19 JAN, 2022 • Vernieuwers

Dit schimmeltje bracht Heineken succes

Een hoogwaardig biertje brouwen met behulp van zelfgekweekte schimmel uit eigen laboratorium? Dat legt deze bierbrouwer geen windeieren. In de serie vernieuwers: Heineken.

Dat zijn nog eens goed gevulde bierwagens. In de overdekte overslagruimte van de Heineken Brouwerij in Amsterdam worden de biervaten op een kar geladen. Getrokken door paarden gaan de karren door de hele stad om overal kroegen te voorzien van het gerstenat.

Het ziet er nogal rommelig en instabiel uit, maar wie goed kijkt, ziet dat er zeker wel is nagedacht over de gestapelde tonnen. Maar, waar staan al die mannen nou naar te kijken? Laten ze nou echt één collega al het werk doen?

VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. En dankzij wie Nederland er nu heel anders uitziet. In de serie Vernieuwers: bierbrouwerij Heineken. 

Proost!

De aankoop van de Amsterdamse brouwerij De Hooyberch door Gerard Adriaan Heineken in 1864 markeert het begin van het bedrijf Heineken. Zijn doel is een hoogwaardig biertje te brouwen en dat lukt hem heel goed. Het geheim? Onder andere de uitvinding van het unieke Heineken A-gist. Gekweekt in hun eigen laboratorium. In 1886 ziet het eerste wetenschappelijk vervaardigde bier geproduceerd met het A-gist het licht, en het is nog lekker ook!

Vanuit de overslagruimte van de Heineken Brouwerij worden de kroegen van bier voorzien

Vanuit de overslagruimte van de Heineken Brouwerij worden de kroegen van bier voorzien
Foto: ANP/Archief Spaarnestad, 1919

Het vernieuwde bier levert ze zelfs een prijs op tijdens de wereldtentoonstelling in Parijs in 1889. Kijk maar eens op het etiket, daar zie je het logo van de Grand Prix Paris.

Voor de productie van hun bier heeft Heineken ijs nodig. Als de winterse kou het in Nederland af laat weten, wordt het uit Noorwegen gehaald. Dat is natuurlijk best omslachtig en kostbaar. Dus wat doe je dan? Dan maak je gewoon zelf een machine die de lange staven brouwijs produceert.

Internationaal gaat het Heineken voor de wind. Zeker wanneer ze in 1933, vier dagen na het einde van de drooglegging in de Verenigde Staten, als eerste een fikse lading bier aan land brengen. Ze zijn vast met open armen ontvangen en zijn hierdoor hetsuccesvolste geïmporteerde biermerk in Amerika. Proost!

Voor de liefhebbers: een filmpje van het expeditieterrein van Heineken in Rotterdam uit 1924

Glazen huis

Maar niet alle slimme innovaties van Heineken slaan aan, hoewel sommige zeker revolutionair zijn. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van een rechthoekig flesje waarmee je, in ontwikkelingslanden, huizen kunt bouwen. Helaas heeft deze Heineken World Bottle het nooit gered.

Vandaag de dag wordt er nog steeds druk geïnnoveerd. Wat te denken van de allereerste elektrisch aangedreven mini tankbiertruck ter wereld, waarmee de Amsterdamse Heineken cafés in de binnenstad worden bevoorraad. Zoals ze zelf zeggen: ‘Als het aan Heineken ligt, zijn dieseldampen in het historische hart verleden tijd.’ Zou dat niet mooi zijn?

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen?Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

geschiedenisinnovatieondernemersserie vernieuwersvernieuwers