'Ik stond voor een van de moeilijkste keuzes in mijn leven'

08-08-2024

Lars Gierveld stond voor een moeilijke keuze: zijn leuke en comfortabele baan als journalist behouden, of de stoute schoenen aantrekken en de ondernemerswereld instappen. Veiligheid vs risico, en aan de zijlijn staan vs impact maken. Na een week dubben was hij eruit. ‘Ik heb nooit spijt gehad van mijn besluit.’

 

Mijn carrière als journalist en programmamaker liep goed. Genoeg opdrachten, een stabiel inkomen. Om zomaar een start-up te beginnen, dat is niet zonder risico’s. Maar diep vanbinnen wist ik: dit is mijn kans om echte impact te maken.

VeerkrachtVeel ondernemers weten hoe het is om te vallen en toch weer op te staan. In de serie Veerkracht laten we deze ondernemers aan het woord. Wat maakten zij mee en hoe kwamen ze hier sterker uit?

Als journalist stond ik jarenlang aan de zijlijn. Ik bekeek de maatschappij door een kritische lens, benoemde problemen. Een fantastische baan, maar ik droeg niet actief bij aan oplossingen. Totdat ik een documentaire over de cacaohandel maakte. 

Benieuwd naar de documentaire? Kijk hem hier 

 

Cacao is eigenlijk een raar product. Het is een grote vrucht, maar we gebruiken alleen de bonen. Het vruchtvlees wordt gewoon weggegooid. Verschrikkelijk zonde! Cacaoboeren krijgen bovendien alleen voor de zaden betaald, en niet voor de hele vrucht.

 

Voor de documentaire onderzocht ik of we een product van het vruchtvlees konden maken. Het doel was simpel: voedselverspilling tegengaan, én cacaoboeren een eerlijke prijs betalen voor hun producten.

‘Op kleine schaal begon ik te ondernemen. Het kostte maanden om een product te maken, maar het resultaat leverde meteen positieve reacties op’
‘Op kleine schaal begon ik te ondernemen. Het kostte maanden om een product te maken, maar het resultaat leverde meteen positieve reacties op’

Het werd een cacaofruit-drank. Op kleine schaal begon ik te ondernemen: vruchten aankopen, die pasteuriseren, het sap bottelen. Het lukte om een lekkere drank te produceren, én het verschepen naar Nederland. Dat kostte maanden, maar thuis leverde het meteen positieve reacties op.

 

Op dat moment stond ik voor één van de moeilijkste keuzes van mijn leven. De documentaire was klaar, het verhaal was rond. Ik had veel blootgelegd over de pijnpunten in de cacaohandel. Daar had ik het bij kunnen laten. Maar ik had ook een product gevonden dat in de smaak viel, en waarmee lokale boeren ook nog eens geholpen waren. Moest ik hier mijn werk van maken?

 

Het was doodeng om die knoop door te hakken. Maar ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing. Als ondernemer neem je het heft in eigen handen. Ik wist niets van de cacao-business, nu zijn er meer dan 500 boeren bij ons aangesloten. Je ziet wat voor impact je maakt. Er is niks toffer dan dat.

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.