School? Mwoah. Hosselen, dat vond de jonge Rodney Lam pas interessant. Nu is hij ceo en mede-eigenaar van het hippe kledingmerk Daily Paper. 'Ik wil geld nalaten aan mijn kinderen om kansen voor hen te creëren die ik zelf niet heb gehad.'
Too cool for school is hij, ceo & mede-eigenaar Rodney Lam (47) van modemerk Daily Paper. Natuurlijk komt hij aangelopen in joggingbroek en hagelwitte gympen. Al is dat misschien niet zo gebruikelijk voor een gemiddelde ceo. Breed lachend. Rustig en tegelijkertijd met een neem-me-niet-in-de-zeik-houding. Fiere blik.
Vraag hippe tieners, rappers en voetballers naar Daily Paper en: duh, razend populair is het. 'Sophisticated streetwear maken we, geïnspireerd op futuristische Afrikaanse printen', aldus Lam. Officieel heet hij overigens Cheuk-A-Lam, maar vanwege het eindeloos moeten spellen van zijn naam is hij voor het praktische 'Lam' gegaan.
Het label is opgericht door Jefferson Osei, Abderrahmane Trabsini en Hussein Suleiman, alle drie met Afrikaanse roots. Lam is mede-eigenaar en als ceo zorgt hij voor de zakelijke groei. Net is een winkel geopend in New York, binnenkort volgt Londen. Crazy druk is het.
Wat in het oog springt in het Amsterdamse hoofdkantoor, zijn de jonge mensen die rondlopen. 'De gemiddelde leeftijd is 27 jaar', aldus de ceo. 'Ik haal dat gemiddelde omhoog.' Ook heeft het overgrote deel van de medewerkers – zo’n 80 procent – een niet-Westerse achtergrond.
Wie is Rodney Cheuk-A-Lam?Hij werd in 1974 geboren in Suriname. En kwam als baby met zijn ouders naar Nederland. Rodney Cheuk-A-Lam – nu ceo en mede-eigenaar van het hippe kledingmerk Daily Paper – maakte in Nederland alleen de mavo af. Maar zijn talent bleef niet onopgemerkt in het bedrijfsleven. Zo werd hij op zijn 25ste al manager operations bij KPN en had hij daarna nog diverse managerfuncties bij Vodafone, Zorg Thuis Meerstede en ING. In 2012 werd hij cfo bij muzieklabel Dirty Dutch. Drie jaar later werd hij ceo en mede-eigenaar van Daily Paper. Daarnaast heeft Lam het scenario voor de film Suriname geschreven, deze film ook geproduceerd en er een hoofdrol in gespeeld.
Is dat met opzet?
'Nee. Het is niet zo dat we mensen aannemen ómdat ze gekleurd zijn. Maar we begrijpen als multicultureel bedrijf de samenleving beter, gewoon, omdat de wereld buiten óók multicultureel is. In Nederland heeft een kwart van de inwoners een niet-Westerse achtergrond. Dat wordt alleen maar meer. Als je jouw bedrijf daar niet op inricht dan wordt het lastig geld verdienen. Je kunt als ondernemer zeggen dat je weet wat iemand eet op basis van data en analyses. Maar als je dat eten zelf nooit hebt geproefd, weet je niet waar je het over hebt. Onze designers zijn jong, en ze designen voor jonge mensen. Ze kennen de doelgroep niet, nee, ze zíjn de doelgroep. Tuurlijk werken hier witte mensen. En 80 procent van het managementteam is vrouw. Uiteindelijk gaat het erom wie het werk het beste kan doen.'
Hosselen lag Rodney Lam meer dan school
Lam's wortels liggen in Suriname. Als zijn moeder de lotto wint in 1974, gebruikt ze het geld om met man en drie kinderen naar Nederland te gaan. Net voor de onafhankelijkheid van Suriname. 'Mensen waren bang om te blijven, bang om wat er kon gebeuren.'
Hier aangekomen werkt zijn moeder in de verpleging, vader als bagagemedewerker bij KLM. 'Alle twee extreem lief, en harde werkers. Dat heb ik wel van hen meegekregen.' Hij heeft nooit het gevoel gehad iets tekortgekomen te zijn, ook niet financieel. Tot zijn ouders gaan scheiden als hij 12 jaar is. 'Mijn moeder moest ineens in haar eentje de huur betalen. Het was echt bikkelen om de eindjes aan elkaar te knopen.' 's Avonds kookt hij dan vaak voor zijn broer en zusje. 'Nee, dat vond ik niet erg. Het past in de Surinaamse cultuur, dat je voor elkaar zorgt, elkaar opvangt.'
School interesseert hem niet. Hosselen op het schoolplein wel. 'KLM was in die tijd hoofdsponsor van een internationaal voetbaltoernooi. Mijn vader had gratis posters gekregen van het Nederlands elftal, en die verkocht ik allemaal op school. Uiteindelijk verdiende ik met die 20 posters 50 gulden. Geweldig vond ik dat.' Het hoort bij de hosselmentaliteit, zegt Lam. 'Een Surinaamse moeder kan in de koelkast kijken en zien dat-ie leeg is. Maar er is altijd rijst in huis, een ei, iets wat er groen uitziet, en 's avonds eet je nasi. Je maakt iets moois met wat voorhanden is.'
Eigenlijk is dat ook wat de jonge Lam doet, zijn werkende leven bij elkaar 'hosselen'. Een beetje van dit, een beetje van dat. 'Na de mavo was ik totaal mislukt (lacht). Ik heb even de havo gedaan, maar was niet gemotiveerd.'
'Na de mavo was ik totaal mislukt'
De jonge Lam heeft geen idee welk beroep bij hem past. 'Ik was gefascineerd door mijn rijkere vrienden. Ik besefte dat het leven simpeler is met geld. Ze zagen er niet ongelukkiger uit. En hun ouders waren ook niet naarder dan die van mij.' Dus ja, geld verdienen lijkt hem wel wat. Maar hoe? 'Daarover had ik geen idee.' Hij probeert de modevakschool. Gaat naar de kerk, op zoek naar antwoorden. De christelijke Lam is zelfs nog een tijdje jeugdpastor geweest. Maar niets beklijft.
Wanneer kwam er een omslagpunt in uw leven?
'Toen ik trouwde op mijn 19de. Op de modevakschool ontmoette ik mijn toekomstige vrouw, mooi en kunstzinnig. Toen dacht ik: nou, ik moet wel wat van mijn leven maken. Voor mezelf. Voor haar.' Dit jaar zijn ze 28 jaar getrouwd.