‘Eén keer uitleggen is niet voldoende’

19-02-2015

Bedrijven kunnen hun werknemers duurzamer, minder en buiten de spits laten rijden met een mobiliteitsbudget. Wie geld overhoudt door slimmer te rijden, mag dat houden. Invoeren van een mobiliteitsbudget maakt deel uit van het Energieakkoord. Ict- en adviesbureau Capgemini heeft er al ervaring mee. 'Het werkt, maar je moet wel weerstand overwinnen', zegt Annelies Hermens, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid bij Capgemini.

Hoe ziet mobiliteitsbeleid eruit?
'In Nederland heeft Capgemini zo'n 4.400 medewerkers. De consultants, de grootste groep, voeren veelal projecten uit op klantlocaties. Mobiliteit is daarmee een belangrijk thema voor ons. Alle medewerkers hebben een mobiliteitsbudget en bepalen zelf hoe zij naar hun werk reizen. Wat zij overhouden van hun budget, mogen ze houden. Zo'n 3.500 medewerkers hebben een leaseauto. In 2012 hebben we een bonus-malusregeling ingevoerd voor de leaserijders. Ook zij mogen het eventuele restant houden, maar overschrijden ze hun budget, dan moeten ze zelf bijbetalen.'

Waarom zou een bedrijf dat doen?
'De kosten die we maakten voor leaserijders lagen hoger dan alleen het verstrekken van een mobiliteitsbudget. We zagen leaserijders onzuinig rijden, duur tanken en in veel gevallen veel privékilometers maken. Daar wilden we iets aan doen. Daarnaast willen we als bedrijf onze CO2-footprint verminderen. Het is de bedoeling dat we in 2020 CO2-neutraal zijn.'

Wordt mobiliteitsbeleid makkelijk geaccepteerd?
'We zijn zelf twee jaar bezig geweest om de bonus-malusregeling ingevoerd te krijgen. Het is een effectief instrument, want de financiële prikkel werkt. Dat zie je ook bij de overheidsprojecten met spitsmijden. Maar aanvankelijk was er weerstand van het management, de hr-afdeling en de ondernemingsraad. Het was verzet tegen verandering, tegen iets wat ze niet kenden en waarvan ze het gevoel hadden dat ze er niet op vooruit zouden gaan.'

'Je kunt medewerkers uitleggen dat zij in de oude situatie meebetalen voor collega's die als een idioot rijden in een onzuinige auto. Maar één keer uitleggen is niet voldoende. Mensen lezen over het algemeen niet goed, dus je moet instrumenten ontwikkelen om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Het invoeren van een mobiliteitsbudget is niet een kant en klaar pakket dat je van de plank haalt.'

Hoe zijn de resultaten?
'Medewerkers worden enthousiast als ze merken dat ze er geld mee kunnen verdienen. Elke drie maanden maken we de balans op. De bonus kan twee euro zijn, maar ook een paar honderd. Die bedragen gelden ook voor de malus. De excessen zijn veel kleiner dan in het begin.'

'Wij willen medewerkers zelf de keuze laten en het niet voor ze bepalen. Dat past bij Capgemini. Duurzaamheid staat niet bij iedereen hoog in het vaandel, dat moet je accepteren als bedrijf. We bieden medewerkers de mogelijkheid om slimme keuzes te maken. Daarom hebben we er ook niet voor gekozen om alle leaseauto's de deur uit te doen.'

Wat houden bedrijven er zelf aan over?
'De kosten voor de leaseregeling vallen in ons geval veel lager uit. Dat is geld dat je kunt investeren in talentontwikkeling, bijvoorbeeld opleidingen. Want kostenbesparing alleen kan niet de motivatie zijn als je zo'n regeling erdoor wil krijgen bij de ondernemingsraad. Zeker zo belangrijk is onze duurzaamheidsambitie. In 2013 hebben we onze uitstoot die gerelateerd is aan mobiliteit met zo'n 8 procent verminderd.'

Lees meer over verduurzamen van mobiliteit op http://lean-green.nl

Dit artikel komt uit de print Forum