Branchevereniging aan het woord: VACO

26-09-2022

In deze serie komen de brancheleden van VNO-NCW en MKB-Nederland aan het woord. VACO is de werkgevers- en bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche. Voorzitter Ron van der Jagt vertelt.

 

Wat is er te vertellen over de branche en branchevereniging?

‘VACO bestaat al bijna 85 jaar en vertegenwoordigt zo’n 90 procent van de hele bedrijfskolom: 650 bedrijven met 8.000 medewerkers. Als bedrijfstakorganisatie bundelen we alle negen sectoren: bandenproducenten, groothandel, wielen, industrie- en landbouwbanden en bedrijven in de bandeninzameling, -vernieuwing en -verwerking. Tot slot zijn er de ketens en zelfstandige bandenservicebedrijven.

Op ons bureau werken bijna twintig mensen aan politieke, commerciële en maatschappelijke belangenbehartiging en alles rond goed werkgeverschap. Als werkgeversorganisatie kennen we een eigen bedrijfstakpensioenfonds, cao en een sociaal fonds. Daaruit bekostigen we activiteiten op het gebied van veiligheid op de werkplek en arbo. In ons pand in Leiden is ook ruimte voor trainingen en opleidingen van onze opleidingstak SVOB.’

 

Hoe lang bent u al voorzitter?

‘Officieel sinds de algemene ledenvergadering van april, al was ik toen al even aan het warmdraaien. Als bestuursadviseur bij Berenschot en als partner bij Boer & Croon werkte ik altijd al voor brancheverenigingen. En ik zit al mijn hele leven in besturen van beroepsorganisaties, vaak ook onbezoldigd. Na eerdere ervaring als voorzitter van binnen, vanuit de beroepsgroep, is het leuk om nu een voorzitter van buiten te zijn. Dat geeft me een onafhankelijke positie in het bestuur naast de voorzitters van de negen sectoren. 

Ik geloof in de kracht van het collectief. Zelfs als je elkaars grootste concurrent bent, heb je elkaar nodig voor zaken als de cao. Ik heb een mooie mix van parttime bezigheden in het maatschappelijk middenveld, tussen markt en maatschappij. Mijn vader was echt een ondernemer en mijn moeder maatschappelijk actief, onder meer in de gemeenteraad. Beide kanten zie ik in mezelf terug.’

 

Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?

‘Actueel is nu onder andere het nieuwe pensioenstelsel. Ook helpen we onze leden door arbeidsmarktcommunicatie en via onze eigen vakopleidingen met het personeelstekort. Op maatschappelijk gebied is bandenbewustzijn een belangrijk thema. Bijvoorbeeld de juiste bandenspanning. Dat is veiliger en beter voor het milieu, want het vermindert het benzinegebruik, slijtage en dus fijnstof. En het maakt dat banden langer meegaan. We zijn heel actief in de werkgroep Kies de beste band met het ministerie en andere partijen uit de mobiliteitsbranche.

Duurzaamheid is een groot thema, vooral in de sectoren inzameling, verwerking en vernieuwing. Oude banden worden steeds meer hergebruikt, voor nieuwe banden en bijvoorbeeld zachte tegels in speeltuinen. Dat is nog maar het begin. En duurzaamheid zie ik breed, dus daar hoort ook bij: fatsoenlijke, maatschappelijk betrokken bedrijven met goed werkgeverschap en een betrouwbare branchevereniging.’

 

Wat zijn belangrijke lobbypunten?

‘Er zijn op dit moment geen grote, brandende lobbykwesties. Eerder hebben we ons ook in Brussel wel sterk gemaakt voor een level playing field vanwege de komst van Chinese prijsdumpers. De vraagstukken die nu spelen pakken we aan met stille diplomatie.’

 

Hoe ziet u de toekomst van uw branche?

‘Banden zullen er altijd blijven. Ze vormen op de weg het enige contact van de auto met de grond. Je bent er erg van afhankelijk voor je eigen veiligheid. Onze bandenservicebedrijven zijn expert in uitlijnen en dat wordt steeds belangrijker met alle sensoren en camera's in het onderstel van de auto. Die werken alleen perfect als de auto optimaal is uitgelijnd en uitgebalanceerd. Daar liggen mooie kansen, dus er is geen twijfel mogelijk of er toekomst is voor de bedrijfstak. 

Ik ben binnengehaald voor vernieuwing en de ontwikkeling van een breedgedragen toekomststrategie. Hoe zorgen we dat club en sectoren klaar zijn voor gesignaleerde ontwikkelingen zoals e-mobility, branchevervaging, nieuwe retailconcepten en digitalisering? Een auto wordt een rijdende datafabriek, van wie zijn die data? Die strategiediscussie hebben we nu opgestart: wat worden onze prioriteiten? En wat willen we juist niet meer doen? Er zullen schakels in de keten verdwijnen en andere bijkomen.’

 

Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?

‘Het is voor ons erg nuttig om aangesloten te zijn, omdat contacten met politiek Den Haag belangrijk voor ons zijn. Ook zitten we binnen MKB-Nederland in diverse platforms rond mobiliteit. Ik ben regelmatig in de Malietoren. Onlangs was er nog een interessant voorzitterssymposium over het samenspel tussen voorzitter en directeur.’ 

 

Met welke voorzitter zou u weleens een dagje willen ruilen?

‘Er zijn wel sectoren waar ik bovengemiddeld iets mee heb. Ik zou wel een dagje willen ruilen met de voorzitter van Natuurmonumenten. Toevallig is de vorige algemeen directeur net overgestapt naar NOC*NSF. Dat vind ik ook een interessante sector: ik werkte eerder als directeur-bestuurder voor een grote sportorganisatie. En ik loop marathons om fit te blijven.’