomen door medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen
ANP/Co Zeylemaker

Enkeltje Haarlem

In 1837 wordt deHollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappijopgericht door de Amsterdamse civiel ingenieurBradeen de koopmannenSerrurierenLe Chevalier. Op 20 september 1839 vertrekt de eerste trein van Amsterdam naar Haarlem. Om precies 13 uur blaast de conducteur op zijn trompet. Onder begeleiding van een muziekkorps vertrekt de trein. Aan boord bijna 300 passagiers, waaronder veel hoogwaarigheidsbekleders met hun echtgenotes én een verslaggever van de Amsterdamsche Courant. De stoerelocomotief De Arendtrekt de wagons puffend en sissend door het Hollandse landschap naar hun eindbestemming. Hij wordt op cokes gestookt. Wel zo prettig voor de in het wit gestoken machinist en de passagiers in de open wagons. De verbranding van cokes veroorzaakt namelijk vrijwel geen roet, dus de kleding blijft netjes.

Voor wie even tijd heeft en wat geschiedenis wil snuiven: Bekijk dan dit filmpje gemaakt vanwegehet 100-jarig jubileum van de NS

https://youtube.com/watch?v=irRQOL6Tj7A

De spoorwegen tijdens de oorlog

De eerste honderd jaar is de stoomlocomotief bepalend, maar hij wordt langzamerhand ingehaald door de elektrische trein. Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden de spoorwegen door de Duitsers onder meer gebruikt om hun oorlogsmachine in Nederland te ondersteunen. Daardoor zijn de treinen een belangrijk doelwit voor bombardementen en wordt het spoor regelmatig gesaboteerd door het verzet.

Om met de trein te reizen hoef je er niet per se op uit. Tenminste, de bewoners van een zorgcentrum in Delft niet. De afdeling psychogeriatrie heeft een eigen virtuele treincoupé. Achteroverleunend in een lekkere stoel zien ze het Nederlandse polderlandschap aan zich voorbij trekken. Er rijdt zelfs iemand langs met een karretje met thee.

Herkansing voor de stoomtrein

Na de bevrijding blijkt dat het spoorwegennet grotendeels is verwoest en veel treinen zijn vernietigd of onvindbaar. De bijna afgedankte stoomtrein wordt nog één keer volledig ingezet voor hij in 1958 definitief afscheid neemt.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

infrastructuurondernemerondernemersondernemerschapoverleversspoorwegen